Världspremiär för Nya Audi A3 Sportback

Audi var först av premiummärkena att lansera en modell i kompaktklassen 1996. Fram till idag har över 5 miljoner bilar sålts, vilket gör den till den mest sålda i sitt segment. Nu presenteras den fjärde generationen av den framgångsrika modellen – sportig, digitaliserad och helt uppkopplad. Med progressiv styrning, adaptivt chassi och kraftfulla motorer ser den inte bara sportig ut utan levererar även sportiga köregenskaper. I motorprogrammet kommer både mildhybrider, laddhybrider och gasdrivna g-tron att erbjudas utöver de konventionella TDI- och TFSI-motorerna. Flera innovationer har hämtats från de större modellerna, bl.a. infotainment och förarassistentsystem.

Distinkt sportig design och ny signatur med Matrix LED-strålkastare

Nya Audi A3 Sportback har kompakta proportioner med en breddad singleframe-grill och stora luftintag som förstärker den sportiga karaktären. Från sidan märks en helt ny konkav yta och markerade hjulhus som skapar en helt ny profil. De digitala dagsljusen i Matrix LED strålkastarna är ytterligare en innovation med integrerade dagsljus där 15 ljusdioder skapar en speciell ljussignatur beroende på utrustningsversion.

Digital och förarorienterad interiör

Interiören är förarfokuserad med många detaljer som hämtats från de större modellerna. Direkt i förarens synfält finns Audi virtual cockpit med en digital 10.25-tum skärm som föraren styr via multifunktionsratten, där t.ex. navigationskartan kan visas över hela skärmen. I plus-versionen ökar ytan till 12.3 tum och föraren kan även välja mellan tre olika vyer. Head-up display i färg kan beställas som tillval där bilden projicerad ca två meter framför föraren. A3 Sportback är även utrustad med en 10.1-tums touchskärm som är placerad ovan mittkonsolen. Den känner igen handskrift, ger akustisk feedback och kan styras genom naturlig röststyrning. Under touchskärmen finns även fysiska reglage för de mest använda funktionerna. För första gången erbjuds även sätesklädslar av återvunna PET-flaskor.

Uppkopplad med Google Earth och Audi Connect

MMI-konceptet baseras på den nya tredje generationen av den modulära infotainmentplattformen. Datorkraften är tio gånger högre än hos föregångaren och allt som gäller uppkoppling och Audi connect-tjänster går snabbare och enklare. Vägvisningen är ännu enklare och mer flexibel. Navigationssystemet ger t.ex. förslag baserat på tidigare resor och tar hänsyn till trafiksituationen baserat både på statistik information och realtidsdata. Högupplösta satellitbilder från Google Earth och detaljerade 3D modeller från många europeiska städer gör navigationen ännu enklare.

Car-to-X-tjänster som kommunicerar med omgivningen

Connect-tjänsterna omfattar även car-till-X-tjänster. De kan bl.a. hjälpa till att hitta lediga parkeringsplatser längs gator.  I vissa städer, bl.a. i Düsseldorf och Ingolstadt, kommunicerar bilen med trafikljusen så att föraren köra mer effektivt genom att anpassa sin körning till en grön våg. A3 Sportback är även uppkopplad mot din mobil via myAudi appen, Apple CarPlay eller Android Auto, och via Audi phone box. Den senare ansluter mobilen till bilens antenn och laddar den induktivt. Audi connect-nyckeln, som gör att kunden kan låsa och låsa upp bilen och starta motorn via en Android-mobil, och Amazon Alexa kommer att introduceras strax efter marknadslanseringen, den senare i de länder där tjänsten är etablerad.

Effektiva motorer, mildhybrider, laddhybrider och gasdrift

Nya Audi A3 Sportback lanseras i Europa med tre olika motorversioner – 35 TFSI på 150 hk och 30 TDI på 116 hk alternativt 35 TDI på 150 hk . Kraften överförs via en sexstegad manuell växellåda eller sjustegad S tronic, där växelväljaren är av en helt ny karaktär. Motorutbudet kommer att utökas med både quattro-versioner, elektrifierade mildhybrider och laddhybrider samt gasdrivna g-tron under året.

Chassi med sportigare karaktär

Nya A3 Sportback är utvecklad för att leverera en balanserad körupplevelse som kombinerar både komfort och sportig karaktär. Som tillval erbjuds chassi med adaptiva dämparreglering, som samtidigt sänker karossen med 10 millimeter. Varje dämpare anpassar sig kontinuerligt till vägförhållanden, körsituation och efter inställningar i Audi drive select, vilket ger en stor bredd mellan komfortabla och aktiva köregenskaper. Sportchassi är standard i S line och erbjuds annars som tillval. Tack vare en tajtare avstämning av chassit och dämparna och det faktum att bilen är sänkt med 15 millimeter, ger modellen en ännu mer direkt kontakt med vägbanan.

Förarassistentsystem för ökad komfort och säkerhet

Audi A3 Sportback är standardutrustad med bl.a. Audi pre sense front autobroms, undanmanöverassistent och lane departure warning vilket hjälper A3 Sportback till att förhindra olyckor med andra trafikanter och ger en hög säkerhetsnivå. Som tillval erbjuds en mängd andra säkerhets- och assistanssystem, så som filbytes- och urstigningsvarnare och korsnings- och parkeringsassistentsystem. Den adaptiva körassistenten behåller hastigheten och avståendet till bilen framför och assisterar med filhållning med mjuka ingrepp i den elektromekaniska styrningen för att öka körkomforten och säkerheten.

