Vänsterpartiets program för klimaträttvisa

Det går att vara en del av bensinupproret och samtidigt gå med i dagens globala klimatstrejk. Vänsterpartiet har en politik både för att människor ska ha möjlighet att leva goda liv även där bensinbilar i dag behövs, och en plan för att ställa om till ett fossilfritt samhälle.

Vänsterpartiet kräver nu att regeringen tar fram en plan för ett fossilfritt Sverige. Vänsterpartiet har redan nu konkreta förslag, också för att få ett fossilfritt Europa.

- Regeringen äventyrar klimatomställning med sin ojämlikhet. Det måste vara de med mest pengar som gör mest. Den som flyger mest ska betala mest. Den som har råd att äga många bilar och ta helikoptern till skärgårdsön måste förändra sin livsstil mest. Då duger det inte att regeringen väljer att sänka värnskatten, lägga ner statlig verksamhet i glesbygden och inte värnar om att vanligt folk får anständiga villkor när de blir sjuka, arbetslösa eller går i pension, säger Jonas Sjöstedt.

För Vänsterpartiet kommer alltid jämlikheten först. Och utan jämlikhet kommer vi inte kunna genomföra de stora reformer som krävs för att klara av att vända utvecklingen för klimatet.

- Den ekonomiska elitens sätt att leva förstör vårt klimat. Vi vill ta bort skattebefrielsen på flygbränsle och satsa på snabbspår för tåget till Berlin. När vi ställer om för klimatet ska vi göra det jämlikt. Vänsterpartiet har en politik för jämlikhet och att vi ser det som en förutsättning för att kunna genomföra den tuffa politik som krävs för att göra oss fossiloberoende. Den förändringen är bara möjlig att genomföra om vi samtidigt minskar inkomstklyftorna och gör det möjligt att leva i hela landet, säger Jonas Sjöstedt.

Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-0762290
Vänsterpartiets presstjänst, 070-6200064 (obs ej sms)

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år