Var sjunde svensk kan tänka sig en helt mobilfri semester
14 procent av alla svenskar kan tänka sig att helt lägga undan mobilen under kommande utlandsresor, och ha en helt mobilfri semester. Intresset för en mobilfri semester är som störst bland svenskar i åldern 30-44 år, där nästan en av fem (18 procent) uppger att de kan tänka sig mobilfritt semesterfirande utomlands.
Sociala medier är det som svenskarna helst skippar. Var tredje svensk (32 procent) kan tänka sig en detox från sociala medier som Facebook och Instagram, och vill då stänga av samtliga sociala medier-appar under semester men ha åtkomst till övriga funktioner. Främst är det kvinnor i åldern 18-29 år som vill avstå från sociala medier under utlandssemestern. Så många som hälften av alla kvinnor i denna åldersgrupp (48 procent) kan tänka sig en sociala medier-detox under kommande utlandssemestrar nästa år. Motsvarande siffra bland männen i samma åldersgrupp är 35 procent.
27 procent av svenskarna kan inte tänka sig en mobilfri semester över huvud taget. Männen är minst benägna att logga ut – 32 procent uppger att de inte är intresserade av mobilfritt, medan endast 22 procent av kvinnorna inte kan tänka sig att resa utomlands på en semesterresa utan att vara uppkopplad.
Skulle du kunna tänka dig att ha en mobilfri utlandssemester under det kommande året?
- Ja, jag är intresserad av en helt mobilfri utlandssemester (14 procent)
- Delvis, jag vill avstå från sociala medier (t.ex. Instagram och Facebook), men ha åtkomst till övriga funktioner (32 procent)
- Delvis, jag vill avstå från mejl men ha åtkomst till övriga funktioner (8 procent)
- Delvis, men på annat sätt än ovan (12 procent)
- Nej, kan inte tänka mig att ha en mobilfri utlandssemester (27 procent)
- Tveksam, vet ej (7 procent)
Källa: Tickets Sifoundersökning, 1000 respondenter, riksrepresentativt urval. Undersökningen genomfördes i slutet av september 2019.
För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke.
Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.
Bilder
Dokument
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Så reste vi 2024 – Spanien dominerade, men storstäder lockade också19.12.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att Spanien fortsatte att vara svenskarnas favoritresmål under 2024, men intresset för europeiska storstäder var även högt. Bokningsstatistiken för 2024 visar en tydlig trend där både klassiska solresmål och spännande storstäder stod i centrum när svenskarna planerade sina resor.
Fler svenskar firar jul utomlands17.12.2024 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att fler svenskar väljer att lämna Sverige bakom sig för att fira jul utomlands i år. Den populäraste juldestinationen är Spanien med Gran Canaria, Malaga och Teneriffa som självklara favoriter.
Högt intresse för vinterresor – Dubai och Hurghada nya favoriter10.12.2024 10:42:27 CET | Pressmeddelande
Vinterresor fortsätter att locka svenskarna med Spanien och Thailand som oförändrade favoriter. Samtidigt visar resebyrån Tickets bokningsstatistik att intresset för Dubai och Hurghada har ökat, trots oroligheterna i regionen. Kap Verde utmärker sig också som ett resmål att hålla ögonen på, med en imponerande bokningsökning på nära 200 procent.
Resebokningarna sköt i höjden under Black Week4.12.2024 13:15:00 CET | Pressmeddelande
Black Week lockade reslystna svenskar och resulterade i en bokningsboom, enligt färsk statistik från resebyrån Ticket. Kombinationen av räntesänkningar, snöoväder och mängder av rabatter och erbjudaden från resebolagen verkar ha drivit många svenskar till att boka sina resor under kampanjveckan och bokningarna ökade med 20 procent.
Mest prisvärda julmarknaderna i Europa27.11.2024 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Europas julmarknader är fyllda av stämning, tradition och charm. Här tipsar resebyrån Ticket om de mest prisvärda julmarknaderna i några av Europas vackraste städer, dit kan man resa för att njuta av julens magi utan att behöva betala dyrt för flyg och hotell.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum