Vänsterpartiet tilldelas ordförandeplatser i utskotten

Vänsterpartiets valframgång börjar synas i riksdagen. Nu står det klart att Jens Holm blir ny ordförande för trafikutskottet och Vasiliki Tsouplaki blir vice ordförande för kulturutskottet.

Transportsektorn måste kraftigt minska sina utsläpp av växthusgaser i linje med klimatmålet för 2030. Det tror Jens Holm blir hans viktigaste uppgift att driva som ny ordförande för trafikutskottet.

- Transportsektorn är det område där det anses svårast att minska utsläppen. Samtidigt står vi inför en revolution med elbilar och intresset för att cykla och resa kollektivt ökar. Det innebär att vi behöver bygga ut kollektivtrafiken, cykelinfrastrukturen och se till så att fordonsflottan blir fossilfri, säger Jens Holm som även är Vänsterpartiets klimatpolitiska talesperson.

Vasiliki Tsouplaki är Vänsterpartiets kulturpolitiska talesperson och blir nu vice ordförande i kulturutskottet. Hon ser framemot uppdraget.

- Det finns många stora utmaningar inom kulturområdet framöver. Vi måste se till att kulturarbetarnas arbetsvillkor blir bättre. De ska ha samma trygghet som anställda inom andra branscher. Sen blir det också viktigt att fortsätta stärka föreningslivet i hela landet, säger hon.

Christina Höij Larsen har varit valberedningens ordförande och är en av dem som tagit fram förslagen till de olika utskottsplatserna.

- Vänsterpartiet fina valresultat har gjort arbetet som valberedning extra roligt. Med nya mandat har vi haft möjlighet att forma ett ännu starkare lag och vi ser fram emot att kunna fortsätta driva på för rättvisa och jämlikhet med ännu större kraft, säger hon.

Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64 (ej sms)

Lotta Johnsson Fornarve svepte Björn Söder ur talmansstolen  – en seger för demokratin24.9.2018 16:47Pressmeddelande

Vänsterpartiets Lotta Johnsson Fornarve fick flest röster i omröstningen om posten som riksdagens andre vice talman. – Det känns fantastiskt hedrande. Jag känner mig också lättad över att riksdagen har markerat att Sverigedemokraterna inte är ett parti som alla andra. Vi kan inte ha en talman som inte står upp för alla människors lika värde, säger Lotta Johnsson Fornarve. Lotta Johnsson Fornarve valdes in i riksdagen 2014 och har under mandatperioden suttit i civilutskottet, Europarådet, arbetande ersättare i utrikesutskottet, försvarsutskottet och försvarsberedningen. Sedan 2017 är hon Vänsterpartiets försvarspolitiska talesperson och hon har tidigare suttit med i Vänsterpartiets partistyrelse. Lotta Johnsson Fornarve har även varit internationell sekreterare för ISAK, en paraplyorganisation mot apartheid, och suttit i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Oxelösund och Linköping. – Det här är väldigt glädjande. Nu har riksdagen visat att man inte vill ha en talman som uttrycker sig