Världspremiär för Nya Audi A3 Sportback

Audi var först av premiummärkena att lansera en modell i kompaktklassen 1996. Fram till idag har över 5 miljoner bilar sålts, vilket gör den till den mest sålda i sitt segment. Nu presenteras den fjärde generationen av den framgångsrika modellen – sportig, digitaliserad och helt uppkopplad. Med progressiv styrning, adaptivt chassi och kraftfulla motorer ser den inte bara sportig ut utan levererar även sportiga köregenskaper. I motorprogrammet kommer både mildhybrider, laddhybrider och gasdrivna g-tron att erbjudas utöver de konventionella TDI- och TFSI-motorerna. Flera innovationer har hämtats från de större modellerna, bl.a. infotainment och förarassistentsystem.

Distinkt sportig design och ny signatur med Matrix LED-strålkastare

Nya Audi A3 Sportback har kompakta proportioner med en breddad singleframe-grill och stora luftintag som förstärker den sportiga karaktären. Från sidan märks en helt ny konkav yta och markerade hjulhus som skapar en helt ny profil. De digitala dagsljusen i Matrix LED strålkastarna är ytterligare en innovation med integrerade dagsljus där 15 ljusdioder skapar en speciell ljussignatur beroende på utrustningsversion.

Digital och förarorienterad interiör

Interiören är förarfokuserad med många detaljer som hämtats från de större modellerna. Direkt i förarens synfält finns Audi virtual cockpit med en digital 10.25-tum skärm som föraren styr via multifunktionsratten, där t.ex. navigationskartan kan visas över hela skärmen. I plus-versionen ökar ytan till 12.3 tum och föraren kan även välja mellan tre olika vyer. Head-up display i färg kan beställas som tillval där bilden projicerad ca två meter framför föraren. A3 Sportback är även utrustad med en 10.1-tums touchskärm som är placerad ovan mittkonsolen. Den känner igen handskrift, ger akustisk feedback och kan styras genom naturlig röststyrning. Under touchskärmen finns även fysiska reglage för de mest använda funktionerna. För första gången erbjuds även sätesklädslar av återvunna PET-flaskor.

Uppkopplad med Google Earth och Audi Connect

MMI-konceptet baseras på den nya tredje generationen av den modulära infotainmentplattformen. Datorkraften är tio gånger högre än hos föregångaren och allt som gäller uppkoppling och Audi connect-tjänster går snabbare och enklare. Vägvisningen är ännu enklare och mer flexibel. Navigationssystemet ger t.ex. förslag baserat på tidigare resor och tar hänsyn till trafiksituationen baserat både på statistik information och realtidsdata. Högupplösta satellitbilder från Google Earth och detaljerade 3D modeller från många europeiska städer gör navigationen ännu enklare.

Car-to-X-tjänster som kommunicerar med omgivningen

Connect-tjänsterna omfattar även car-till-X-tjänster. De kan bl.a. hjälpa till att hitta lediga parkeringsplatser längs gator.  I vissa städer, bl.a. i Düsseldorf och Ingolstadt, kommunicerar bilen med trafikljusen så att föraren köra mer effektivt genom att anpassa sin körning till en grön våg. A3 Sportback är även uppkopplad mot din mobil via myAudi appen, Apple CarPlay eller Android Auto, och via Audi phone box. Den senare ansluter mobilen till bilens antenn och laddar den induktivt. Audi connect-nyckeln, som gör att kunden kan låsa och låsa upp bilen och starta motorn via en Android-mobil, och Amazon Alexa kommer att introduceras strax efter marknadslanseringen, den senare i de länder där tjänsten är etablerad.

Effektiva motorer, mildhybrider, laddhybrider och gasdrift

Nya Audi A3 Sportback lanseras i Europa med tre olika motorversioner – 35 TFSI på 150 hk och 30 TDI på 116 hk alternativt 35 TDI på 150 hk . Kraften överförs via en sexstegad manuell växellåda eller sjustegad S tronic, där växelväljaren är av en helt ny karaktär. Motorutbudet kommer att utökas med både quattro-versioner, elektrifierade mildhybrider och laddhybrider samt gasdrivna g-tron under året.

Chassi med sportigare karaktär

Nya A3 Sportback är utvecklad för att leverera en balanserad körupplevelse som kombinerar både komfort och sportig karaktär. Som tillval erbjuds chassi med adaptiva dämparreglering, som samtidigt sänker karossen med 10 millimeter. Varje dämpare anpassar sig kontinuerligt till vägförhållanden, körsituation och efter inställningar i Audi drive select, vilket ger en stor bredd mellan komfortabla och aktiva köregenskaper. Sportchassi är standard i S line och erbjuds annars som tillval. Tack vare en tajtare avstämning av chassit och dämparna och det faktum att bilen är sänkt med 15 millimeter, ger modellen en ännu mer direkt kontakt med vägbanan.

Förarassistentsystem för ökad komfort och säkerhet

Audi A3 Sportback är standardutrustad med bl.a. Audi pre sense front autobroms, undanmanöverassistent och lane departure warning vilket hjälper A3 Sportback till att förhindra olyckor med andra trafikanter och ger en hög säkerhetsnivå. Som tillval erbjuds en mängd andra säkerhets- och assistanssystem, så som filbytes- och urstigningsvarnare och korsnings- och parkeringsassistentsystem. Den adaptiva körassistenten behåller hastigheten och avståendet till bilen framför och assisterar med filhållning med mjuka ingrepp i den elektromekaniska styrningen för att öka körkomforten och säkerheten.

Optimerat utrymme

Nya A3 Sportback var vuxit med lite mer än tre centimeter jämfört med föregångaren och mäter nu 4,34 meter i längd och 1,82 meter i bredd utan speglar. Takhöjden är oförändrad på 1,43 meter liksom axelavståndet på 2,64 meter. Beroende på baksätesposition kan bagageutrymmet rymma mellan 380 och 1200 liter, och lastgolvet kan anpassas på olika höjder.

Marknadslansering och priser

Försäljningen av Audi A3 Sportback startar i mars och de första bilarna levereras till kunder i början av maj. Vid lanseringen erbjuds även A3 Sportback edition one. Specialversionen känns igen genom detaljer i matt platinumgrå och mörktonade Matrix LED-strålkastare och 18-tumshjul i titangrått. I S line interiör-paketet ingår bland annat helt nyutvecklade sportstolarna med inbyggda nackstöd.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845  miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 17 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Säljstart för fyrhjulsdrivna Audi Q4 50 e-tron quattro6.5.2021 13:10:25 CEST | Pressmeddelande

Fyrhjulsdrift är en självklarhet i Audi-världen. Audi e-tron och Audi e-tron GT har redan visat på fördelarna med det blixtsnabba elektriska quattrosystemet. Nu kan även de första kunderna lägga en order på den fyrhjulsdrivna prestandaversionen Audi Q4 50 e-tron quattro och se fram emot leverans redan i sommar. Dubbla elmotorer ger extra grepp och 299 hk** bidrar med kraft och prestanda. Räckvidden är upp till 48 mil enligt WLTP tack vare det större batteriet på 77 hk netto. Audi släpper samtidigt specialmodellen Edition One med exklusiv design och svartlackerade ringar.

Säljstart för eldrivna Audi Q4 e-tron på Earth Day22.4.2021 12:33:27 CEST | Pressmeddelande

Audi breddar elbilsprogrammet med en förväntad storsäljare och tjänstebilsfavorit. Redan en vecka efter världspremiären går det nu att beställa eldrivna suven Audi Q4 e-tron. Den klimatneutrala produktionen är redan igång i Zwickau och de första kunderna kan räkna med leverans redan i sommar. Inledningsvis förväntas Audi Q4 40 e-tron väcka störst intresse med en räckvidd på upp till 51 mil. Lanseringen av Q4 e-tron sker hos de svenska återförsäljarna i början av juni.

Audi A6 e-tron concept – nästa e-volution19.4.2021 07:44:24 CEST | Pressmeddelande

Audi fortsätter driva på e-volutionen mot elektrisk mobilitet. Under bilmässan i Shanghai premiärvisas Audi A6 e-tron concept, föregångare till en hel familj eldrivna modeller som är planerade för serieproduktion. En helt ny teknisk arkitektur, “Premium Platform Electric,” förkortat till PPE, utgör basen för bilarna. Med start i slutet av 2022 lanseras de första serieproducerade modellerna med PPE-teknik i C- och senare även i B-segmentet. Med den nya plattformen är Audi först med att bygga både högre suvar och lägre sportiga modeller på samma plattform, så som den kommande Audi A6 e-tron.

Världspremiär för eldrivna Audi Q4 e-tron and Q4 Sportback e-tron14.4.2021 19:42:06 CEST | Pressmeddelande

Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven med två nya helt eldrivna modeller. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron lanseras i det snabbväxande segmentet med kompakta suvar och bjuder på generösa innerutrymmen och avancerad digital teknik. Designspråket är vidareutvecklat med kraftfulla och samtidigt aerodynamiska linjer. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron erbjuds inledningsvis i tre versioner, där toppversionen Q4 50 e-tron quattro har en maxeffekt på 299 hk (220 kW). Bakhjulsdrivna Q4 40 e-tron har en lång räckvidd på upp till 51 mil enligt WLTP-cykeln och kan laddas med upp till 125 kW. Säljstarten för Q4 e-tron sker under april och lanseringen hos de svenska Audi-återförsäljarna i början av sommaren. Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.

På väg mot Dakar. Audi elektrifierar öknen7.4.2021 11:43:47 CEST | Pressmeddelande

Audi har tagit viktiga steg på väg mot debuten i det berömda Dakarrallyt i januari 2022. Konceptet för den innovativa prototypen till världens tuffaste terrängrally är nästan färdigställt med de första testerna inplanerade till halvårsskiftet. Projektledningen för företagets fabrikssatsning inom motorsport har tagits över av Andreas Roos, som senast var ansvarig för det framgångsrika DTM-programmet inom Audi Sport.