Världens första IKEA second hand-butik öppnar i Sverige

I höst slår IKEA upp dörrarna till sin första renodlade second hand-butik – och det i Sverige; på återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna. Här ska möbler och heminredning från IKEA få en andra chans, samtidigt som IKEA testar och utvecklar en cirkulär och hållbar affärsmodell för framtiden.

Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige tillsammans med Sofia Bystedt, centrumledare för ReTuna Återbruksgalleria. Foto: Henrik Mill/IKEA

I IKEAs första second hand-butik kommer besökarna att kunna köpa IKEA-möbler som fått nytt liv efter att ha reparerats och återställts till sin forna glans. Men till ett mycket lägre pris.

– På IKEA vill vi vara med och leda omställningen till ett mer hållbart och rättvist Sverige. Ska vi nå våra hållbarhetsmål behöver vi utmana oss själva och testa våra idéer i praktiken. Klimatomställningen kan inte lösas i teorin, den måste lösas genom goda exempel i vardagen, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

Därmed tar IKEA ännu ett steg mot sitt mål att inspirera fler människor till att leva ett mer hållbart liv inom planetens gränser och samtidigt bana väg för att kunna ställa om från en linjär till en cirkulär affärsmodell. En viktig del i IKEAs hållbarhetsarbete är alla produkter ska designas utifrån cirkulära principer och av förnybara och återvunna material inom tio år, samtidigt som det ska bli lättare förkunderna att förlänga livet på sina möbler och produkter.

Galleria för återanvända produkter

Att IKEA väljer att öppna sin första second hand-butik i just Eskilstuna är ingen slump. Här ligger nämligen återbruksgallerian ReTuna som rönt internationell uppmärksamhet sedan den öppnade för fem år sedan.

– Vår planet är vårt gemensamma hem. Därför kan vi bara skapa en mer hållbar värld om vi gör det tillsammans med andra. Nu krokar vi arm med lokala aktörer som delar vår syn på hållbarhet för att få lärdomar som kan göra skillnad globalt, säger Jonas Carlehed.

ReTuna påminner om andra shoppinggallerior, med den stora skillnaden att den ligger intill den lokala återvinningsstationen och allt som butikerna säljer är återbrukat, återanvänt, ekologiskt eller hållbart producerat.

– Det känns fantastiskt kul att IKEA väljer att komma till ReTuna Återbruksgalleria, i klimatkommunen Eskilstuna. Vi står alla inför en stor omställning till ett mer hållbart samhälle och det är tydligt att intresset för att ställa om till cirkulär ekonomi ökar. ReTuna är en världsunik arena där både små och stora företag är välkomna att utforska nya koncept och skapa hållbara lösningar. Tillsammans blir vi en kraft att räkna med i vårt allra mest prioriterade uppdrag att rädda jorden, säger Sofia Bystedt, centrumledare för ReTuna Återbruksgalleria.

För mer information kontakta:
Jonas Carlehed, Hållbarhetschef på IKEA Sverige, som nås via IKEA Sveriges presstjänst på 0476-44 07 70.

Fakta:

• Om tio år ska alla IKEA-produkter vara tillverkade av förnybara eller återvunna material, och designade för att återanvändas, återförsäljas eller återvinnas.
  • För att förlänga livet på våra möbler har vi på IKEA länge arbetat för att minska antalet produkter som kastas bort genom att reparera och packa om skadade föremål. Förra året gav vi 47 miljoner produkter ett nytt liv genom våra fynd-avdelningar över hela världen.
  • Genom att öppna butiken tar IKEA nu nästa steg i det arbetet. IKEA planerar att öppna butiken i Eskilstuna senare i år.
  • Samarbetet med ReTuna ger oss möjligheten att bättre förstå varför vissa IKEA produkter blir avfall, vilket tillstånd de är i när de slängs, hur människor resonerar när de väljer att donera eller lämna produkterna till återvinning och om det finns ett intresse av att köpa produkterna om vi lyckas rädda dem.
  • Butiken är ett test som kommer utvärderas löpande.
  • IKEA Västerås har en viktig roll i satsning då butiken kommer att drivas under ledning av varuhuset. IKEA Västerås kommer även att förse butiken med möbler och heminredningsprodukter som av olika anledningar skadats. På ReTuna repararas dem och får en ny chans till nytt liv i nya hem.

Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige.Foto: Henrik Mill/IKEA
Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige tillsammans med Jonas Fjäll, varuhuschef IKEA Västerås och Sofia Bystedt, centrumledare för ReTuna Återbruksgalleria. Foto: Henrik Mill/IKEA

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Julinyheter på IKEA4.6.2021 10:00:03 CEST | Pressmeddelande

Vilka prioriteringar vi än gör i livet, har vi alla samma behov av att vara utvilade och känna oss laddade. I sommar och sensommar finns chansen att ladda om hemmet. Oavsett om vi bor stort eller litet, eller vilken budget vi har, kan hemmet bli den självklara platsen för återhämtning, balans och ny energi. Nu finns tid att skapa avslappnande rum. Ett sovrum för total avkoppling i sommar och ett hemmakontor för total uppkoppling i höst. En bättre vardag börjar med en god natts sömn. Vakna upp laddad för en ny dag – vare sig det är lördag eller måndag. Säljstart: Juli 2021 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus. Ladda ner högupplösta produkt- och miljöbilder: Bildbanken Läs mer: Pressmaterial (Pdf) Kalendarium: Säljstart: NYHET: Press-information: Ladda ner pressbilder: Augusti 2021 HÖSTKVÄLL kollektion - På IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus med undantag av Kållered. På tillfälligt besök. Bildbank

IKEA utökar testet med sin allra första second hand-butik – flyttar till större lokaler27.5.2021 09:00:41 CEST | Pressmeddelande

IKEA tar nu nästa steg i testet med sin allra första second hand-butik. Detta genom att i juli flytta till nya och större lokaler på Retuna Återbruksgalleria. Butiken fungerar som en testbädd där idéer, nya arbetssätt och samarbeten provas i praktiken. I lokaler på hela 300 kvadratmeter vill IKEA skala upp sina lärdomar och bättre möta kundernas förväntningar för att på så vis kunna nå ännu fler.