Vänsterpartiet nominerar V-talman istället för SD

Vänsterpartiet nominerar Lotta Johnsson Fornarve (V) till posten som andre vice talman. Detta eftersom man anser att Björn Söder och Sverigedemokraterna inte kan fungera som representant för alla svenska medborgare.

– Vi kan inte ha en talman som säger att judar och samer inte är riktiga svenskar, som uttalar sig kränkande mot hbtq-personer och glatt poserar med gamla SS-soldater. Sverigedemokraterna är inte ett parti som kan representera alla svenskar på det sätt en talman måste göra. Därför vill vi ge riksdagen en chans att välja en talman för hela den svenska demokratin, inte bara för de som passar in i Sverigedemokraternas snäva mall, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

Lotta Johnsson Fornarve är riksdagsledamot (V) för Södermanland. Hon är idag partiets försvarspolitiska talesperson och sitter i Europarådet. Hon har en bred erfarenhet från olika nivåer inom politiken och folkrörelser, bland annat var hon en av de drivande i det svenska arbetet mot apartheid.

– Talmännen ska representera riksdagen och därmed den svenska demokratin och alla svenska medborgare. Det kräver en tydlighet i frågor om mänskliga rättigheter och alla människors lika värde, oavsett bakgrund, tro, sexualitet eller motsvarande. Det är en ära att bli nominerad till 2:e vice talman och till att representera hela den svenska riksdagen och alla medborgare, säger Lotta Johnsson Fornarve.

– Det naturliga vore att Centerpartiet som fjärde största parti ställde upp, men vi har haft kontakt med dem och eftersom de inte vill så gör vi det. Många partier lovade i valrörelsen att inte ge Sverigedemokraterna inflytande. Nu är det upp till bevis, säger Jonas Sjöstedt.

Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-076 22 90
Oscar Nelson, pressekreterare, 072-454 54 85, för kontakt med Lotta Johnsson Fornarve
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

Pressinbjudan: Jonas Sjöstedt håller vårtal16.5.2019 15:20:42 CESTPressmeddelande