Vårdföretagarna lanserar kampanj om Nollvision för väntetider

Vårdköerna är rekordlånga. Många äldre väntar på äldreomsorg. Flera kommuner har brist på LSS-boenden. Nu lanserar Vårdföretagarna kampanjen Nollvision för väntetider.

- Våra medlemsföretag och deras medarbetare bidrar till att fler får sin vård och omsorg tillgodosedd genom smarta arbetssätt, innovationer och effektiv användning av gemensamma resurser – det är något vi är stolta över. Med den här kampanjen vill vi ge exempel på hur man bland annat kan minska väntetider. Ingen ska behöva vänta, säger Antje Dedering, förbundsdirektör Vårdföretagarna.

Kampanjen innehåller flera delar: filmer med fokus på verksamheter, utrymme i dagspress och sociala medier, artiklar och en samlingssida på Vårdföretagarnas webb. En särskild logotyp har tagits fram som enkelt kan läggas på medlemsföretagens webbsidor. Genom att synliggöra kvalitet, smarta lösningar och effektivitet vill Vårdföretagarna vara en del av dialogen för att jobba bort väntetiderna.

Antje Dedering - förbundsdirektör Vårdföretagarna

Förbud mot remittering kan vara patientfarligt - Vårdföretagarna kommenterar utredningen angående privata sjukvårdsförsäkringar8.7.2022 10:58:24 CEST | Pressmeddelande

När den senaste utredningen om privata sjukvårdsförsäkringar presenterades kunde den inte finna att det förekommer undanträngningseffekter. Ändå gick regeringen vidare och tillsatte ytterligare en utredning för att förbjuda privata sjukvårdsförsäkringar. Detta trots att det kan vara patientfarligt och vårdköerna lär öka.

Vårdföretagarna ökar fokus på digitalisering och innovation – till satsningen knyts tidigare regionråd Daniel Forslund28.2.2022 18:46:37 CET | Pressmeddelande

Införandet av digitala vårdtjänster, nya journalsystem och välfärdsteknik inom äldreomsorgen är bara några exempel på innovationer som nu präglar arbetet i vård- och omsorgssektorn. För den nya satsningen har Vårdföretagarna anlitat Daniel Forslund som den 1 mars påbörjar ett uppdrag som senior rådgivare och utvecklingsansvarig för digitalisering, forskning, innovation och Life Science.

Vårdföretagarna släpper pandemirapport: 21 olika varianter av vård25.2.2022 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Snabb omställning, ökad digitalisering och en nära samverkan med regionerna lyfts fram av privata vårdgivare som framgångsfaktorer för att klara vården under pandemin. Men 21 regioner har agerat på 21 olika sätt vilket medfört olika förutsättningar och risk för en ojämlik vård. Vårdföretagarna samlar nu viktiga erfarenheter och lärdomar från pandemin i en rapport för att vi i framtiden ska klara den uppskjutna vården och för att rusta inför nästa pandemi.