Världens bästa trombonister, Daniel Hope och Zürich Chamber Orchestra kommer till Uppsala!

De absolut bästa musikerna i världen samlas i Uppsala! Uppsala Blåsarsymfoniker träffar trombonvärldens svar på Messi, Ronaldo och Zlatan: svenske Christian Lindberg, amerikanen Joseph Alessi och Ian Bousfield från Storbritannien. Senare på hösten väntar nästa mästarmöte då violinisten Daniel Hope delar scen med den mångsidige trombonlegenden Nils Landgren och Zürich Chamber Orchestra!
Zurich Chamber Orchestra möter Daniel Hope och Nils Landgren

Nils Landgren möter Daniel Hope & Zürich Chamber Orchestra

Söndag 8 oktober 2023 kl 19.00 Stora salen, Uppsala Konsert & Kongress
Biljettsläpp 21/2 kl 10.00

Sverigeexklusivt mästarmöte i världsklass på UKK när Nils Landgren bjuder in Daniel Hope och Zürich Chamber Orchestra!

Ett spännande projekt där Nils Landgren samarbetar med gräddan av Europas klassiska musiker. Här spelar han tillsammans med den brittiska violinisten och orkesterledaren Daniel Hope, en av vår tids mest kreativa artister inom konstmusiken. Bakom sig har de en fantastiskt ensemble - Zürich Chamber Orchestra - och på repertoaren står musik av Sting, Bernstein och Landgren själv!

Konserten presenteras av Uppsala Konsert & Kongress med stöd av Musikens Hus Vänner.

Three Mute Tenors – Lindberg, Alessi & Bousfield

Lördag 2 september 2023 kl 19:00, Stora salen, Uppsala Konsert & Kongress

Världsstjärnor utmanar myten! Tre trombongiganter möter Uppsala Blåsarsymfoniker i nyskrivet orkesterverk som visar människan bakom konsertfracken.

Det är blåsorkestern Uppsala Blåsarsymfoniker under ledning av Leif Karlsson som har fått möjligheten att spela den nyskrivna musiken tillsammans med dessa världsstjärnor.

– Tänk dig att Sirius toppar laget med Messi, Ronaldo och Zlatan i en allsvensk match på Studenternas. Så stort är det i vår värld, säger Oskar Kåver, som spelar eufonium och är ordförande för Uppsala Blåsarsymfoniker. Det är otroligt glädjande att de valt att lägga uruppförandet i Uppsala och på UKK, tillsammans med oss!

Konserten presenteras av Uppsala Blåsarsymfoniker med stöd av Musikens Hus Vänner.

Mer om Nils Landgren möter Daniel Hope & Zürich Chamber Orchestra

Den Berlinbaserade brittiske stjärnviolinisten Daniel Hope och vår egen jazzlegendar Nils Landgren möttes första gången våren 2021. Under pandemin böjd Hope in vitt skilda musikaliska gäster till den livestreamade konsertserien Hope@Home som sändes från vardagsrummet i Berlin. Det intima musikaliska mötet gav mersmak och de två bestämde sig för att samarbeta igen. Tillsammans med Zurich Chamber Orchestra, en av de bästa ensemblerna i sitt slag i världen, har de nu ett gemensamt projekt med en genreöverskridande repertoar. Under denna konsert får du höra musik av bland andra Leonard Bernstein, Sting och Landgren själv i nya arrangemang för sång, trombon, violin och kammarorkester. Ett mästarmöte av sällan skådat slag på exklusivt besök i Uppsala!

