Vårdföretagarna kräver rättelse av utrikesministern angående faktafel

I en intervju i den tyska kanalen Deutsche Welle pekar utrikesminister Ann Linde ut förekomsten av privat driven äldreomsorg som en förklaring till att många äldre avlidit på äldreboenden i Sverige. Att smittan kommit in på äldreboenden, kommunala som privata, är beklagligt men utrikesministern saknar belägg för att det är privata verksamheter som är orsaken till hög smittspridning och många avlidna. Vårdföretagarna har med anledning av utrikesministerns uttalande skickat en skrivelse till utrikesdepartementet där vi kräver en rättelse.

Antje Dedering - förbundsdirektör Vårdföretagarna

De kartläggningar som finns visar snarare att privata äldreboenden klarat situationen bättre. Enligt Stockholms stads egen statistik från i början av juni var andelen smittade äldre 27 procent lägre på privat drivna äldreboenden. I hemtjänst skiljer det 20 procent i antal smittade mellan privata och kommunala boenden. En kartläggning av Svt visar att den så kallade överdödligheten är lägre på privata äldreboenden i Stockholm. Uppgifter från Sveriges Radio Uppland visar att dödligheten i covid-19 är 37 procent högre på kommunala äldreboenden i Uppsala län.

-Det duger faktiskt inte att som utrikesminister komma med grundlösa anklagelser mot privat äldreomsorg. Vi förväntar oss att utrikesministern förklarar sig. I Sverige bor cirka 20 procent av de äldre på ett privat drivet äldreboende. Från Vårdföretagarnas sida ser vi mycket allvarligt på att en minister antyder att våra medlemsföretag skulle hantera smittan sämre, tvärtom ser vi att de på många sätt var snabbt ute med förberedelser inför pandemin och exempelvis införde besöksförbud tidigt, säger Antje Dedering, förbundsdirektör Vårdföretagarna.

Antje Dedering - förbundsdirektör Vårdföretagarna

Förbud mot remittering kan vara patientfarligt - Vårdföretagarna kommenterar utredningen angående privata sjukvårdsförsäkringar8.7.2022 10:58:24 CEST | Pressmeddelande

När den senaste utredningen om privata sjukvårdsförsäkringar presenterades kunde den inte finna att det förekommer undanträngningseffekter. Ändå gick regeringen vidare och tillsatte ytterligare en utredning för att förbjuda privata sjukvårdsförsäkringar. Detta trots att det kan vara patientfarligt och vårdköerna lär öka.

Vårdföretagarna ökar fokus på digitalisering och innovation – till satsningen knyts tidigare regionråd Daniel Forslund28.2.2022 18:46:37 CET | Pressmeddelande

Införandet av digitala vårdtjänster, nya journalsystem och välfärdsteknik inom äldreomsorgen är bara några exempel på innovationer som nu präglar arbetet i vård- och omsorgssektorn. För den nya satsningen har Vårdföretagarna anlitat Daniel Forslund som den 1 mars påbörjar ett uppdrag som senior rådgivare och utvecklingsansvarig för digitalisering, forskning, innovation och Life Science.

Vårdföretagarna släpper pandemirapport: 21 olika varianter av vård25.2.2022 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Snabb omställning, ökad digitalisering och en nära samverkan med regionerna lyfts fram av privata vårdgivare som framgångsfaktorer för att klara vården under pandemin. Men 21 regioner har agerat på 21 olika sätt vilket medfört olika förutsättningar och risk för en ojämlik vård. Vårdföretagarna samlar nu viktiga erfarenheter och lärdomar från pandemin i en rapport för att vi i framtiden ska klara den uppskjutna vården och för att rusta inför nästa pandemi.