Optimerat utrymme

Nya A3 Sportback var vuxit med lite mer än tre centimeter jämfört med föregångaren och mäter nu 4,34 meter i längd och 1,82 meter i bredd utan speglar. Takhöjden är oförändrad på 1,43 meter liksom axelavståndet på 2,64 meter. Beroende på baksätesposition kan bagageutrymmet rymma mellan 380 och 1200 liter, och lastgolvet kan anpassas på olika höjder.

Marknadslansering och priser

Försäljningen av Audi A3 Sportback startar i mars och de första bilarna levereras till kunder i början av maj. Vid lanseringen erbjuds även A3 Sportback edition one. Specialversionen känns igen genom detaljer i matt platinumgrå och mörktonade Matrix LED-strålkastare och 18-tumshjul i titangrått. I S line interiör-paketet ingår bland annat helt nyutvecklade sportstolarna med inbyggda nackstöd.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845  miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 17 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

I första klass mot framtiden2.9.2021 23:06:09 CEST | Pressmeddelande

Under bilsalongen IAA 2021 i München visar Audi upp en privatjet för vägarna - Audi grandsphere concept. Liksom i ett förstaklassflyg kombinerar den 5,35 m långa grandsphere lyxkänslan i en privatjet med högsta komfort och en avancerad upplevelse ombord. Självkörande på nivå 4 ger den en helt ny frihet - interiören omvandlas då till en rymlig upplevelsesfär utan ratt, pedaler eller instrument. Framsätena blir en förstaklasslounge med maximalt med utrymme, fri sikt och tillgång till alla funktioner i ett heltäckande digitalt ekosystem.

Audi på väg mot klimatneutral mobilitet1.9.2021 10:29:15 CEST | Pressmeddelande

Redan om fyra år startar tillverkningen av den sista nya förbränningsmodellen från Audi. Från 2026 kommer premiummärket enbart släppa helt eldrivna nya modeller på marknaden. Tillverkningen av förbränningsmotorer kommer samtidigt att fasas ut fram till 2033. För att bli ledande leverantör av klimatneutral mobilitet optimerar Audi varje länk i värdekedjan och engagerar sig dessutom i utbyggnaden av förnybar energi. På temat “Hållbarhet” under Audis mediadagar inför bilsalongen IAA, presenterade företaget bland annat sin vision för klimatneutral tillverkning och visade hur hållbarhet implementeras i värdekedjan.

Vorsprung 2030: Audi ökar takten i omställningen26.8.2021 19:06:06 CEST | Pressmeddelande

Audi satsar på att bli hållbart, socialt och teknisk ledande till 2030. “Företagsstrategin ‘Vorsprung 2030’ säkerställer Audis handlingskraft för framtiden,” säger Markus Duesmann, CEO för AUDI AG. Förändringstakten i vårt samhälle ökar snabbt. Vi ökar därför takten på vår egen omställning.” För några veckor sedan annonserade Audi att företagets nya modeller från och med 2026 kommer att vara helt eldrivna. Produktionen av förbränningsmotorer fasas gradvis ut fram till 2033. Det tydliga beslutet är resultatet av en intensiv strategiprocess med ambitionen att fortsätta växa med lönsamhet.

Audi skysphere concept – framtiden ligger öppen10.8.2021 20:03:10 CEST | Pressmeddelande

Med en spektakulär roadster visar Audi upp den första medlemmen i en ny familj konceptbilar. Audi skysphere concept är en eldriven tvådörrars cabriolet vars linjer ger oss en direkt hint om framtidens Audi-design. Med konceptet vill Audi illustrera märkets vision för morgondagens progressiva lyxsegment, där kupén är interaktiv, och bilen en plattform för upplevelser. Autonom körning, interiör med revolutionerande ny design, och ett helt digitalt ekosystem gör det möjligt. Audi skysphere concept visas publikt vid Pebble beach under Monterey Car Week, inte långt från märkets nya designstudio i Malibu, där konceptbilen skapats.

Varvrekord på Nordslingan: Audi RS 3 snabbast i kompaktklassen3.8.2021 09:39:40 CEST | Pressmeddelande

Med en tid på 7:40.748 minuter är nya Audi RS 3 Sedan snabbast i kompaktklassen runt Nürburgrings nordslinga. Frank Stippler, racing- och utvecklingsförare för Audi Sport, förbättrade det tidigare varvrekordet i klassen med 4,64 sekunder. Framförallt bidrog den nya torque splittern, med sin helt variabla momentfördelning på bakaxeln, till rekordtiden. Audi RS 3 Sportback och RS 3 Sedan är nu beställbara med lansering i höst.

Framgångsrikt första halvår för Audi: Leveransrekord och starkt resultat30.7.2021 14:37:55 CEST | Pressmeddelande

Ett starkt resultat efter sex månader: Audi-koncernen uppnådde ett framgångsrikt halvårsresultat trots den kritiska situationen med halvledartillgång. Under perioden januari till juni levererade företaget totalt 981,681 bilar och summerade det bästa första halvåret Audis historia. Den positiva volymutvecklingen återspeglas även i det finansiella resultatet. Försäljningsintäkterna uppgick till 29,2 miljarder euro. Rörelseresultatet på 3,1 miljarder euro återspeglar den höga kundefterfrågan, en stark försäljningsinsats och fortsatt kostnadskontroll. Audi drog dessutom fördel av positiva värderingseffekter vid säkring av råmaterial. Försäljningsmarginalen på 10,7 procent ligger därför inom den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procent. Nettokassaflödet på 5,5 miljarder euro återspeglar den finansiella styrkan inom Audi-koncernen.