Vårdföretagarna kräver rättelse av utrikesministern angående faktafel

I en intervju i den tyska kanalen Deutsche Welle pekar utrikesminister Ann Linde ut förekomsten av privat driven äldreomsorg som en förklaring till att många äldre avlidit på äldreboenden i Sverige. Att smittan kommit in på äldreboenden, kommunala som privata, är beklagligt men utrikesministern saknar belägg för att det är privata verksamheter som är orsaken till hög smittspridning och många avlidna. Vårdföretagarna har med anledning av utrikesministerns uttalande skickat en skrivelse till utrikesdepartementet där vi kräver en rättelse.

Antje Dedering - förbundsdirektör Vårdföretagarna

De kartläggningar som finns visar snarare att privata äldreboenden klarat situationen bättre. Enligt Stockholms stads egen statistik från i början av juni var andelen smittade äldre 27 procent lägre på privat drivna äldreboenden. I hemtjänst skiljer det 20 procent i antal smittade mellan privata och kommunala boenden. En kartläggning av Svt visar att den så kallade överdödligheten är lägre på privata äldreboenden i Stockholm. Uppgifter från Sveriges Radio Uppland visar att dödligheten i covid-19 är 37 procent högre på kommunala äldreboenden i Uppsala län.

-Det duger faktiskt inte att som utrikesminister komma med grundlösa anklagelser mot privat äldreomsorg. Vi förväntar oss att utrikesministern förklarar sig. I Sverige bor cirka 20 procent av de äldre på ett privat drivet äldreboende. Från Vårdföretagarnas sida ser vi mycket allvarligt på att en minister antyder att våra medlemsföretag skulle hantera smittan sämre, tvärtom ser vi att de på många sätt var snabbt ute med förberedelser inför pandemin och exempelvis införde besöksförbud tidigt, säger Antje Dedering, förbundsdirektör Vårdföretagarna.

Antje Dedering - förbundsdirektör Vårdföretagarna

Coronakommissionen bekräftar Vårdföretagarnas analys: uteblivna åtgärder för äldreomsorgen15.12.2020 16:49:17 CET | Pressmeddelande

-Vårdföretagarna menar, liksom regeringens Coronakommission, att det främst är den stora samhällspridningen som orsakat smittan på äldreboendena. Kommissionen lyfter flera ytterligare faktorer som behöver undersökas närmare och som på sikt kan stärka den svenska äldreomsorgen. Det välkomnar vi, säger Sabina Joyau, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

Välkommen uppräkning av assistansschablonen14.9.2020 11:38:17 CEST | Pressmeddelande

Den statliga schablonersättningen för personlig assistans höjs med 3,5 procent i budgeten för 2021. Det meddelades igår söndag. Beskedet är välkommet. Under flera år har den procentuella uppräkningen av schablonersättningen understigit kollektivavtalade löneökningar och allmänna kostnadsökningar i samhället. Det innebär att den andel av schablonen som går till annat än personliga assistenters löner – arbetsledning, kompetensutveckling, utbildning och arbetsmiljöarbete exempelvis – har minskat under flera års tid.