Varannan konsument köper majoritet av julklapparna på nätet

Svensk Handels julrapport visar att varannan konsument köper majoriteten av klapparna online. Kraftigast växer inköpen av julklappar på nätet bland konsumenter mellan 26–35 år, där 7 av 10 anger att de kommer att klicka hem majoriteten av julklapparna.
– Förra julen ledde rådande restriktioner till att fler än någonsin handlade julklapparna på nätet. Nu råder inte samma restriktioner och trots detta fortsätter försäljningen via e-handeln att öka. Det är ett tydligt tecken på att pandemin fortsätter att snabba på den digitala omställningen av handeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Julklappar för 3 150 kronor per person
Enligt Svensk Handels prognos inför julhandeln väntas svenska konsumenter handla julklappar för 21 miljarder kronor, vilket motsvarar omkring 3 150 kronor per person. Det är ett något lägre belopp per person än förra julen men vägs på totalen upp av att befolkningen har växt.
– Hushållen är något avvaktande inför årets julhandel. Osäkerhet kopplat till pandemiläget, fraktproblematik och det faktum att mycket pengar även lades på annat än julklappar på Black Friday är faktorer som påverkar, säger Johan Davidson, och fortsätter:
– Samtidigt är det färre än vanligt som anger att de ska dra ned på inköpen i jul. Det finns ett sug efter att fira en något mer normal jul i år eftersom pandemin ställde in firandet för många förra året.
Många tar in extrapersonal
Julhandeln är årets viktigaste försäljningsperiod och 7 av 10 handlare uppger att julen är viktig för försäljningen. För att möta det ökade försäljningstrycket tar nästan var tredje handlare in extrapersonal.
– Pandemin gjorde att många handlare drog ned på extraanställningarna förra julen men nu är det återigen många som laddar för att möta ett ökat försäljningstryck. Julhandeln möjliggör för mängder av unga personer att få in en fot på arbetsmarknaden, säger Johan Davidson.
Dessutom bidrar julhandeln som helhet med 33 miljarder kronor till statskassan.
Fem fakta om julhandeln - Svensk Handels julrapport
- Leksaker, böcker och heminredning är de branscher som får störst uppsving av julhandeln.
- December är handelns viktigaste försäljningsmånad och står för cirka 10 procent av årsomsättningen.
- Vänner/familj, julmat och julpynt är det som konsumenterna anser är allra viktigast för att skapa ”en riktig jul”.
- 5 av 10 tycker att miljö- och hållbarhetsaspekter är viktiga när julmaten inhandlas. Motsvarande siffra för julklappar är 4 av 10.
- Merförsäljningen under december är 12 miljarder kronor jämfört med den genomsnittliga försäljningsmånaden.
Nyckelord
Kontakter
Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel, 070-698 39 02
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Bilder

Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
Partyplagget årets modejulklapp 20258.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter flera år präglade av kris och oro är det viktigt att hitta tillfällen för glädje, gemenskap och fest. Därför har Svensk Handel utsett partyplagget till årets modejulklapp 2025, ett plagg som symboliserar just glädje, gemenskap och en efterlängtad känsla av fest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
