Värdig jul till fler i Umeå – insamlingen är igång

Vecka 50 är Svenska kyrkans diakonicentral öppen för den som söker ekonomiskt stöd inför jul. Nu hoppas diakonerna att många Umeåbor vill skänka en slant så att alla som behöver kan få ett presentkort.

Sedan flera år har Svenska kyrkans diakoner i Umeå arbetat med "en värdig jul" för människor som oroar sig för hur de ska ha möjlighet att köpa julmat och julklappar.

Nu är årets lokala insamling ”Ge fler julklappar” i full gång. Tack vare generösa Umeåbor kan fler familjer själva få välja julmat och barnens julklappar.

– Även små gåvor gör skillnad när vi är många som hjälps åt, säger Åse Lindegren, diakon.

Tack vare stora och små gåvor från privatpersoner och företag brukar Svenska kyrkan i Umeå dela ut presentkort till personer och familjer som behöver hjälp för att göra julen lite speciell. Med presentkorten kan föräldrar köpa någon julklapp som står på barnens önskelista och favoriträtten till julbordet.

Faktaruta:

Du som vill stödja insamlingen ”Ge fler julklappar”:

• Swisha en gåva till nummer: 123 651 00 28. Gåvorna omvandlas till presentkort.
  • Alla presentkort delas sedan ut till personer som behöver. Tillsammans kan vi skapa en värdig jul för fler!
  • Mer information: www.svenskakyrkan.se/umea/ge-fler-julklappar

Du som behöver hjälp inför julen:

• Diakonicentralen på Skolgatan 75 i Umeå har öppet: måndag 13 december till fredag 17 december 13.00–15.00, dessutom kvällsöppet tisdag 14 december och torsdag 16 december 17.00–19.00.
  • Ta med legitimation samt intyg på att du är folkbokförd inom Svenska kyrkan i Umeå (Umeå stads församling, Umeå Maria församling, Tegs församling, Umeå landsförsamling, Ålidhems församling, Tavelsjö församling). Intyg kan vara hyresavi eller liknande.