Världens första IKEA second hand-butik öppnar i Sverige

I höst slår IKEA upp dörrarna till sin första renodlade second hand-butik – och det i Sverige; på återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna. Här ska möbler och heminredning från IKEA få en andra chans, samtidigt som IKEA testar och utvecklar en cirkulär och hållbar affärsmodell för framtiden.

Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige tillsammans med Sofia Bystedt, centrumledare för ReTuna Återbruksgalleria. Foto: Henrik Mill/IKEA

I IKEAs första second hand-butik kommer besökarna att kunna köpa IKEA-möbler som fått nytt liv efter att ha reparerats och återställts till sin forna glans. Men till ett mycket lägre pris.

– På IKEA vill vi vara med och leda omställningen till ett mer hållbart och rättvist Sverige. Ska vi nå våra hållbarhetsmål behöver vi utmana oss själva och testa våra idéer i praktiken. Klimatomställningen kan inte lösas i teorin, den måste lösas genom goda exempel i vardagen, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

Därmed tar IKEA ännu ett steg mot sitt mål att inspirera fler människor till att leva ett mer hållbart liv inom planetens gränser och samtidigt bana väg för att kunna ställa om från en linjär till en cirkulär affärsmodell. En viktig del i IKEAs hållbarhetsarbete är alla produkter ska designas utifrån cirkulära principer och av förnybara och återvunna material inom tio år, samtidigt som det ska bli lättare förkunderna att förlänga livet på sina möbler och produkter.

Galleria för återanvända produkter

Att IKEA väljer att öppna sin första second hand-butik i just Eskilstuna är ingen slump. Här ligger nämligen återbruksgallerian ReTuna som rönt internationell uppmärksamhet sedan den öppnade för fem år sedan.

– Vår planet är vårt gemensamma hem. Därför kan vi bara skapa en mer hållbar värld om vi gör det tillsammans med andra. Nu krokar vi arm med lokala aktörer som delar vår syn på hållbarhet för att få lärdomar som kan göra skillnad globalt, säger Jonas Carlehed.

ReTuna påminner om andra shoppinggallerior, med den stora skillnaden att den ligger intill den lokala återvinningsstationen och allt som butikerna säljer är återbrukat, återanvänt, ekologiskt eller hållbart producerat.

– Det känns fantastiskt kul att IKEA väljer att komma till ReTuna Återbruksgalleria, i klimatkommunen Eskilstuna. Vi står alla inför en stor omställning till ett mer hållbart samhälle och det är tydligt att intresset för att ställa om till cirkulär ekonomi ökar. ReTuna är en världsunik arena där både små och stora företag är välkomna att utforska nya koncept och skapa hållbara lösningar. Tillsammans blir vi en kraft att räkna med i vårt allra mest prioriterade uppdrag att rädda jorden, säger Sofia Bystedt, centrumledare för ReTuna Återbruksgalleria.

För mer information kontakta:
Jonas Carlehed, Hållbarhetschef på IKEA Sverige, som nås via IKEA Sveriges presstjänst på 0476-44 07 70.

Fakta:

• Om tio år ska alla IKEA-produkter vara tillverkade av förnybara eller återvunna material, och designade för att återanvändas, återförsäljas eller återvinnas.
  • För att förlänga livet på våra möbler har vi på IKEA länge arbetat för att minska antalet produkter som kastas bort genom att reparera och packa om skadade föremål. Förra året gav vi 47 miljoner produkter ett nytt liv genom våra fynd-avdelningar över hela världen.
  • Genom att öppna butiken tar IKEA nu nästa steg i det arbetet. IKEA planerar att öppna butiken i Eskilstuna senare i år.
  • Samarbetet med ReTuna ger oss möjligheten att bättre förstå varför vissa IKEA produkter blir avfall, vilket tillstånd de är i när de slängs, hur människor resonerar när de väljer att donera eller lämna produkterna till återvinning och om det finns ett intresse av att köpa produkterna om vi lyckas rädda dem.
  • Butiken är ett test som kommer utvärderas löpande.
  • IKEA Västerås har en viktig roll i satsning då butiken kommer att drivas under ledning av varuhuset. IKEA Västerås kommer även att förse butiken med möbler och heminredningsprodukter som av olika anledningar skadats. På ReTuna repararas dem och får en ny chans till nytt liv i nya hem.

Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige.Foto: Henrik Mill/IKEA
Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige tillsammans med Jonas Fjäll, varuhuschef IKEA Västerås och Sofia Bystedt, centrumledare för ReTuna Återbruksgalleria. Foto: Henrik Mill/IKEA

Våren hos IKEA20.12.2021 09:00:05 CET | Pressmeddelande

Nu välkomnar vi våren med lätta naturmaterial som björk, bambu och bomull och ljusa, glada färger! Pastellrosa och mauve leker med det gräsgröna och grafiska linjer med svenska konstnären Hilma af Klints expressiva abstrakta målningar som inspiration. Med enkla, smarta och effektiva lösningar designade för att maximera ditt hems potential kan du nyttja oanvända platser. Låt dig inspireras av de konstnärliga handbroderade kuddfodral av Jordan River Foundation, grafiska taklampor och vardagliga objekt som kroken KNOPARE, tillverkade av återvunnet material från gamla fiskenät och rep. Nu kommer också en ny familj av vaser i olika former och storlekar designade av Ilse Crawford och hennes studio, StudioIlse. Tillverkade av återvunnet glas och munblåsta av skickliga hantverkare, blir de ett blickfång – med eller utan färska blommor. Vaserna har en taktil känsla med olika textur: lena och klara, matta och frostade och vissa med bubblor under glaset. Vaserna KONSTFULL visar att små, vardaglig

IKEAs medarbetare får dela på 1,1 miljard kronor - inom ramen för lojalitetsprogrammet Tack!   7.12.2021 13:09:35 CET | Pressmeddelande

Sedan 2013 har lojalitetsprogrammet Tack! uppmärksammat medarbetarnas bidrag till IKEAs framgång. I år delas totalt 110 miljoner Euro – drygt 1,1 miljard kronor – ut till dem som arbetat inom Ingka koncernen* i mer än fem år – en summa som går till medarbetarnas pension. I Sverige innebär det omkring 13 000 kronor per kvalificerad heltids-arbetande medarbetare.

IKEA fasar ut plast – senast 2028 ska förpackningarna vara fria från plast23.11.2021 12:05:08 CET | Pressmeddelande

I linje med sitt åtagande att ha en positiv inverkan på människor och planet fasar IKEA nu ut plasten från sina förpackningar. Utfasningen sker i flera steg och omfattar till en början alla nya produkter för att senast 2028 omfatta hela sortimentet. Målet är att minska plastavfall och föroreningar samtidigt som IKEA är med och driver på omställningen till förpackningar tillverkade av förnybara och återvunna material.

IKEA erbjuder en bättre deal för plånbok och planet på Black Friday 19.11.2021 07:41:04 CET | Pressmeddelande

För andra året i rad uppmanar IKEA Sverige sina kunder att spara på både plånbok och planet under Black Friday. Detta genom att uppmärksamma sina tjänster för begagnat och köpa tillbaka gamla IKEA möbler med extra bra betalning. Nytt för i år är även extra bra priser på allt i Cirkulärbutiken – en butik som nu även finns online. Här vill IKEA inspirera till mer hållbara val i vardagen genom att ge inredning och möbler en andra chans och hem till ett lägre pris.