Vårdas i matsalar och förråd - här är läget värst

Antalet överbeläggningar i sjukvården ökar – för sjätte året i rad. Så här ser det ut region för region. – Du gör allt du kan, men känner inte att vården blir 100 procent patientsäker, säger huvudskyddsombud Janet Brunnström.

Kurvan över antalet överbeläggningar i den somatiska sjukvården är dyster läsning. Under 2013 var det i genomsnitt 2,6 överbeläggningar per 100 vårdplatser i landet. Förra året hade siffran stigit till 5 per 100 vårdplatser.

– Vi ser att överbeläggningarna har ökat successivt de senaste åren och att det alltid är en topp runt årsskiftet och en topp under sommaren. Samtidigt är det stora regionala variationer, säger Emma Spak, chef för sektionen för hälso- och sjukvård på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

Från 0,5 överbeläggningar per 100 vårdplatser i Region Kalmar län till 7,8 i Region Skåne (siffror för december saknas i Skåne).

Centralsjukhuset i Kristianstad är ett av de skånska sjukhus som den senaste tiden fått brottas med konsekvenserna av att vårdplatserna inte räcker till.

– Våra medlemmar berättar att den här situationen har pågått under den senaste månaden, sedan julhelgen. Det har legat patienter i korridorerna, men också i bland annat förråd och matsalar, berättar Janet Brunnström, huvudskyddsombud för Vårdförbundet i Skånes sjukhus nordost där Centralsjukhuset i Kristianstad ingår.

Sjukhuschef Johan Cosmo konstaterar att sjukhusets kapacitet inte räckt till.

– Det beror på att väldigt många sjuka människor har sökt vård. Vi har inte haft tillräckligt många vårdplatser öppna, vilket lett till att det har blivit överbeläggningar, säger han.

Har patientsäkerheten varit hotad?

– Nej, våra medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb med att lösa den akuta situationen, säger Johan Cosmo.

Vårdförbundet håller inte med när det gäller patientsäkerheten.

– Den situationen vi haft i Kristianstad har inneburit en mycket tung fysisk arbetsmiljö. Och det är psykiskt påfrestande att känna att du inte hinner med att göra ett arbete som lever upp till våra etiska riktlinjer. Du gör allt du kan, men känner inte att du klarar av att se till att vården blir 100 procent patientsäker, säger Janet Brunnström.