Vårens IKEA-katalog är här! Inspirerar till en bättre och mer hållbar vardag.

I dag släpps vårens IKEA-katalog, fylld av inspiration och idéer som underlättar livspusslet och som uppmuntrar mer hållbara och hälsosamma vanor i vardagen. Katalogen har förvaring i fokus, och bjuder in till fem personliga hem med smarta lösningar för olika livsstilar och behov. Här finns något för alla, oavsett storlek på bostad och plånbok.

När solstrålarna börjar titta in vill IKEA uppmuntra till vårstädning som ger hemmet ny energi. Vi rensar ut, ger överblivna saker ett nytt hem och skapar plats för det vi har kvar.

– Smart förvaring hjälper dig att spara värdefull tid i vardagen och att verkligen ta vara på dina ägodelar. Utgå från dina behov och välj en lösning som passar just din yta och din inredningsstil. En öppen garderob ger en omedelbar överblick över dina kläder. Hängare och krokar kan tjänstgöra som tillfälliga stopp för plaggen som kan användas en gång till innan de tvättas, säger Tori Newman, inredningschef IKEA Sverige.

Hemmen i vårens katalog speglar människors önskan om att skapa bättre, mer hållbara och hälsosamma rutiner i en vardag som ofta snurrar snabbt. Hemma hos den aktiva barnfamiljen möts vi av en superorganiserad hall, och i ett annat hem hämtar vi kraft i en badrumsoas på några få kvadrat. Ytterligare ett hem präglas av en lugnande atmosfär med återanvändning och återbruk i fokus.

Köket spelar en viktig roll för en mer hållbar livsstil. IKEA erbjuder ett brett sortiment av produkter för matförvaring som hjälper dig att minska matsvinnet, källsortering, hemodling och ett allt större utbud av certifierade och växtbaserade matvaror.

– En hälsosam och hållbar livsstil ska inte vara en lyx för några få. IKEA ska vara cirkulärt och klimatpositivt till 2030. IKEAs cirkulära designprinciper leder till utveckling och innovationer som kommer hjälpa oss att möjliggöra för en miljard människor att leva bättre liv inom planetens gränser, säger Tori Newman.

Nyheter i vårens IKEA-katalog
Som alltid innehåller IKEA-katalogen många smarta och vackra produktnyheter som hjälper dig att skapa rummen du älskar att komma hem till, år efter år. Här är några exempel:

• PLATSA är en förvaringsserie som kan följa dig och förändras med dig genom åren. Nu adderas öppna sektioner för kläder, hyllor och skohyllor till serien vilket gör den än mer mångsidig och flexibel.

• NORDKISA serie är tillverkad av hållbar och snabbväxande bambu som ger ditt hem en naturlig känsla. Här ingår öppna garderober, toalettbord och avlastningsbord, alla delar passar perfekt till NORDLI och ELVARLI förvaringsserier.

• TORARED taklampskärm av designer Emma Olbers bjuder in naturen och ger ett mjukt sken genom flätat sjögräs – ett snabbväxande och förnyelsebart material.

• Grönt, gult och naturtoner präglar textilierna som hjälper dig att ta in våren hemma. Exempel är ALPKLÖVER kuddfodral av 100 procent bomull från mer hållbara källor, ROTFJÄRIL kuddfodral av bomull och ramie samt olivfärgade PUDERVIVA påslakanset av 100 procent lin. GUNRID gardiner av återvunnen polyester har behandlats med en mineralbaserad beläggning som renar luften inomhus.

• STRANDMON fåtölj är en IKEA klassiker som har levererat komfort och kvalitet sedan 1950-talet. I februari får den ny klädsel med klassiskt hundtandsmönster.

Se fler bilder, läs om hemmen och produkterna: IKEA bildbank

Vårens IKEA-katalog distribueras till hushållen i Sverige från och med i dag, under förmiddagen publiceras katalogen digitalt på: IKEA.se

Kontakt: press.sto@ikea.com, pressjour: 0476-440770

Hem: Hållbarhet med hjärta. Nytt! SOMMARMALVA påslakan och örngott 299 kr. 100% mer hållbar bomull.
Hem: Hållbarhet med hjärta. Nytt! STRANDMON öronlappsfåtölj klädsel VIBBERBO svart/beige 1995 kr
Hem: Hållbarhet med hjärta. HEMNES Högskåp med glasdörr 1295 kr
Hem: Aktiv vardag hos barnfamiljen. BESTÅ Vit/LAPPVIKEN vit väggmonterat skåp 570 kr/st
Hem: Aktiv vardag hos barnfamiljen.
Nytt! VEDBO matbord 5495 kr
Hem: Aktiv vardag hos barnfamiljen. Nytt! VEDBO matbord 5495 kr
Hem: Aktiv vardag hos barnfamiljen. KNOTTEN Ståbord 1495 kr. Lackad, massiv björk.
Nytt! VANLIGEN vas/bringare 179 kr stengods.
Nytt! RESGODS sängbricka, bambu 149 kr Nytt! PUDERVIVA påslakan och två örngott 899 kr Ljus olivgrön. 100% lin.
Nytt! PLATSA/FONNES Sängstomme med 4 lådor och öppen förvaring 5004:-
Omslag Vårens IKEA-katalog 2020

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Ingka Group ökar sina hållbarhetsinvesteringar med över 6 miljarder kronor under hela kommande år2.9.2020 16:04:09 CESTPressmeddelande

Ingka Group kommer att öka sina investeringar med syfte att nå IKEA:s övergripande mål att bli klimatpositivt till år 2030*. Under kommande 12 månader har koncernen åtagit sig att investera cirka 6 miljarder kronor i företag, lösningar och i den egna verksamheten, vilket innebär att den totala summan för investeringar i hållbarhet uppgår till 3,8 miljarder euro – närmare 40 miljarder kronor.

Lek, visa upp och lek om igen: IKEA och LEGO Group lanserar kreativ lösning som förenar lek och förvaring27.8.2020 09:00:15 CESTPressmeddelande

Idag kan IKEA of Sweden AB och LEGO Group avslöja resultatet av sitt samarbete. De två varumärkena har slagit sina påsar ihop för att skapa en lekfull förvaringslösning, BYGGLEK. BYGGLEK består av en serie förvaringslådor med LEGO® knoppar och en uppsättning specialgjorda klossar som uppmuntrar till lek och gör förvaringen i hemmet lite roligare. BYGGLEK säljs i alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se från och med den 1 oktober 2020.