Vårdföretagarna beklagar Kommunals varsel

Vårdföretagarna inom Almega har idag tisdag tagit emot ett varsel om konflikt från Kommunal. Vårdföretagarna beklagar detta.

Antje Dedering - förbundsdirektör Vårdföretagarna

– Jag beklagar att Kommunal valt att avsluta våra förhandlingar och istället varsla om konflikt. Vi upplever att vi hade en bra dialog i förhandlingsrummet och hade gärna fortsatt för att komma till en lösning, säger Per Östlund, förhandlingsansvarig på Vårdföretagarna.

Huvudfrågan som återstår är att hitta finansiering för den extrasatsning på yrkesutbildade som Kommunal föreslagit.

– Vi motsätter oss inte en extrasatsning på yrkesutbildade, men kostnaden måste rymmas inom de ramar vi är överens om på den svenska arbetsmarknaden. Den modell för lönesättning som vi har i Sverige garanterar stabilitet och goda villkor för både medarbetare och företag. Den har också, genom åren, gett ordentliga reallöneökningar för alla yrkesgrupper. Vi håller oss till den svenska modellen och vill teckna avtal inom de ramar som arbetsmarknadens parter bestämt tillsammans, säger Antje Dedering, Förbundsdirektör Vårdföretagarna.

Varslet om konflikt inkom till Almega i dag tisdagen den 5 januari kl 09.30. Från Vårdföretagarnas sida inleds nu arbetet med att analysera effekterna av en eventuellt utbruten konflikt.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040.

Antje Dedering - förbundsdirektör Vårdföretagarna

Coronakommissionen bekräftar Vårdföretagarnas analys: uteblivna åtgärder för äldreomsorgen15.12.2020 16:49:17 CETPressmeddelande

-Vårdföretagarna menar, liksom regeringens Coronakommission, att det främst är den stora samhällspridningen som orsakat smittan på äldreboendena. Kommissionen lyfter flera ytterligare faktorer som behöver undersökas närmare och som på sikt kan stärka den svenska äldreomsorgen. Det välkomnar vi, säger Sabina Joyau, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

Välkommen uppräkning av assistansschablonen14.9.2020 11:38:17 CESTPressmeddelande

Den statliga schablonersättningen för personlig assistans höjs med 3,5 procent i budgeten för 2021. Det meddelades igår söndag. Beskedet är välkommet. Under flera år har den procentuella uppräkningen av schablonersättningen understigit kollektivavtalade löneökningar och allmänna kostnadsökningar i samhället. Det innebär att den andel av schablonen som går till annat än personliga assistenters löner – arbetsledning, kompetensutveckling, utbildning och arbetsmiljöarbete exempelvis – har minskat under flera års tid.

Vårdföretagarna kräver rättelse av utrikesministern angående faktafel22.6.2020 14:26:38 CESTPressmeddelande

I en intervju i den tyska kanalen Deutsche Welle pekar utrikesminister Ann Linde ut förekomsten av privat driven äldreomsorg som en förklaring till att många äldre avlidit på äldreboenden i Sverige. Att smittan kommit in på äldreboenden, kommunala som privata, är beklagligt men utrikesministern saknar belägg för att det är privata verksamheter som är orsaken till hög smittspridning och många avlidna. Vårdföretagarna har med anledning av utrikesministerns uttalande skickat en skrivelse till utrikesdepartementet där vi kräver en rättelse.

Regeringen förtydligar – privata vårdgivare får ekonomiskt stöd för merkostnader till följd av covid-1928.5.2020 15:24:46 CESTPressmeddelande

Regeringen meddelar idag i ett pressmeddelande ett antal positiva förtydliganden av den statliga kompensationen för merkostnader i vården och omsorgen till följd av covid-19. Vårdföretagarna har tillsammans med Famna – riksorganisationen för idéburen välfärd tidigare tillskrivit regeringen och efterfrågat ett förtydligande av att även idéburna och privata utförare ska omfattas av kompensationen. Dagens regeringsbeslut innebär ett välkommet förtydligande av detta.