Vänsterpartiet rekryterar LO-ekonom

Tidigare LO-ekonom Åsa-Pia Järliden Bergström börjar nu jobba för Vänsterpartiet. – En tung rekrytering som ska stärka vår ekonomiska politik, säger partisekreterare Aron Etzler.
Åsa-Pia Järliden Bergström. Foto: Agnes Stuber

Etzler säger att rekryteringen ingår i ett större projekt där Vänsterpartiet stärker sitt fokus på den ekonomiska politiken. – Det känns oerhört bra och viktigt att få en så erfaren LO-ekonom med på vårt arbete. Åsa-Pia har solid insikt i och lång erfarenhet av arbete med den svenska modellen - en modell som är under press. Den måste inte bara försvaras, utan förstärkas och vidareutvecklas, säger Etzler. Med Järliden Bergström står Vänsterpartiet ännu starkare i det arbetet.

Järliden Bergström har jobbat hos LO-ekonomerna i totalt nästan 20 år. Hon även jobbat på Finansdepartementet, på Statskontoret och i flera offentliga utredningar. I januari börjar hon som ekonom och skattepolitisk expert på Vänsterpartiets riksdagskansli. – Jag vill bidra till att utveckla en sammanhängande och helhetlig ekonomisk politik som kan tilltala ännu fler, säger Järliden Bergström.

För mer information kontakta pressekreterare Hanne Wolden 072 208 40 69.

Åsa-Pia Järliden Bergström. Foto: Agnes Stuber