Nils Landgren

Trombonisten Nils ”Nisse” Landgren (född 1956) har en ojämförlig bakgrund i Europa som musiker, solist och frontman. Han har spelat med ”alla” i inom en rad olika genrer, från ABBA och Björn Skifs till Herbie Hancock och Wyclef Jean. Sedan många år leder han egna succébandet Nils Landgren Funk Unit som fyller jazzklubbar och konserthus världen över. I slutet av 1990-talet inledde han ett samarbete med NDR Big Band i Hamburg, först som sektionsmusiker och senare som konstnärlig rådgivare, en roll som han också axlat för prestigefyllda Jazzfest i Berlin, tyska Jazz Baltica Festival och Bohuslän Big Band. Han har också ett nära samarbete med det tyska skivbolaget ACT, och har där givit ut 30 egna album och medverkar på ytterligare ett tjugotal. Landgren har förärats med två medaljer av Kung Carl XVI Gustaf - Litteris et Artibus och Medaljen för tonkonstens främjande; han är även hedersdoktor vid Karlstad Universitet och professor vid Hochschule für Musik und Theatre i Hamburg.

Under 2023 är Nils Landgren inbjuden kuratera ett antal konserter på UKK med tre fokus: Internationellt, första gången i Sverige och gränsöverskridande.

Daniel Hope

Violinisten och orkesterledaren Daniel Hope (född 1973) framstår allt mer som en av vår tids mest framstående och kreativa personligheter inom den klassiska konstmusiken. Hans meritlista låter sig inte sammanfattas kort. Han har framträtt som solist och med världens alla främsta symfoniorkestrar, ensembler och dirigenter, i de största konserthusen och på de främsta festivalerna, samt på mängder av skivinspelningar, bland annat som exklusiv artist på Deutsche Grammophon sedan 2007. Mest signifikant för hans karriär är hur han ständigt utvecklar konsertformen genom sina många nydanande och konceptuella projekt, i samarbete med representanter från andra konstformer och genrer – skådespelare, författare, musiker, tonsättare. New York Times sammanfattar det mångsidiga konstnärskapet: ”I sina mest personliga projekt sätter han in den klassiska musiken i ett större sammanhang – inte bara genre- och stilmässiga utan i relation till historia, litteratur och drama – med målet att betona musikens roll som en spegel av människans kamp och strävanden.”

Sedan 2016 är Daniel Hope konstnärlig ledare för Zurich Chamber Orchestra, där han fortsätter att utmana den klassiska musikens gränser.

Zürich Chamber Orchestra

Schweiziska Zurich Chamber Orchestra grundades i Zürich strax efter andra världskriget och betraktas sedan starten som en av världens främsta ensembler i sitt slag. Repertoaren spänner över barock, Wienklassicism och romantik till samtida konstmusik. Orkestern är särskild uppmärksammad för sina produktioner och samarbeten utöver det vanliga – med musiker och artister från jazz, folkmusik och pop. På hemmaplan gör man årligen konsertserier, nyårskonserter och familjekonserter som lockar storpublik. Orkestern turnerar också regelbundet till ledande konserthus och internationella festivaler i Europa, USA, Asien och Sydafrika. Sedan 2016 framträder man inte med en fast dirigent, i stället leder violinisten Daniel Hope musikerna som spelande orkesterledare.

Konserten presenteras av Uppsaka Konsert & Kongress med stöd av Musikens Hus Vänner.

Mer om Three Mute Tenors

"Three Mute Tenors" är titeln på  den svenske kompositören Per Eglands verk som uruppförs denna kväll.

– Christian Lindberg, Ian Bousfield and Joe Alessi är världens tre största trombonister och att sammanföra dem i en trippelkonsert är både kittlande och skräckinjagande. I mitt verk kommer dessa tre superstjärnor att musicera på allra högsta nivå men också visa sig från sina allra mest sköra sidor, berättar Per Egland.

Detta kommer att gestaltas genom att de under vissa delar av verket tvingas spela på trasiga instrument eller instrument av plast – avsedda för barn. Detta för att ”klä av” tenorerna och visa ”människan bakom konsertfracken”.

Under kvällen framförs även en rad klassiker ur operavärlden och annan musik där solisterna turas om att visa upp sin virtuosa musikalitet. Under ledning av Christian Lindberg framförs också hans stora verk för blåsorkester, Concerto for Winds and Percussion.

