Volkswagen Transportbilar

Världspremiär för den 5:e generationen av populära Volkswagen Caddy.

Dela
Nu är det dags för världspremiär av den femte generationen av den bästsäljande modellen från Volkswagen Transportbilar: den mångsidiga Caddy. Över tre miljoner har tillverkats och modellen står sig som Sveriges mest köpta transportbil år efter år.
Världspremiär av  Caddy generation fem. Här i personbilsversion.
Världspremiär av Caddy generation fem. Här i personbilsversion.
  • Efter mer än 3 miljoner byggda, nu presenteras femte generationen av Caddy
  • Byggd på Volkswagens MQB-plattform vilket innebär nya avancerade teknologier
  • Nya TDI-motorer som effektivt reducerar NOx-utsläppen
  • Kompakt på utsidan, enormt rymlig på insidan, nya Caddy Maxi lastar upp till två Europallar
  • Digitala och uppkopplade tjänster gör Caddy till ”segmentets smartphone”
  • 19 uppdaterade eller helt nya assistanssystem gör nya Caddy säkrare och mer lättkörd

dertälje/Düsseldorf, 20 februari 2020 – Nu är det dags för världspremiär av den femte generationen av den bästsäljande modellen från Volkswagen Transportbilar: den mångsidiga Caddy. Över tre miljoner har tillverkats och modellen står sig som Sveriges mest köpta transportbil år efter år.

För första gången baseras Caddy på MQB-plattformen, vilket innebär att nya avancerade teknologier tillkommer, exempelvis förarassistentsystemet som förbättrar både säkerheten och underlättar körningen, samt uppkopplade infotainmentsystem. Ny teknik hos TDI-motorerna innebär renare utsläpp än någonsin tidigare. Både den exteriöra och interiöra designen är förstås helt ny med ett modernt och sportigt uttryck. Samtidigt har utrymmet inne i bilen förbättrats avsevärt.

"Med större utrymmen, perfektion i varje detalj, ny teknik och en ny dynamisk design tar nya Caddy ett stort kliv framåt”, säger Sedran, CEO för VWCV. "Detta ger oss potentialen att öka Volkswagen Transportbilars andel i det så kallade A-segmentet av marknaden för skåpbilar och familje-MPV’s över hela världen”, förklarar Heinz-Jürgen Löw, styrelseledamot för försäljning och marknadsföring.

Karismatisk design och nya yttre funktioner
MQB-plattformen ger tekniska möjligheter som formgivarna använde sig av för att skapa en helt nydesignad kaross - en som är mer karismatisk än någonsin. Med ett CW-värde som reducerats från 0,33 till 0,30, sätter Caddy ett nytt riktmärke för denna typ av fordon. Caddy har även ett antal nya exteriöra funktioner, som t.ex. elektrisk stängningshjälp för skjutdörrarna och bakluckan, ett panoramasoltak med extra stor glasyta samt nya LED-strålkastare och LED-bakljus. För första gången erbjuds också Keyless Access och fullt digitala mätartavlor med ”Digital Cockpit”.

Rymlig insida med digitaliserad high-tech förarmiljö
Den femte generationen av allroundern har nya högteknologiska lösningar och märkbart mer utrymme. Den långa versionen - Caddy Maxi - ger nu utrymme för upp till två Euro-pallar. Instrument och kontrollenheter har ett interaktivt gränssnitt för förare och passageraren via Digital Cockpit. Radio- och infotainmentsystem finns nu med skärmstorlek mellan 6,5 och 10 tum. Fusionen av Digital Cockpit och det största 10-tums navigationssystemet skapar ett nytt digitalt landskap. Via en online-anslutningsenhet (OCU) med integrerad eSIM har infotainment-systemen tillgång till mobila onlinetjänster och funktioner för ”Volkswagen We”, vilket innebär att den nya Caddy alltid är uppkopplad mot nätet.

Nya assistanssystem gör Caddy säkrare och enklare att köra
Sex av de 19 förarassistanssystemen på Caddy är helt nya. De inkluderar Travel Assist, som för första gången i en Volkswagen Transportbil kan assistera körningen över hela hastighetsregistret. Tillsammans med Travel Assist är Caddys nydesignade multifunktionsratten också utrustad med rörelsekänsliga sensorer. Dessa sensorer detekterar även en lätt berörande hand så den inte behöver sända ut falska alarm till föraren att ta över styrningen. Också nu i nya Caddy - Trailer Assist, som hjälper till med manövrering av släp. Side Assist inkluderar nu också Rear Traffic Alert som kan upptäcka inkommande trafik från sidan när man backar ut bilen.

