Världsklass på årets bästa julskinka från Lidl

Julskinkan är en av svenskarnas absoluta måsten på julbordet. Och nu vet vi vilka julskinkor som är bäst. Lidls färdigkokta julskinka utan svål utsågs av Expressen Mitt Kök till testvinnare med betyget ”Världsklass”. Lidls ekologiska julskinka blev även den topptestad med betyget ”Jättebra”.

I Expressen Mitt Köks årliga julskinketest gick Lidls egen Svea Lantkött julskinka färdigkokt utan svål ut som segrare med motiveringen: ”Yes! Här snackar vi en god julskinka, i det närmaste perfekt på alla sätt. Den är riktigt saftig och smälter nästan i munnen. Härligt saftiga sötsalta smaker dansar på tungan! Den här skinkan är för god för att kunna få något annat än 5 getingar.”

– Är det något test man vill vinna så är det julskinketest. En oerhört viktigt produkt och en som många svenskar sannolikt bara köper en gång om året. Att då kunna erbjuda det bästa på marknaden är vi mycket stolta och glada över. Det är också ännu ett kvitto på att vårt noggranna kvalitetsarbete verkligen ger resultat, säger Timo Hansio, Tf. Inköpsdirektör Lidl Sverige.

Bäst i test – Svea Lantkött Julskinka färdigkokt utan svål
Cirkapris: 69,90 kronor/kg
Omdöme Expressen Mitt Kök:
Betyg: MMMMM = Världsklass

Topptestad – Svea Lantkött Ekologisk julskinka färdigkokt med svål
Cirkapris: 119 kronor/kilo
Omdöme Expressen Mitt Kök:
”Nu snackar vi skinka! Härlig smak, fin doft och ett aptitligt utseende. Saftig konsistens. Flera i testpanelen tyckte att lite mer sälta hade dragit upp betyget.”
Betyg: MMMM = Jättegod

Om testet (Källa Expressen Mitt Kök)
Skinkorna skars upp och serverades utan att deltagarna kunde se varifrån skinkorna kom. Testet skedde under tystnad, deltagarna satte betyg oberoende av varandra och bedömde smak, sälta, konsistens och utseende. Testledaren sammanställde resultatet.
Betygsskala:
M=underkänt
MM=godkänt
MMM=bra
MMMM=jättebra
MMMMM=världsklass

Recept julskinka lidl.se
Wasabi & Pankogriljerad skinka
Enrisrökt julskinka på utegrillen

Enrisrökt julskinka på utegrillen
Wasabi- & Pankogriljerad skinka
Topptestad! - Svea Lantkött Ekologisk Julskinka
Bäst i test! - Svea Lantkött Färdigkokt Julskinka utan svål

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.