Världens första fossilfria välfärdsland
9.4.2017 23:47:24 CEST | Socialdemokraterna | Pressmeddelande
- Vi har slagit fast att vi ska utveckla den svenska modellen så att vi blir världens första fossilfria välfärdsland. Det ska vi göra med en klimatpolitik som sätter ribban högt och ger nya gröna jobb i hela landet, säger Tomas Eneroth, gruppledare i riksdagen och ledamot i Socialdemokraternas verkställande utskott.
Partikongressen har bland annat beslutat:
Klimatpolitik
- Att andelen elbilar ska öka kraftigt.
- Att införa ett klimatpolitiskt ramverk med ett mål att Sverige senast år 2045, inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser.
- Att verka för att en större del av den svenska skogens tillväxt kan användas för att ersätta oljebaserade produkter.
- Att ställa sig bakom införandet av reduktionsplikt för drivmedelsföretag.
- Att verka för ett program för nationellt skrotande av utsläppsrätter.
Energipolitik
- Att vattenkraften ska leva upp till moderna miljökrav. Därför ska regelverket uppdateras.
- Att verka för att fasa ut de fossila bränslena helt ur bränslemixen till landets värmeverk.
- Att elanvändningen i uppvärmningen ska minska.
Hållbara livsmedel
- Att öka svensk ekologisk produktion för att möta ökad efterfrågan.
- Att mer av den mat som serveras i kommuner, landsting och regioner ska vara närproducerad och ekologisk.
Ett förstärkt miljöarbete
- Att utreda ett nytt miljömålssytem.
- Att verka för ett marint reservat på Arktis.
- Att verka för att öka avskjutningen och därmed tillgången till kontrollerat vildsvinskött hos allmänheten, detaljhandeln och inrättningar.
-
Att pant ska införas på fler produkter som till exempel batterier och hushållselektronik.
Presskontakt:
Signhild Petrén
Tel: 070 636 50 74
Om
Följ Socialdemokraterna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Socialdemokraterna
Magdalena Andersson åker på turné i sommarsverige22.6.2026 07:30:00 CEST | Pressinbjudan
Idag, måndagen den 22 juni, inleder Magdalena Andersson en tvådagars turné i sommarsverige med stopp i Södertälje, Norrköping, Mjölby, Jönköping, Vimmerby och Västervik. Med på resan finns även partisekreterare Tobias Baudin. Måndagen börjar på Tom Tits i Södertälje.
Erika Bjerström och Blankspot fick årets Anna Lindh-pris15.6.2026 20:08:23 CEST | Pressmeddelande
Under måndagskvällen delades 2026 års Anna Lindh-pris ut till journalisten och författaren Erika Bjerström för hennes modiga, kunniga och djupt mänskliga journalistiska arbete i en tid präglad av krig, klimatkris, demokratiskt tillbakadragande och ökande polarisering. - I decennier har Erika Bjerström gjort världspolitikens mest brännande frågor begripliga. Hon är modig och har stor integritet, och kombinerar det med en tro på demokrati och det öppna samtalet säger Ann Linde, ordförande i Anna Lindhs Minnesfond.
Tidöpartierna bryter tio år av samsyn i KU9.6.2026 11:33:24 CEST | Pressmeddelande
Riksdagens konstitutionsutskott (KU) har avslutat sin årliga granskning av regeringen. I årets granskning har utskottet behandlat totalt 40 anmälningar från riksdagens ledamöter. Granskningen markerar ett brott mot den praxis som under lång tid präglat KU:s arbete, då partierna inte har kunnat enas om samtliga bedömningar i betänkandet.
Pressträff med Mikael Damberg9.6.2026 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag håller Mikael Damberg pressträff med krav på finansministern inför debatten om vårändringsbudgeten 2026.
100 dagar kvar till valet – Tobias Baudin besöker Sölvesborg5.6.2026 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Fredagen den 5 juni besöker Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin Sölvesborg för att träffa medlemmar, företagare och lokala företrädare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