Christian Lindberg

Den svenske trombonisten, dirigenten och tonsättaren Christian Lindberg (född 1958) är en ”levande legend” och räknas som en av de främsta brassmusikerna i världen genom tiderna. Sedan 20 år har han också en framgångsrik dirigentkarriär och samarbetar med ledande symfoniorkestrar över hela världen, från Nordnorge till Nya Zeeland. Som tonsättare får han ständigt nya beställningar och har hittills komponerat fler än 50 verk för en lång rad orkestrar, ensembler och festivaler.

Joseph Alessi
Amerikanen Joseph Alessi (född 1959) räknas vid sidan om kvällens solistkollegor som en av de bästa klassiska trombonisterna någonsin. Han är sedan 1985 anställd som förstetrombonist och stämledare i New York Philharmonic, en av USA:s absolut främsta symfoniorkestrar.

Ian Bousfield
Trombonisten Ian Bousfield (född 1964) från York i Storbritannien var tidigare förstetrombonist i såväl Wienerfilharmonikerna som London Symphony Orchestra, och har senare framträtt som solist med nämnda och andra världsledande orkestrar som London Philharmonic och BBC Philharmonic.

Uppsala Blåsarsymfoniker
Uppsala Blåsarsymfoniker är en av Sveriges främsta amatörblåsorkestrar och har sedan starten verkat inom den rika svenska blåsmusiktraditionen. UBS har givit flera konserter på UKK, och framträder under våren 2023 med Magnus Lindgrens orkesterstycke Years of Sound, med Martin Fröst och Malena Ernman bland solisterna.

Leif Karlsson
Leif Karlsson är konstnärlig ledare för Uppsala Blåsarsymfoniker. Han arbetar aktivt med att utveckla orkestern och dirigerar de flesta konserterna. Vidare är han musikinspektör för Försvarsmusiken och har en diger meritlista inom svenskt musikliv. Han är en av grundarna till den världsberömda slagverksensemblen Kroumata som han spelade med under 30 år. Han är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien och har som musiker, solist och dirigent uppträtt med bland andra med Los Angeles Philharmonic, Berliner Symphoniker, Göteborgssymfonikerna, Wermland Opera, Norrlandsoperan och Västerås Sinfonietta. Sedan mer än 25 år leder han också Norrbottens Ungdomssymfoniker.

Mer högklassigt blås väntar i vår!

28/4 Mnozil Brass
Blåsarfenomenet från Österrike är tillbaka med sin hejdlösa blandning av musikalisk virtuositet och fysisk humor på absolut högsta nivå!

6/5 Redhorn Jazzfest: Jazzrausch, Ida Sand, Lars Danielsson Libretto
En heldag i den improviserade musiken designad av Nils Landgren! Från det fullskaliga klubbiga storbandet Jazzrausch till fokuserad triojazz med Lars Danielsson Libretto!

21/5 Years of sound
Magnus Lindgren, Martin Fröst, Nils Landgren och Malena Ernman med Uppsala Blåsarsymfoniker. En konsert med extra allt! Det blir klassiskt, jazz, musikal och – framför allt – massor av musikglädje!

Hela det aktuella programmet hittar du som vanligt på ukk.se

Zurich Chamber Orchestra möter Daniel Hope och Nils Landgren
 Nisse Landgren foto: Nicola Stankovic
Joseph Alessi
Christian Lindberg
Ian Bousfield
Uppsala Blåsarsymfoniker

Uppsala Konsert & Kongress, UKK, har sedan invigningen 2007 blivit en av nordens mest omtalade, uppskattade och framgångsrika mötesplatser för kultur och näringsliv. Här genomförs årligen hundratals kulturevenemang,
konferenser, möten, föreläsningar, mässor och utställningar. UKK är ett 14 000 kvadratmeter stort allkonsthus, beläget mitt i en snabbt växande storstad. Husets ledstjärna är att, med ett utbud som präglas av mångfald och hög kvalitet, välkomna alla.