A Non Smoking Generation

Var fjärde barn utsätts ofta för tobaksreklam

Dela

En ny Novusundersökning, som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation, visar tydligt hur tobaksindustrin når ut till barn och unga med sin reklam. Samtidigt brister den kunskap som kan motivera till att avstå från tobak. Kunskapen om barnarbete och massiv avskogning inom tobaksindustrin är låg och extremt få känner till att nikotin ökar risken för inlärningssvårigheter och psykiska sjukdomar.

För fjärde året i rad genomför Novus en undersökning om ungas attityder till tobak på uppdrag av A Non Smoking Generation. Nytt i årets undersökning är frågan om tobaksreklam med anledning av nya nikotinprodukter, som marknadsförs som tobaksfria. Trots att tobaksreklam är förbjudet i Sverige anger var fjärde 14-18-åring att de ofta ser reklam för tobaks- och nikotinprodukter.

Sedan starten av mätningarna 2016, har kunskapen om barnarbetet inom tobaksindustrin nästintill halverats och endast sex procent av allmänheten känner till att tobaksindustrin orsakar massiv skogsavverkning. Samtidigt uppger allt fler ”negativ påverkan på miljön” som skäl till att avstå tobak och sju av tio unga anser att det borde införas en hållbarhetsskatt på tobak. Hållbarhetsfrågan prioriteras allt högre men kunskapen om hur tobak hindrar en global hållbar utveckling blir allt lägre.

- Det är helt oacceptabelt att tobaksindustrin återigen tillåts göra reklam direkt till barn och unga, samtidigt som kunskapsspridningen om både hälso- och hållbarhetsaspekter minskar kontinuerligt. Det är alarmerande siffror som vi ännu inte sett konsekvenserna av, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Precis som i 2018 års undersökning uppger få att de känner till nikotinets skadeverkningar på hjärnan. Endast fem procent av allmänheten är medvetna om att nikotin ökar risken för inlärningssvårigheter. Bara fyra av tio elever anger att de fått ingående information om tobak i skolan och tre av tio har föräldrar som pratat mycket om tobak med dem. Sju av tio elever vill själva ha tobaksfri skoltid för att slippa exponeras i skolan.

- Få vuxna känner till hur vanligt det är med tobak i skolan. Rökning smittar och det är varje barns rätt att slippa utsättas för tobak under sin skoltid. Det är dags att vi vuxna ger barnen det stöd och den kunskap som motiverar till ett tobaksfritt liv, säger Helen Stjerna.

A Non Smoking Generation efterlyser:

-       Förbudet för reklam och sponsring av tobak ska inkludera samtliga nikotinprodukter som inte är godkända läkemedel

-       Förbjud godisliknande smaker som lockar barn och unga att testa tobak

-       Inför tobaksfri skoltid och ställ krav på att undervisningen inkluderar alla hälso- och hållbarhetsaspekter på tobak

Undersökningen är sammanställd i rapporten Det är bara barn som börjar använda tobak, som finns tillgänglig för nedladdning på nonsmoking.se.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av A Non Smoking Generation för att undersöka allmänhetens inställning till tobak. Målgruppen var den svenska allmänheten i åldrarna 14–79 år. Totalt genomfördes 1 394 webbintervjuer under perioden 30 april – 7 maj 2019, varav 326 gjordes med målgruppen 14–18 år. Deltagarfrekvensen var 59 procent.

För mer info:

Helen Stjerna, generalsekreterare, tel: 0733-393644, e-post: helen@nonsmoking.se

Nicole Tallberg, kommunikationsansvarig, tel: 08-109300, e-post: nicole@nonsmoking.se

Nyckelord

Bilder

Om

A Non Smoking Generation
A Non Smoking Generation
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm

08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/

Stiftelsen En Rökfri Generation

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

 

Följ A Non Smoking Generation

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation

Thaiboxaren Sanny Dahlbeck frontar ny Non Smoking-kollektion hos Stayhard8.10.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

I våras tog thaiboxaren Sanny Dahlbeck ställning för alla barns hälsa i en kampanj då A Non Smoking Generation firar 40 år av tobaksförebyggande arbete 2019. Nu utökas samarbetet när Sanny frontar en ny klädkollektion hos webbshopen Stayhard. Kollektionen lanseras 10 oktober och består av t-shirts och hoodtröjor med Non Smoking-loggan, varav två plagg har ett unikt tryck designat av Sanny.

Sarah Sjöström och Ingemar Stenmark i gemensam kamp7.5.2019 09:17:51 CESTPressmeddelande

Sarah Sjöström, herrarna i svenska handbollslandslaget och Bella Gulldén med flera kända namn står upp för en tobaksfri generation och barns hälsa – precis som 1979 när A Non Smoking Generation startade och fick draghjälp av bland andra Ingemar Stenmark och Björn Borg. 40 år senare använder fortfarande 30 procent av alla unga tobak under sin skoltid, och tobaksindustrin arbetar hårt för att rekrytera nästa generation.

Therese Lindgren och Agnetha Fältskog i gemensam kamp7.5.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Therese Lindgren, Peg Parnevik, Alexander Pärleros och Sarah Sjöström med flera kända namn står upp för en tobaksfri generation och barns hälsa – precis som 1979 när A Non Smoking Generation startade och fick draghjälp av bland andra Agnetha Fältskog och Ingemar Stenmark. 40 år senare använder fortfarande 30 procent av alla unga tobak under sin skoltid, och tobaksindustrin arbetar hårt för att rekrytera nästa generation.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum