Var är det besvärligt på vägarna?
– Väglaget skiftar snabbt på vintern. Vi plogar och halkbekämpar så snart behovet finns enligt våra krav på väglaget. Men för att minimera risken för olycka är det viktigt att som bilist anpassa körningen, till exempel hastigheten, efter väglaget och andra förutsättningar som gäller här och nu, förklarar Louise Dahlberg på Trafikverket.
Kolla in väglaget
Du kan lätt skapa dig en bild av hur väglaget är i realtid via Trafikverkets webbplats. På en karta markeras vägarna med vilket väglag som råder enligt kategorierna: inga problem, risk för besvärligt väglag, besvärligt väglag samt snö- och isvägbana. På kartan kan du se bilder på väglaget i realtid via vägväderkameror.
Goda råd till vintertrafikanten
- Hur ser det ut på vägarna? Uppdatera dig via webben, radio och tv.
- Anpassa hastigheten efter väglaget.
- Håll avstånd till fordonet framför.
- Visa hänsyn och ta det lugnt.
- Se över vinterutrustningen,
- Kolla vinterdäcken.
- Se upp för frosthalka i dalgångar och sänkor och på broar.
- Ta det lugnt i omkörningsfilen på mitträckesvägarna. Där får saltet sämre verkan eftersom det inte bearbetas tillräckligt av fordon.
Se upp för den svarta halkan
Det kanske mest förrädiska vinterväglaget är den så kallade svarta halkan. Den syns inte, och den kommer blixtsnabbt när fukt på vägbanan fryser till is. Broar, skuggiga skogspartier och vägar längs öppet vatten är särskilt utsatta ställen. Den svarta halkan uppstår ofta när det klarnar upp efter regn eller dimma och när temperaturen ligger strax över noll. Då kan det frysa på vägbanan fastän det fortfarande är plusgrader i luften och på bilens termometer.
Minska farten, ratta varligt och gasa och bromsa mjukt!
Salt eller sand på hala vägar
På högtrafikerade vägar med snabba temperaturväxlingar fungerar det inte att använda sand. Sand blåser bort eller körs bort av trafiken. Ofta tar det bara någon halvtimme innan vägen är lika hal igen. För att säkra framkomligheten på sådana vägar skulle det behövas så stora mängder sand att det skulle få en väldigt negativ miljöpåverkan.
Vägsalt används på 25 procent av de nästan 10 000 milen statliga vägar, eftersom ingen annan halkbekämpningsmetod fungerar. Dessa vägar är högtrafikerade. Sand används som halkbekämpning på mindre trafikerade vägar, där den inte blåser bort eller körs bort av trafiken. Trafikverket försöker ständigt hitta alternativ till vägsalt.
Så har Trafikverket koll
När vintern närmar sig har Trafikverket hjälp av cirka 800 vägväderstationer, som är placerade över hela landet. Stationerna visar yttemperatur, daggpunktstemperatur, lufttemperatur, nederbörd, vindriktning och vindhastighet i realtid. På så gott som alla finns det också väglagskameror som tar bilder var 10:e minut, även nattetid. Tillsammans med prognoser via vädertjänster finns det goda möjligheter att förutsäga vinterväglag och risken för halka, dygnet runt.
Trafikverket ansvarar för underhållet av de större vägarna. Övriga vägar sköts av kommunala eller enskilda väghållare. Tidpunkten när plogbilarna skickas ut beror till största delen på hur mycket vägen trafikeras.
Media välkomnas att följa med en plogbil
Kontakta oss om det finns intresse för att följa med en plogbil. Vi försöker se till att det blir möjligt.
Kontakter
Louise Dahlberg, chef Underhåll väg Region Nord, Trafikverket, 010-123 21 15
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Länkar
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 8000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Omkomna i trafiken minskar inte25.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vi ska nå maximalt 133 omkomna och maximalt 2 800 allvarligt skadade i vägtrafiken år 2030. Under 2023 omkom 229 personer. Prognoserna visar att vi missar etappmålet om vi inte gör mer.
E6 förbi Stenungsund öppnar för trafik i sommar23.4.2024 10:00:11 CEST | Pressmeddelande
Nu står det klart att Trafikverket öppnar E6 förbi Stenungsund för trafik tidigare än beräknat och inte som först meddelats till hösten eller senast till årsskiftet 2024. - Vi ligger bra till med arbetet och nu när grundläggningen ute i skredområdet börjar bli klar kan vi därför revidera vår tidplan, säger projektchef Daniel Svensson.
Ny partner i AI Sweden för att stärka transportinfrastrukturen18.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har ingått ett samarbetsavtal med AI Sweden för att driva utvecklingen av artificiell intelligens (AI) inom transportinfrastrukturen. Avtalet är en del av myndighetens satsning på att integrera AI-lösningar och främja innovation.
Bilder i samband med pressträff Göteborg central11.4.2024 13:07:18 CEST | Nyheter
Idag 11 april hölls en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Media gavs tillfälle att uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
Påminnelse pressinbjudan: Upplev det nya stationsområdet vid Göteborg Central8.4.2024 09:38:16 CEST | Pressinbjudan
Välkomna till en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Här ges möjlighet att på plats uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya Stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum