Våra allra mest utsatta har rätt till bättre skydd i kriser

Coronapandemin har blixtbelyst att redan utsatta grupper drabbas hårdare. Pandemin har visat på brister i samhällets förmåga att ta hand om människor som drabbas vid allvarliga kriser. Konferensen Röda Korset forum 2021: Lära i krisen vill belysa dessa skillnader. Detta för att skapa lärdomar och dialog mellan krisberedskapsorganisationer och samhällets sociala aktörer. Heldagskonferensen äger rum den 9 juni.

– I hanteringen av coronapandemin har samhället inte tillräckligt lyckats fånga upp det faktum att människor har olika livsförutsättningar och behov i kriser. Det har lett till att redan utsatta grupper inte fått det skydd som de har rätt till och därmed drabbats hårdare, säger Martin Ärnlöv, generalsekreterare Svenska Röda Korset.

– Det är uppenbart att samma lösning för alla inte fungerar i kris. Det måste krisberedskapsaktörer ta med i beräkningen när krisen slår till. Samtidigt måste sociala aktörer vara beredda på att ställa om. Här har alla delar av samhället mycket att lära.

Effekterna av pandemin kommer att vara kännbara under lång tid framöver, framförallt för dem som befinner sig i en socio-ekonomiskt utsatt situation. Risken finns att redan existerande samhällsklyftor fördjupas. Samtidigt kan krisen bereda väg för förändringar. Men det kräver att ansvarsfulla aktörer kliver fram och ser nya möjligheter. Röda Korset ser just nu stora möjlighet till lärande mellan krisaktörer, sociala aktörer, inte minst inom vård och hälsa, civilsamhälle och näringsliv.

– Det finns många aktörer med stor kunskap inom krisberedskap och socialt arbete. Nu efterlyser vi tätare samarbete mellan aktörer inom krisberedskapen och samhällets sociala aktörer. Och en krishantering som sätter den enskilda människan i fokus. Här kan Röda Korset med lång erfarenhet av både kris och socialt arbete bidra med insikter. Det är hur vi agerar nu som avgör hur vi kommer klara av nästa kris, säger Martin Ärnlöv.

Konferensen Röda Korset forum 2021: Lära i krisen kommer att lyfta konkreta erfarenheter, exempel och forskningsresultat. Dagen kommer att bestå av seminarier, panelsamtal, möjligheter till samtal, gruppdiskussioner och korta föreläsningar,”short talks”, från flera myndigheter, organisationer och företag.

Utdrag ur agendan:

-Krisberedskap i ett Sverige med ökande socio-ekonomiska skillnader

-Socialtjänstens roll i krisen

-Lära i krisen – använda krisen till förändring

-Tillgång till vård för marginaliserade grupper

-Lokala röster i en global kris och politikens svar

Röda Korset forum 2021: Lära i krisen är digital och gratis. För att aktivt medverka med frågor och i samtal samt följa konferensen live den 9 juni kl. 09.00–16.00 behöver du anmäla digDu är välkommen att delta hela dagen eller i utvalda delar. Du kommer också kunna se delar i efterhand på Röda Korsets youtube-kanal. Här hittar du uppdaterad agenda samt anmäler dig.

För frågor om konferensen eller om din organisation/myndighet/företag är intresserad av att presentera forskning, lärdomar och erfarenheter – kontakta projektledare josefine.karlsson@redcross.se

Stort intresse för Röda Korsets digitala första hjälpen-utbildningar 10.9.2021 14:45:00 CEST | Pressmeddelande

Drygt 40 procent av svenskarna upplever att de har otillräckliga kunskaper i första hjälpen, enligt en ny Sifo-undersökning. Nu satsar Röda Korset, som är världsledande inom första hjälpen-utbildningar, på att förändra sättet människor lär sig livräddning på, bland annat genom digitala lösningar och hittills har tusentals svenskar sökt sig till online-utbildningarna.

Sverige måste ge hållbart skydd för människor som flyr från Afghanistan1.9.2021 09:44:18 CEST | Pressmeddelande

Situationen i Afghanistan är extremt allvarlig. Sverige har sedan i mitten på juli stoppat utvisningarna till Afghanistan och tar i dagsläget inga nya beslut i asylärenden som rör afghanska medborgare. Dock lever många människor i Sverige, varav många barn och unga, i stor ovisshet och osäkerhet om framtiden. Sverige måste nu kunna garantera att de grundläggande humanitära behoven tillgodoses för människor i denna utsatta situation, menar Svenska Röda Korset.

4 200 anhöriga saknas av personer i Sverige29.8.2021 20:00:00 CEST | Pressmeddelande

Varje år förlorar tusentals människor kontakten med varandra i samband med krig, konflikt och naturkatastrofer. Just nu saknar minst 1 100 människor i Sverige information om vad som hänt nästan 4 200 anhöriga i utlandet. Många familjer till saknade personer lever med den känslomässiga pressen det innebär att inte veta vad som hänt – ett lidande som i många fall förlängts av covid-19. Samtidigt ställs ofta familjerna inför flera olika juridiska, ekonomiska och sociala utmaningar som de måste hantera för att kunna gå vidare i livet.