Dubbeldosering reducerar TDI-motorernas kväveoxidutsläpp avsevärt
TDI-motorerna, som uppfyller 2021 Euro 6-utsläppsstandarder är alla utrustade med partikelfilter. Det nya dubbeldoseringssystemet används också för första gången i TDI-motorerna som erbjuds till Caddy. Effektuttaget som erbjuds ligger mellan 55 kW/75 hk till 90 kW/122 hk. Via två SCR-katalytiska omvandlare och därmed dubbel AdBlue-injektion minskas utsläppen av kväveoxid (NOx) betydligt jämfört med den tidigare. Detta gör att Caddys TDI-motorer tillhör de renaste dieselmotorerna som erbjuds i världen just nu. De nya drivsystemets teknologier har en märkbar positiv effekt både ekologiskt och ekonomiskt då de, beroende på motorversion, beräknas få en bränsleförbrukning som är upp till tolv procent lägre än den tidigare modellen (baserat på prognoser, certifierade förbrukningssiffror förväntas vara tillgängliga från början av juli).

Ny nomenklatur - "Caddy", "Life" och "Style"
Den nya Caddy kommer att lanseras som skåpbil med eller utan fönster i lastutrymmet, och i olika personbilsvarianter (MPV). Personbilarna har fått en ny namnstruktur där basmodellen i framtiden kommer att heta ”Caddy” och över den följer "Life" och slutligen ”Style”. Faktum är att alla modeller är ännu bättre utrustade än motsvarande tidigare versioner.

Den nya Caddy visas för första gången på ett event i Düsseldorf nu ikväll (torsdag 20 februari) och fler bilder från eventet och bilen kommer under morgondagen. Marknadsintroduktionen väntas ske i slutet på detta år.




Nyckelord

Kontakter

Bilder

Världspremiär av  Caddy generation fem. Här i personbilsversion.
Världspremiär av Caddy generation fem. Här i personbilsversion.
Ladda ned bild
MQB-plattformen möjliggör ännu generösare innerutrymmen och nya avancerade tekniska lösningar.
MQB-plattformen möjliggör ännu generösare innerutrymmen och nya avancerade tekniska lösningar.
Ladda ned bild
Digitaliserad och uppkopplad. Nya Caddy är en "smartphone på hjul"
Digitaliserad och uppkopplad. Nya Caddy är en "smartphone på hjul"
Ladda ned bild
Nya komfortabla stolar erbjuds till nya Caddy.
Nya komfortabla stolar erbjuds till nya Caddy.
Ladda ned bild
Caddy generation fem kan utrustas med fälgar upp till 18 tum.
Caddy generation fem kan utrustas med fälgar upp till 18 tum.
Ladda ned bild

Dokument

Om

Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje

08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se

Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.

Följ Volkswagen Transportbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar

Världspremiär för Volkswagen ID. Buzz GTX - Den mest kraftfulla folkabussen någonsin21.3.2024 10:01:00 CET | Pressmeddelande

Nya ID. Buzz GTX (250 kW/340 hk) är den starkaste serietillverkade folkabussen hittills, under dess snart 75-åriga historia Två axelavstånd och två batterier: ID. Buzz GTX med normal hjulbas får ett 79 kWh-batteri, ID. Buzz GTX med lång hjulbas är utrustad med ett 86 kWh batteri Fyrhjulsdrift som standard med en elektrisk drivmotor på framaxeln, och en andra på bakaxeln, bildar tillsammans det intelligent styrda fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION ID. Buzz GTX accelererar till 100 km/h på ca 6,5 sekunder (prognos) och ger optimalt grepp på alla underlag tack vare fyrhjulsdriften Ökad dragkraft för tyngre last med ID. Buzz GTX

Volkswagen Transportbilar klar marknadsledare även 2023 - Ökar mer än dubbelt så mycket som totalmarknaden4.1.2024 09:46:06 CET | Pressmeddelande

2023 blev ett betydligt bättre år när det gäller registreringar av lätta lastbilar i Sverige. Efter ett par år med produktionsbrist så lättade situationen under 2023 och totalmarknaden ökade från 34 500 till 43 700 fordon (+26,6%). Volkswagen Transportbilar ökade med hela 57,3% och levererade nästan 13 000 lätta lastbilar. Detta ger märket en marknadsandel på 29,6%. Nya ID. Buzz Cargo går också direkt in på förstaplatsen när det gäller elektriska transportbilar.

Volkswagen Transportbilar rapporterar fortsatt vinsttrend under 2022 och låter ID. Buzz definiera året.29.3.2023 16:59:50 CEST | Pressmeddelande

För andra året i rad nådde Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) en vinstökning på över en halv miljard euro under 2022. Trots minskning av antalet levererade enheter nådde företaget en försäljning på 11,5 miljarder euro. Höjdpunkten var lanseringen av elbilarna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo som fått fina omdömen i tester och många utmärkelser. GRIP 2023 företagsstrategi: 10-stegs plan sätter mål för 2023.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye