Vänsterpartiet tilldelas ordförandeplatser i utskotten

Vänsterpartiets valframgång börjar synas i riksdagen. Nu står det klart att Jens Holm blir ny ordförande för trafikutskottet och Vasiliki Tsouplaki blir vice ordförande för kulturutskottet.

Transportsektorn måste kraftigt minska sina utsläpp av växthusgaser i linje med klimatmålet för 2030. Det tror Jens Holm blir hans viktigaste uppgift att driva som ny ordförande för trafikutskottet.

- Transportsektorn är det område där det anses svårast att minska utsläppen. Samtidigt står vi inför en revolution med elbilar och intresset för att cykla och resa kollektivt ökar. Det innebär att vi behöver bygga ut kollektivtrafiken, cykelinfrastrukturen och se till så att fordonsflottan blir fossilfri, säger Jens Holm som även är Vänsterpartiets klimatpolitiska talesperson.

Vasiliki Tsouplaki är Vänsterpartiets kulturpolitiska talesperson och blir nu vice ordförande i kulturutskottet. Hon ser framemot uppdraget.

- Det finns många stora utmaningar inom kulturområdet framöver. Vi måste se till att kulturarbetarnas arbetsvillkor blir bättre. De ska ha samma trygghet som anställda inom andra branscher. Sen blir det också viktigt att fortsätta stärka föreningslivet i hela landet, säger hon.

Christina Höij Larsen har varit valberedningens ordförande och är en av dem som tagit fram förslagen till de olika utskottsplatserna.

- Vänsterpartiet fina valresultat har gjort arbetet som valberedning extra roligt. Med nya mandat har vi haft möjlighet att forma ett ännu starkare lag och vi ser fram emot att kunna fortsätta driva på för rättvisa och jämlikhet med ännu större kraft, säger hon.

Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64 (ej sms)

Pressinbjudan: Jonas Sjöstedt håller vårtal16.5.2019 15:20:42 CESTPressmeddelande

Lördag den 18:e maj håller Jonas Sjöstedt vårtal på Vänsterpartiets vårfest, som hålls på Nytorget i Stockholm. Media bjuds också in till en pressträff där Jonas Sjöstedt presenterar en angelägen nyhet med koppling till EU-valet. Välkomna! Programmet i sin helhet: 13.30 Vårfesten börjar 13.35-13.45 Tal av Malin Björk, EU-parlamentariker (V) och toppkandidat 13.45-14.15 Musikframträdande med Northern Indians 14.20 pressträff med Jonas Sjöstedt 14.50 – 15.10 Musikframträdande med Esther Lennstrand 15.15-15.45 ca vårtal av Jonas Sjöstedt 16.00 Festen avslutas För mer information: Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64

Kulturkväll med Vänsterpartiet – Vem kan leva i Europa? Jonas Sjöstedt gästas av Johan Rabaeus, Evin Ahmad och Helle Klein15.5.2019 11:55:37 CESTPressmeddelande