Svensk Handel

Varannan konsument köper majoritet av julklapparna på nätet

Dela
Trots att e-handeln växte kraftigt förra julen väntas julklappsinköpen på nätet fortsätta att öka i år. Var fjärde person planerar att öka sina julklappsinköp på nätet jämfört med förra julen och e-handeln är numera den dominerande försäljningskanalen när klapparna ska inhandlas.
Enligt Svensk Handels prognos väntas svenska konsumenter köpa julklappar för 3 150 kronor.
Enligt Svensk Handels prognos väntas svenska konsumenter köpa julklappar för 3 150 kronor.

Svensk Handels julrapport visar att varannan konsument köper majoriteten av klapparna online. Kraftigast växer inköpen av julklappar på nätet bland konsumenter mellan 26–35 år, där 7 av 10 anger att de kommer att klicka hem majoriteten av julklapparna.

– Förra julen ledde rådande restriktioner till att fler än någonsin handlade julklapparna på nätet. Nu råder inte samma restriktioner och trots detta fortsätter försäljningen via e-handeln att öka. Det är ett tydligt tecken på att pandemin fortsätter att snabba på den digitala omställningen av handeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Julklappar för 3 150 kronor per person

Enligt Svensk Handels prognos inför julhandeln väntas svenska konsumenter handla julklappar för 21 miljarder kronor, vilket motsvarar omkring 3 150 kronor per person. Det är ett något lägre belopp per person än förra julen men vägs på totalen upp av att befolkningen har växt.

– Hushållen är något avvaktande inför årets julhandel. Osäkerhet kopplat till pandemiläget, fraktproblematik och det faktum att mycket pengar även lades på annat än julklappar på Black Friday är faktorer som påverkar, säger Johan Davidson, och fortsätter:

– Samtidigt är det färre än vanligt som anger att de ska dra ned på inköpen i jul. Det finns ett sug efter att fira en något mer normal jul i år eftersom pandemin ställde in firandet för många förra året.

Många tar in extrapersonal

Julhandeln är årets viktigaste försäljningsperiod och 7 av 10 handlare uppger att julen är viktig för försäljningen. För att möta det ökade försäljningstrycket tar nästan var tredje handlare in extrapersonal.

– Pandemin gjorde att många handlare drog ned på extraanställningarna förra julen men nu är det återigen många som laddar för att möta ett ökat försäljningstryck. Julhandeln möjliggör för mängder av unga personer att få in en fot på arbetsmarknaden, säger Johan Davidson.

Dessutom bidrar julhandeln som helhet med 33 miljarder kronor till statskassan.

Fem fakta om julhandeln - Svensk Handels julrapport

  1. Leksaker, böcker och heminredning är de branscher som får störst uppsving av julhandeln.
  2. December är handelns viktigaste försäljningsmånad och står för cirka 10 procent av årsomsättningen.
  3. Vänner/familj, julmat och julpynt är det som konsumenterna anser är allra viktigast för att skapa ”en riktig jul”.
  4. 5 av 10 tycker att miljö- och hållbarhetsaspekter är viktiga när julmaten inhandlas. Motsvarande siffra för julklappar är 4 av 10.
  5. Merförsäljningen under december är 12 miljarder kronor jämfört med den genomsnittliga försäljningsmånaden.

Läs Svensk Handels julrapport 2021 här.

Nyckelord

Kontakter

Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel, 070-698 39 02
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Enligt Svensk Handels prognos väntas svenska konsumenter köpa julklappar för 3 150 kronor.
Enligt Svensk Handels prognos väntas svenska konsumenter köpa julklappar för 3 150 kronor.
Ladda ned bild

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye