Vårdmomsutredningen försvårar för sjukvården - det behövs lagändring

Vårdmomsen försvårar kompetensförsörjningen i vården och omsorgen och hindrar samverkan, när privata vårdgivare löser vårduppdrag. Det drabbar både stora och små vård- och omsorgsgivare runt om i hela landet, men i synnerhet de på landsorten och i glesbygden där bristen på vårdpersonal är stor.

Karin Liljeblad - näringspolitisk expert hos Vårdföretagarna med inriktning på sjukvård.

Vårdmomsutredningens betänkande som presenteras idag där företagen ska momskompenseras löser inga problem. Det behövs istället lagändringar. Momskompensationssystemet mellan staten och regionerna/kommunerna är redan idag krångligt och godtyckligt i förhållande till privata vårdgivare. Erfarenheten av hur regionerna och kommunerna idag hanterar momskompensationen är att det skiljer sig mycket över landet. En del av dem ger hela schablonbeloppet till de privata vårdgivarna, andra behåller stora delar av ersättningen.

-Vårdmomsen slår direkt mot möjligheterna att rekrytera medarbetare, det är särskilt allvarligt nu i pandemin. Behovet av vårdpersonal på grund av uppskjutna vårdinsatser och vaccinationer är större än någonsin, säger Karin Liljeblad, näringspolitisk expert Vårdföretagarna.

Anders Manell, presschef

Coronakommissionen bekräftar Vårdföretagarnas analys: uteblivna åtgärder för äldreomsorgen15.12.2020 16:49:17 CET | Pressmeddelande

-Vårdföretagarna menar, liksom regeringens Coronakommission, att det främst är den stora samhällspridningen som orsakat smittan på äldreboendena. Kommissionen lyfter flera ytterligare faktorer som behöver undersökas närmare och som på sikt kan stärka den svenska äldreomsorgen. Det välkomnar vi, säger Sabina Joyau, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.