Världsklass på årets bästa julskinka från Lidl

Julskinkan är en av svenskarnas absoluta måsten på julbordet. Och nu vet vi vilka julskinkor som är bäst. Lidls färdigkokta julskinka utan svål utsågs av Expressen Mitt Kök till testvinnare med betyget ”Världsklass”. Lidls ekologiska julskinka blev även den topptestad med betyget ”Jättebra”.

I Expressen Mitt Köks årliga julskinketest gick Lidls egen Svea Lantkött julskinka färdigkokt utan svål ut som segrare med motiveringen: ”Yes! Här snackar vi en god julskinka, i det närmaste perfekt på alla sätt. Den är riktigt saftig och smälter nästan i munnen. Härligt saftiga sötsalta smaker dansar på tungan! Den här skinkan är för god för att kunna få något annat än 5 getingar.”

– Är det något test man vill vinna så är det julskinketest. En oerhört viktigt produkt och en som många svenskar sannolikt bara köper en gång om året. Att då kunna erbjuda det bästa på marknaden är vi mycket stolta och glada över. Det är också ännu ett kvitto på att vårt noggranna kvalitetsarbete verkligen ger resultat, säger Timo Hansio, Tf. Inköpsdirektör Lidl Sverige.

Bäst i test – Svea Lantkött Julskinka färdigkokt utan svål
Cirkapris: 69,90 kronor/kg
Omdöme Expressen Mitt Kök:
Betyg: MMMMM = Världsklass

Topptestad – Svea Lantkött Ekologisk julskinka färdigkokt med svål
Cirkapris: 119 kronor/kilo
Omdöme Expressen Mitt Kök:
”Nu snackar vi skinka! Härlig smak, fin doft och ett aptitligt utseende. Saftig konsistens. Flera i testpanelen tyckte att lite mer sälta hade dragit upp betyget.”
Betyg: MMMM = Jättegod

Om testet (Källa Expressen Mitt Kök)
Skinkorna skars upp och serverades utan att deltagarna kunde se varifrån skinkorna kom. Testet skedde under tystnad, deltagarna satte betyg oberoende av varandra och bedömde smak, sälta, konsistens och utseende. Testledaren sammanställde resultatet.
Betygsskala:
M=underkänt
MM=godkänt
MMM=bra
MMMM=jättebra
MMMMM=världsklass

Recept julskinka lidl.se
Wasabi & Pankogriljerad skinka
Enrisrökt julskinka på utegrillen

Enrisrökt julskinka på utegrillen
Wasabi- & Pankogriljerad skinka
Topptestad! - Svea Lantkött Ekologisk Julskinka
Bäst i test! - Svea Lantkött Färdigkokt Julskinka utan svål

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 192 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumma på 235 000 kronor till Barncancerfonden15.1.2020 13:07:21 CETPressmeddelande

Lidl och Lidls kunder bidrog till en bättre jul för fler. 2019 års försäljning av Freeway julmust till förmån för Barncancerfonden slog alla föregående år och genererade hela 235 039 kronor. Dessutom samlar Lidl varje år julklappar från kunder i butikerna. I samarbete med Allwin skänktes totalt 4000 julklappar och barnböcker till familjer och människor som inte har råd eller möjlighet att själva köpa julklappar.

De vinner Lidls hållbarhetspris – delar på 10 miljoner kronor6.12.2019 09:11:49 CETPressmeddelande

Vad har återvinning av heterogent livsmedelsplastavfall, transformativ förpackningsdesign, flerskiktsfilm med återvunnen konsumentplast, kemisk återvinning och Skogsmulle gemensamt? De är alla hållbara framtidslösningar som under gårdagskvällen belönades med Lidl Future Initiatives pris och fick därmed finansiellt bidrag för att utveckla sina projekt. Den totala prissumman uppgick i år till 10 miljoner kronor.