Ticket

Var sjunde svensk kan tänka sig en helt mobilfri semester

Dela
Digital detox har varit en allt hetare trend under det senaste året, och Tickets nyligen genomförda Sifoundersökning visar att var sjunde svensk kan tänka sig en helt mobilfri utlandssemester under det kommande året. En klar majoritet kan på ett eller annat sätt tänka sig att helt eller delvis begränsa mobilanvändandet när de reser på en semesterresa utomlands.

14 procent av alla svenskar kan tänka sig att helt lägga undan mobilen under kommande utlandsresor, och ha en helt mobilfri semester. Intresset för en mobilfri semester är som störst bland svenskar i åldern 30-44 år, där nästan en av fem (18 procent) uppger att de kan tänka sig mobilfritt semesterfirande utomlands.

Sociala medier är det som svenskarna helst skippar. Var tredje svensk (32 procent) kan tänka sig en detox från sociala medier som Facebook och Instagram, och vill då stänga av samtliga sociala medier-appar under semester men ha åtkomst till övriga funktioner. Främst är det kvinnor i åldern 18-29 år som vill avstå från sociala medier under utlandssemestern. Så många som hälften av alla kvinnor i denna åldersgrupp (48 procent) kan tänka sig en sociala medier-detox under kommande utlandssemestrar nästa år. Motsvarande siffra bland männen i samma åldersgrupp är 35 procent.

27 procent av svenskarna kan inte tänka sig en mobilfri semester över huvud taget. Männen är minst benägna att logga ut – 32 procent uppger att de inte är intresserade av mobilfritt, medan endast 22 procent av kvinnorna inte kan tänka sig att resa utomlands på en semesterresa utan att vara uppkopplad.

Skulle du kunna tänka dig att ha en mobilfri utlandssemester under det kommande året?

  1. Ja, jag är intresserad av en helt mobilfri utlandssemester (14 procent)
  2. Delvis, jag vill avstå från sociala medier (t.ex. Instagram och Facebook), men ha åtkomst till övriga funktioner (32 procent)
  3. Delvis, jag vill avstå från mejl men ha åtkomst till övriga funktioner (8 procent)
  4. Delvis, men på annat sätt än ovan (12 procent)
  5. Nej, kan inte tänka mig att ha en mobilfri utlandssemester (27 procent)
  6. Tveksam, vet ej (7 procent)

Källa: Tickets Sifoundersökning, 1000 respondenter, riksrepresentativt urval. Undersökningen genomfördes i slutet av september 2019.


För mer information kontakta:

Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Kontakter

Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke.

Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

Tel:073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Bilder

Dokument

Om

Ticket
Ticket
Värmdövägen 84
131 08 Nacka

https://www.ticket.se/

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye