Vänsterpartiet rekryterar LO-ekonom

Tidigare LO-ekonom Åsa-Pia Järliden Bergström börjar nu jobba för Vänsterpartiet. – En tung rekrytering som ska stärka vår ekonomiska politik, säger partisekreterare Aron Etzler.

Åsa-Pia Järliden Bergström. Foto: Agnes Stuber

Etzler säger att rekryteringen ingår i ett större projekt där Vänsterpartiet stärker sitt fokus på den ekonomiska politiken. – Det känns oerhört bra och viktigt att få en så erfaren LO-ekonom med på vårt arbete. Åsa-Pia har solid insikt i och lång erfarenhet av arbete med den svenska modellen - en modell som är under press. Den måste inte bara försvaras, utan förstärkas och vidareutvecklas, säger Etzler. Med Järliden Bergström står Vänsterpartiet ännu starkare i det arbetet.

Järliden Bergström har jobbat hos LO-ekonomerna i totalt nästan 20 år. Hon även jobbat på Finansdepartementet, på Statskontoret och i flera offentliga utredningar. I januari börjar hon som ekonom och skattepolitisk expert på Vänsterpartiets riksdagskansli. – Jag vill bidra till att utveckla en sammanhängande och helhetlig ekonomisk politik som kan tilltala ännu fler, säger Järliden Bergström.

För mer information kontakta pressekreterare Hanne Wolden 072 208 40 69.

Åsa-Pia Järliden Bergström. Foto: Agnes Stuber

Nooshi Dadgostar kräver väsentliga förbättringar för de sämst ställda pensionärerna16.11.2021 15:57:38 CET | Pressmeddelande

Sverige behöver en stabil regering. Vi behöver inte fler regeringskriser. Väljarna ska veta vem som styr landet och vem som har inflytande över politiken. Därför ser vi det som viktigt att komma överens om spelreglerna för samarbete framåt. Det framförde Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar på en pressträff under tisdagseftermiddagen. - Vi har konstruktiva diskussioner med Magdalena Andersson. Vår inställning är att vi vill komma fram till en överenskommelse som bland annat ska innehålla väsentliga förbättringar för de sämst ställda pensionärerna, säger Nooshi Dadgostar. 40 procent av kvinnorna och tolv procent av männen hade en allmän pension under 10 553 kronor i månaden före skatt. 300 000 pensionärer räknas som fattiga. Den arbetsgrupp som gjorde en överenskommelse om pensionerna avsåg inte ens själva att nivåerna för de sämst ställda pensionärerna skulle bli så låga som de nu är. Pensionsarbetsgruppen är ett sätt för S och M att hålla pensionerna nere, och deras uppgörelse