Vårdmomsutredningen försvårar för sjukvården - det behövs lagändring

Vårdmomsen försvårar kompetensförsörjningen i vården och omsorgen och hindrar samverkan, när privata vårdgivare löser vårduppdrag. Det drabbar både stora och små vård- och omsorgsgivare runt om i hela landet, men i synnerhet de på landsorten och i glesbygden där bristen på vårdpersonal är stor.

Karin Liljeblad - näringspolitisk expert hos Vårdföretagarna med inriktning på sjukvård.

Vårdmomsutredningens betänkande som presenteras idag där företagen ska momskompenseras löser inga problem. Det behövs istället lagändringar. Momskompensationssystemet mellan staten och regionerna/kommunerna är redan idag krångligt och godtyckligt i förhållande till privata vårdgivare. Erfarenheten av hur regionerna och kommunerna idag hanterar momskompensationen är att det skiljer sig mycket över landet. En del av dem ger hela schablonbeloppet till de privata vårdgivarna, andra behåller stora delar av ersättningen.

-Vårdmomsen slår direkt mot möjligheterna att rekrytera medarbetare, det är särskilt allvarligt nu i pandemin. Behovet av vårdpersonal på grund av uppskjutna vårdinsatser och vaccinationer är större än någonsin, säger Karin Liljeblad, näringspolitisk expert Vårdföretagarna.

Anders Manell, presschef

Förbud mot remittering kan vara patientfarligt - Vårdföretagarna kommenterar utredningen angående privata sjukvårdsförsäkringar8.7.2022 10:58:24 CEST | Pressmeddelande

När den senaste utredningen om privata sjukvårdsförsäkringar presenterades kunde den inte finna att det förekommer undanträngningseffekter. Ändå gick regeringen vidare och tillsatte ytterligare en utredning för att förbjuda privata sjukvårdsförsäkringar. Detta trots att det kan vara patientfarligt och vårdköerna lär öka.

Vårdföretagarna ökar fokus på digitalisering och innovation – till satsningen knyts tidigare regionråd Daniel Forslund28.2.2022 18:46:37 CET | Pressmeddelande

Införandet av digitala vårdtjänster, nya journalsystem och välfärdsteknik inom äldreomsorgen är bara några exempel på innovationer som nu präglar arbetet i vård- och omsorgssektorn. För den nya satsningen har Vårdföretagarna anlitat Daniel Forslund som den 1 mars påbörjar ett uppdrag som senior rådgivare och utvecklingsansvarig för digitalisering, forskning, innovation och Life Science.

Vårdföretagarna släpper pandemirapport: 21 olika varianter av vård25.2.2022 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Snabb omställning, ökad digitalisering och en nära samverkan med regionerna lyfts fram av privata vårdgivare som framgångsfaktorer för att klara vården under pandemin. Men 21 regioner har agerat på 21 olika sätt vilket medfört olika förutsättningar och risk för en ojämlik vård. Vårdföretagarna samlar nu viktiga erfarenheter och lärdomar från pandemin i en rapport för att vi i framtiden ska klara den uppskjutna vården och för att rusta inför nästa pandemi.