Vårdföretagarna beklagar Kommunals varsel

Vårdföretagarna inom Almega har idag tisdag tagit emot ett varsel om konflikt från Kommunal. Vårdföretagarna beklagar detta.

Antje Dedering - förbundsdirektör Vårdföretagarna

– Jag beklagar att Kommunal valt att avsluta våra förhandlingar och istället varsla om konflikt. Vi upplever att vi hade en bra dialog i förhandlingsrummet och hade gärna fortsatt för att komma till en lösning, säger Per Östlund, förhandlingsansvarig på Vårdföretagarna.

Huvudfrågan som återstår är att hitta finansiering för den extrasatsning på yrkesutbildade som Kommunal föreslagit.

– Vi motsätter oss inte en extrasatsning på yrkesutbildade, men kostnaden måste rymmas inom de ramar vi är överens om på den svenska arbetsmarknaden. Den modell för lönesättning som vi har i Sverige garanterar stabilitet och goda villkor för både medarbetare och företag. Den har också, genom åren, gett ordentliga reallöneökningar för alla yrkesgrupper. Vi håller oss till den svenska modellen och vill teckna avtal inom de ramar som arbetsmarknadens parter bestämt tillsammans, säger Antje Dedering, Förbundsdirektör Vårdföretagarna.

Varslet om konflikt inkom till Almega i dag tisdagen den 5 januari kl 09.30. Från Vårdföretagarnas sida inleds nu arbetet med att analysera effekterna av en eventuellt utbruten konflikt.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040.

Antje Dedering - förbundsdirektör Vårdföretagarna

Förbud mot remittering kan vara patientfarligt - Vårdföretagarna kommenterar utredningen angående privata sjukvårdsförsäkringar8.7.2022 10:58:24 CEST | Pressmeddelande

När den senaste utredningen om privata sjukvårdsförsäkringar presenterades kunde den inte finna att det förekommer undanträngningseffekter. Ändå gick regeringen vidare och tillsatte ytterligare en utredning för att förbjuda privata sjukvårdsförsäkringar. Detta trots att det kan vara patientfarligt och vårdköerna lär öka.

Vårdföretagarna ökar fokus på digitalisering och innovation – till satsningen knyts tidigare regionråd Daniel Forslund28.2.2022 18:46:37 CET | Pressmeddelande

Införandet av digitala vårdtjänster, nya journalsystem och välfärdsteknik inom äldreomsorgen är bara några exempel på innovationer som nu präglar arbetet i vård- och omsorgssektorn. För den nya satsningen har Vårdföretagarna anlitat Daniel Forslund som den 1 mars påbörjar ett uppdrag som senior rådgivare och utvecklingsansvarig för digitalisering, forskning, innovation och Life Science.

Vårdföretagarna släpper pandemirapport: 21 olika varianter av vård25.2.2022 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Snabb omställning, ökad digitalisering och en nära samverkan med regionerna lyfts fram av privata vårdgivare som framgångsfaktorer för att klara vården under pandemin. Men 21 regioner har agerat på 21 olika sätt vilket medfört olika förutsättningar och risk för en ojämlik vård. Vårdföretagarna samlar nu viktiga erfarenheter och lärdomar från pandemin i en rapport för att vi i framtiden ska klara den uppskjutna vården och för att rusta inför nästa pandemi.