Världens första IKEA second hand-butik öppnar i Sverige

I höst slår IKEA upp dörrarna till sin första renodlade second hand-butik – och det i Sverige; på återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna. Här ska möbler och heminredning från IKEA få en andra chans, samtidigt som IKEA testar och utvecklar en cirkulär och hållbar affärsmodell för framtiden.

Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige tillsammans med Sofia Bystedt, centrumledare för ReTuna Återbruksgalleria. Foto: Henrik Mill/IKEA

I IKEAs första second hand-butik kommer besökarna att kunna köpa IKEA-möbler som fått nytt liv efter att ha reparerats och återställts till sin forna glans. Men till ett mycket lägre pris.

– På IKEA vill vi vara med och leda omställningen till ett mer hållbart och rättvist Sverige. Ska vi nå våra hållbarhetsmål behöver vi utmana oss själva och testa våra idéer i praktiken. Klimatomställningen kan inte lösas i teorin, den måste lösas genom goda exempel i vardagen, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

Därmed tar IKEA ännu ett steg mot sitt mål att inspirera fler människor till att leva ett mer hållbart liv inom planetens gränser och samtidigt bana väg för att kunna ställa om från en linjär till en cirkulär affärsmodell. En viktig del i IKEAs hållbarhetsarbete är alla produkter ska designas utifrån cirkulära principer och av förnybara och återvunna material inom tio år, samtidigt som det ska bli lättare förkunderna att förlänga livet på sina möbler och produkter.

Galleria för återanvända produkter

Att IKEA väljer att öppna sin första second hand-butik i just Eskilstuna är ingen slump. Här ligger nämligen återbruksgallerian ReTuna som rönt internationell uppmärksamhet sedan den öppnade för fem år sedan.

– Vår planet är vårt gemensamma hem. Därför kan vi bara skapa en mer hållbar värld om vi gör det tillsammans med andra. Nu krokar vi arm med lokala aktörer som delar vår syn på hållbarhet för att få lärdomar som kan göra skillnad globalt, säger Jonas Carlehed.

ReTuna påminner om andra shoppinggallerior, med den stora skillnaden att den ligger intill den lokala återvinningsstationen och allt som butikerna säljer är återbrukat, återanvänt, ekologiskt eller hållbart producerat.

– Det känns fantastiskt kul att IKEA väljer att komma till ReTuna Återbruksgalleria, i klimatkommunen Eskilstuna. Vi står alla inför en stor omställning till ett mer hållbart samhälle och det är tydligt att intresset för att ställa om till cirkulär ekonomi ökar. ReTuna är en världsunik arena där både små och stora företag är välkomna att utforska nya koncept och skapa hållbara lösningar. Tillsammans blir vi en kraft att räkna med i vårt allra mest prioriterade uppdrag att rädda jorden, säger Sofia Bystedt, centrumledare för ReTuna Återbruksgalleria.

För mer information kontakta:
Jonas Carlehed, Hållbarhetschef på IKEA Sverige, som nås via IKEA Sveriges presstjänst på 0476-44 07 70.

Fakta:

• Om tio år ska alla IKEA-produkter vara tillverkade av förnybara eller återvunna material, och designade för att återanvändas, återförsäljas eller återvinnas.
  • För att förlänga livet på våra möbler har vi på IKEA länge arbetat för att minska antalet produkter som kastas bort genom att reparera och packa om skadade föremål. Förra året gav vi 47 miljoner produkter ett nytt liv genom våra fynd-avdelningar över hela världen.
  • Genom att öppna butiken tar IKEA nu nästa steg i det arbetet. IKEA planerar att öppna butiken i Eskilstuna senare i år.
  • Samarbetet med ReTuna ger oss möjligheten att bättre förstå varför vissa IKEA produkter blir avfall, vilket tillstånd de är i när de slängs, hur människor resonerar när de väljer att donera eller lämna produkterna till återvinning och om det finns ett intresse av att köpa produkterna om vi lyckas rädda dem.
  • Butiken är ett test som kommer utvärderas löpande.
  • IKEA Västerås har en viktig roll i satsning då butiken kommer att drivas under ledning av varuhuset. IKEA Västerås kommer även att förse butiken med möbler och heminredningsprodukter som av olika anledningar skadats. På ReTuna repararas dem och får en ny chans till nytt liv i nya hem.

Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige.Foto: Henrik Mill/IKEA
Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige tillsammans med Jonas Fjäll, varuhuschef IKEA Västerås och Sofia Bystedt, centrumledare för ReTuna Återbruksgalleria. Foto: Henrik Mill/IKEA

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Hitta inspiration i Ramadan tillsammans med IKEA7.1.2021 10:03:09 CETPressmeddelande

Med LJUVARE kollektion från IKEA vill vi inspirera till att ge hemmet ny energi. En djärv blandning av designelement från mellanöstern blandad med skandinavisk stil; kollektionen LJUVARE bryter formen av den traditionella estetiken för Ramadan. Lugnande jordnära toner i orange och krämigt vit i kombination med glittrande guld skapar en festlig stämning. Alla produkter i LJUVARE är designade av den i mellanöstern kända formgivaren Nada Debs samt Paulin Machado, designer hos IKEA, och har skapats med känslan av att vara handgjorda – från värmeljushållare och mysiga golvkuddar till tallrikar och guldfärgade termosar. Skapa stämningen med LJUVARE accenter och servis som du kan använda hela året – oavsett om du är värd för iftar, suhoor eller en festlig måltid med dina nära. Säljstart: 5:e februari 2021 på IKEA.se och i svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle, Örebro, Linköping, Sundsvall och Haparanda. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken Läs mer: Pressmaterial (Pdf) Kalendarium: Sä

Februarinyheter på IKEA4.1.2021 11:00:06 CETPressmeddelande

Välkommen till februari på IKEA! De senaste nyheterna på IKEA hyllar säsongen genom sin ljusare och fräschare palett och närheten till naturen. Från laptopbord till skåp och vaser - elegant enkelhet är den gyllene tråden. Rena linjer och okomplicerad form tillåter funktion eller material, och ofta båda, att stå i fokus. Håll ett öga på naturfiber som björk, bambu och rotting. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbank Februarinyheter Pris- och produktinformation: Februarinyheter (Pdf) Välkommen till säsongen för ett mer organiserat du! Passa på att byta ut kaos mot ordning – oavsett var du är och hur långt du vill gå. Låt dig inspireras av nyheter och idéer och börja rensa ut, sortera, plocka fram, göm, återvinn, ge bort, sälj. Vi har idéer och lösningar för varje utrymme – från där du hänger din jacka till där du sover, borstar tänderna, äter eller bara är. Ladda ner högupplösta bilder: Bildbank Organise Pris- och produktinformation: Organise (Pdf) Säljstart: Februari 2021 på IKEA.se och

IKEA lanserar FÖRÄNDRING kollektion framtagen av risstrån för bättre luft.28.12.2020 10:02:37 CETPressmeddelande

Risstrå är en del av risplantan som normalt bränns efter skörd och därmed resulterar i allvarliga problem med luftföroreningar. IKEA kollektion FÖRÄNDRING har som mål att bidra till bättre luft genom att istället omvandla risstrå till förnybart råmaterial för tillverkning av IKEA produkter. Kollektionen innehåller mattor, lampskärmar och andra dekorativa föremål – alla gjorda av skörderester från risfälten. FÖRÄNDRING kollektion är på tillfälligt besök hos IKEA från den 8:e januari 2021.

IKEA säger upp avtal med leverantör i Kina efter fusk med märkning av trä18.12.2020 10:30:21 CETPressmeddelande

IKEA har avslutat sitt samarbete med en av sina leverantörer i Kina efter att vi avslöjat fusk med märkning av trä som använts i deras produktion. - Det som hänt är helt oacceptabelt. Det strider mot kraven i vår uppförandekod och går stick i stäv med våra värderingar. Samtidigt kan jag slå fast att vår kontroll fungerar och att vi själva upptäckt fusket, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

Efter 70 år – nu vänder IKEA blad7.12.2020 13:00:00 CETPressmeddelande

IKEA katalogen har en fantastisk och lång historia. Under 70 år har den varit välkänd och älskad och spelat en viktig roll i hur vi på IKEA nått ut till och inspirerat de många människorna runt om i världen med våra möbler och vår heminredning. Allt för att möjliggöra ett bättre liv hemma. Men tiderna förändras, våra kunders vanor har förändrats och vi har längs vägen hittat andra sätt att dela med oss av vår heminredningskunskap och vårt utbud. IKEA katalogen används inte lika mycket längre och IKEA har därför fattat det svåra men riktiga beslutet att avsluta IKEA katalogens framgångsrika karriär.