Världens första jämställda golftävling spelas i Göteborg

För första gången tävlar kvinnor och män mot varandra i samma golftävling, med en gemensam prispott och trofé. Scandinavian Mixed spelas på Vallda Golf & Country Club den 10-13 juni 2021. Värdar är majorvinnarna Henrik Stensson och Annika Sörenstam. Tävlingen är en del av European Tours jämställdhetsarbete.

– Jag tycker att det är fantastiskt att Göteborgsregionen får vara med och skriva historia med världens första jämställda golftävling. Detta är helt i linje med hur vi vill arbeta med våra evenemang och i linje med Göteborgs Stads värderingar gällande jämställdhet, säger Magnus Hallberg, evenemangschef på Göteborg & Co.

I Scandinavian Mixed kommer 78 män och 78 kvinnor att tävla mot varandra om en gemensam prispott och trofé. Pandemin satte stopp för tävlingen i år och skjuts nu upp till den 10-13 juni 2021 då den kommer att hållas på Vallda Golf & Country Club. Den ligger i Kungsbacka som ingår i Göteborgsregionen och därmed är en del av destinationen Göteborg.

– Vi är oerhört stolta och glada att ha Göteborg som värdstad för vårt innovativa nya koncept Scandinavian Mixed, Claes Nilsson, vd på We Do Sports, Europatourens samarbetspartner i Sverige.

Scandinavian Mixed är ett samarbete mellan European Tour och Ladies European Tour och är en del av deras jämställdhetsarbete.

– Jag ser fram emot att vara värd för Scandinavian Mixed på Vallda Golf & Country Club tillsammans med Henrik nästa år. Det är olyckligt att vi inte lyckades genomföra evenemanget tidigare i år, men nu ser jag med spänning fram emot 2021 då vi för första gången ska genomföra en mixad tävling. Det är fantastiskt att vi kan marknadsföra golf i Sverige för unga pojkar och flickor såväl som på den internationella scenen, på så sätt fortsätter vi att visa upp golf som ett spel för alla, säger Annika Sörenstam.

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com