Var medveten om nackdelarna med ett VPN

Att surfa via ett VPN på nätet har många fördelar. Du skyddar din data, kan komma runt geoblockeringar, du får ett anonymt IP och du minskar avsevärt risken för hackerattacker. Men det finns några, om än små och få, nackdelar med att använda en VPN som man bör vara medveten om. För är du medveten om möjligt nackdelar kan du minimera nackdelarnas inverkan.

Den första potentiella nackdelen är att din anslutningshastighet kan påverkas negativt vid användning av ett VPN - vissa leverantörer har detta problem mer än andra. En VPN omdirigerar din internetanslutning via sina egna servrar, vilket kan minska hastigheten. Men väljer du en leverantör med ett optimerat nätverk och snabba servrar kommer du knappt märka någon skillnad.

Din andra potentiella nackdelen är att en VPN-leverantör får tillgång till din aktivitet på internet. Det är därför viktigt att veta vilken jurisdiktion din VPN-tjänst arbetar under och hur de hanterar dina data. De mest transparenta VPN-leverantörerna visar noggrant för användarna sin sekretesspolicy och förklarar de tekniska åtgärder som är implementerade för att säkerställa att de behandlar dina data på bästa sätt.

Det tredje, det finns vissa webbplatser som blockerar VPN-er. Vissa geobegränsade webbplatser detekterar om du använder en VPN och gör så att deras sida inte fungerar med en VPN påslagen. Lyckligtvis är det inte många webbsidor som har denna blockering och VPN leverantörerna uppdaterar ständigt sin teknik för att komma runt detta.

Den sista möjliga nackdelen är att du delar IP-adress med andra användare, vilket kan leda till problem på vissa sajter. Om det är väldigt många användare med samma IP adress på en viss sida kan den sidan blockera den specifika IP-adressen. Detta är emellertid mycket ovanligt men är värt att vara medveten om.

Till synes och sist är en VPN ett ovärderligt skydd och hjälpmedel för dig när du surfar på nätet. Det handlar mest om att vara medveten om eventuella nackdelar och jämföra olika leverantörer för att hitta den som passar dig bäst.