Vänsterpartiets kongress skjuts fram

På grund av coronapandemin har Vänsterpartiet beslutat att skjuta fram sin partikongress. Istället för i maj hålls kongressen 29 oktober till 1 november 2020.

Jonas Sjöstedt har tidigare meddelat att han inte ställer upp för omval som partiledare på kongressen. Beslutet om att skjuta fram kongressen innebär att han är kvar som partiledare till dess.

– Jag är kvar tills vi har vår kongress i oktober och Vänsterpartiet väljer en ny partiledare. Nu är vårt fokus på att göra vad vi kan i arbetet mot krisen. Det handlar om att få insatserna som behövs på plats för att minska smittan och klara vården. Men också om att mildra hur människor drabbas av den ekonomiska krisen. Sammanhållning och solidaritet har sällan varit viktigare än nu, säger Jonas Sjöstedt.

Även om datumet skjuts fram kommer platsen att kvarstå. Kongressen hålls på Aros kongresscenter i Västerås. Dagordningen är redan fastslagen och alla de motioner och nomineringar som inkommit kommer att behandlas som vanligt.

– Corona påverkar oss alla och även vår partikongress. Att hjälpa till att begränsa smittspridningen kommer i första hand och därför har Vänsterpartiets partistyrelse beslutat skjuta fram kongressen till i höst. Då ska vi välja ny partiledare och ta vårt nya partiprogram. Vi ska anta ett strategidokument och ta ställning till alla de motioner som redan kommit in, säger Hanna Gedin, biträdande partisekreterare.

Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-076 22 90
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64