Vänsterpartiet tilldelas ordförandeplatser i utskotten

Vänsterpartiets valframgång börjar synas i riksdagen. Nu står det klart att Jens Holm blir ny ordförande för trafikutskottet och Vasiliki Tsouplaki blir vice ordförande för kulturutskottet.

Transportsektorn måste kraftigt minska sina utsläpp av växthusgaser i linje med klimatmålet för 2030. Det tror Jens Holm blir hans viktigaste uppgift att driva som ny ordförande för trafikutskottet.

- Transportsektorn är det område där det anses svårast att minska utsläppen. Samtidigt står vi inför en revolution med elbilar och intresset för att cykla och resa kollektivt ökar. Det innebär att vi behöver bygga ut kollektivtrafiken, cykelinfrastrukturen och se till så att fordonsflottan blir fossilfri, säger Jens Holm som även är Vänsterpartiets klimatpolitiska talesperson.

Vasiliki Tsouplaki är Vänsterpartiets kulturpolitiska talesperson och blir nu vice ordförande i kulturutskottet. Hon ser framemot uppdraget.

- Det finns många stora utmaningar inom kulturområdet framöver. Vi måste se till att kulturarbetarnas arbetsvillkor blir bättre. De ska ha samma trygghet som anställda inom andra branscher. Sen blir det också viktigt att fortsätta stärka föreningslivet i hela landet, säger hon.

Christina Höij Larsen har varit valberedningens ordförande och är en av dem som tagit fram förslagen till de olika utskottsplatserna.

- Vänsterpartiet fina valresultat har gjort arbetet som valberedning extra roligt. Med nya mandat har vi haft möjlighet att forma ett ännu starkare lag och vi ser fram emot att kunna fortsätta driva på för rättvisa och jämlikhet med ännu större kraft, säger hon.

Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64 (ej sms)

Vänsterpartiet: Höj brottsskadeersättningen till våldsutsatta kvinnor10.12.2018 08:00Pressmeddelande

Vänsterpartiet vill utreda hur brottsskadeersättningen kan utvecklas för att bättre motsvara våldsutsatta kvinnors verkliga behov av ekonomiskt stöd. - Metoorörelsen har visat oss alla på behovet av långtgående samhällsförändringar när det gäller synen på mäns våld och sexuella övergrepp mot kvinnor. Det är dags att erkänna även de ekonomiska konsekvenserna och ge våldsutsatta kvinnor skälig ersättning, säger Linda Westerlund Snecker, rättspolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Forskning om mäns våld mot kvinnor visar att alla kvinnor som råkar ut för våld som leder till sjukhusvård, oavsett utbildning, löper en kraftigt förhöjd risk att få låga inkomster och att behöva försörjningsstöd. Även barnen till våldsutsatta kvinnor drabbas hårt av den försämrade ekonomiska situationen. - Vänsterpartiet reagerar starkt på det faktum att misshandlade kvinnor i så hög grad även blir fattiga kvinnor. Samhällets oförmåga hittills, att erkänna mäns våld och vad det kostar oss alla, är helt oaccepta