Världspremiär för CUPRA UrbanRebel Concept: CUPRAs mest radikala tolkning av en urban elbil

Racing är kärnan i CUPRAs DNA, därför presenterar företaget sin vision av en elektifierad prestandabil för citymiljö i form av en racingbil: CUPRA UrbanRebel Concept.
  • CUPRA UrbanRebel Concept spränger gränserna när man levererar sin radikala tolkning av företagets framtida urbana elbil
  • Racingbilen kombinerar elektrifiering, hållbarhet och prestanda med spännande estetik från den virtuella världen
  • CUPRA UrbanRebel Concept ger en uppfattning om det framtida designspråket hos den urbana elbil som lanseras 2025
  • Konceptbilen presenteras vid förhandsinvigningen av det nya CUPRA City Garage Munich, under bilsalongen IAA Mobility i München

Martorell, Spanien, 2021-09-01, CUPRA spränger gränserna med sin mest radikala tolkning av en eldriven, urban prestandabil. Racingbilen kombinerar elektrifiering, hållbarhet och prestanda med spännande estetik från den virtuella världen. CUPRA UrbanRebel Concept ger en uppfattning om det framtida designspråket hos den urbana elbil som lanseras 2025.

Racing är kärnan i CUPRAs DNA, därför presenterar företaget sin vision av en 100% elektrifierad, prestandabil för citymiljö i form av en racingbil med ett djärvt och vasst utseende: CUPRA UrbanRebel Concept.

"CUPRA UrbanRebel Concept är en radikal tolkning av företagets urbana elbil som lanseras 2025. Detta racingkoncept ger en uppfattning om formspråket för den framtida gatubilen och kommer att inspirera till skapandet.", säger Wayne Griffiths, VD för CUPRA. ”En urban elbil är ett strategiskt viktigt projekt inte bara för vårt företag utan också för Volkswagengruppen, detta då vårt mål är att producera mer än 500 000 urbana elbilar per år i Martorell för våra koncernmärken. Den urbana elbilen kommer att demokratisera elektrifierad mobilitet och göra den tillgänglig för alla.”

CUPRA UrbanRebel Concept bygger på designfundamenten för den urbana elbil som lanseras 2025. Gatuversionen kommer att blanda uppseendeväckande design med laddad dynamik och baseras på Volkswagengruppens MEB-plattform.

Konceptet representerar en revolution för varumärket mot ett mer progressivt formspråk, samtidigt som de värden som identifierar varje CUPRA-modell bibehålls: sportighet och karaktär som gör den till en okonventionell utmanare.

Känslomässig och radikal

“CUPRA UrbanRebel Concept ger racingbilen ett utseende taget från den virtuella världen, en radikal tolkning av företagets urbana elbil", säger Jorge Diez, CUPRA designchef. "Bilens speciella lack och ytkonstruktion ger varje kontur och skulpterad del i designen liv och rörelse när ljuset speglas i den.”

CUPRA UrbanRebel Concept är förankrat i CUPRAs designfilosofi: en känslomässig och äkta design som sticker ut tack vare slående och atletiska linjer, ett djärvt uttryck förstärkt av den elektrifierade eran.

Med en total längd på 4 080 mm, en bredd på 1 795 mm och en höjd på 1 444 mm, kan proportionerna på den framtida urbana elbilen anas.

CUPRA UrbanRebel Concept levererar en effekt på 340 hk (250 kW) upp till 435 hk (320 kW) och ger en accelerationstid från noll till 100 km/h på bara 3,2 sekunder.

CUPRA UrbanRebel Concept presenteras vid förhandsinvigningen av nya CUPRA City Garage Munich, under bilsalongen IAA Mobility i München.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

CUPRA är en okonventionell utmanare, med stimulerande design och modern prestanda inspirerar varumärket världen från Barcelona med progressiva produkter och upplevelser. CUPRA lanserades 2018 som fristående varumärke och har ett eget huvudkontor och racinggarage i Martorell, Barcelona. Dessutom finns ett världsomspännande återförsäljarnätverk.

Under 2020 höll CUPRA sitt starka momentum med en tillväxt på 11% och 27 400 sålda fordon tack vare CUPRA Atecas och CUPRA Leons starka dragningskraft samt lanseringen av CUPRA Formentor, den första modellen som unikt designats och utvecklats för varumärket. År 2021 syftar CUPRA till att bevisa att elektrifiering och prestanda är en perfekt matchning med lansering av plug-in hybridversionerna av CUPRA Fromentor och varumärkets första 100% elektriska modell, CUPRA el-Born. CUPRA Tavascan blir varumärkets andra helelektriska modell och kommer att nå marknaden 2024.

CUPRA deltar i den helt elektrifierade racing serien PURE ETCR samt i det världsomspännande elektrifierade SUV-racet Extreme E. Dessutom är varumärket FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetsparter och World Padel Tours premiumsponsor. CUPRA Tribe består av ett team ambassadörer som delar varumärkets värderingar, bestående av den tyska proffsmålvakten Marc ter Stegen, fotbollsstjärnan Ansu Fati, Hollywoodskådisen Daniel Brühl, den svenska racingföraren Mattias Ekström samt åtta av de bästa padelspelarna i världen.