Världspremiär i Pebble Beach – eldrivna Audi PB18 e-tron concept
Audi PB18 e-tron visar direkt på släktskapet med en annan spektakulär konceptbil från märket – Audi Aicon från 2017. Det gäller inte bara den karaktäristiska designen. De två konceptbilarna delar också eldriften med solid-state batterier som energibärare. Däremot är de varandras motsatser när det gäller användningsområden. Medan Aicon designades som en helautomatisk lyxbil för långdistansresor – en slags businessjet för vägen – utvecklades PB18 e-tron istället till en radikal körmaskin för racingbanan och vägen, med dynamik och känsla överst på kravlistan.
Det interna arbetsnamnet hos Audi var “Level Zero” – ett tydligt statement för att differentiera sig från nivå 3, 4 och 5 av autonom körning som annars har stort fokus hos Audi för närvarande. I Audi PB18 e-tron är det endast föraren som styr, gasar och bromsar. Därmed finns det varken komplexa system för automatiserad körning eller komfortdetaljer som adderar vikt. Istället finns ett förarsäte och en cockpit som är integrerade i en inre monocoque som kan skjutas sidledes. Med enbart föraren i bilen kan monocoquen placeras i mitten av bilen som en monoposto – den perfekta placeringen för racingbanan. Det är möjligt inte minst tack vare by-wire konstruktionen för styrning och pedaler; en mekanisk förbindelse behövs inte.
Gael Buzyn är chef för Audi Design Loft i Malibu – där Audi PB18 e-tron föddes. Han beskriver den viktigaste detaljen i specifikationen:
- Vi vill ge föraren en upplevelse som man annars bara får i racingbilar som Audi R18. Det är därför vi skapade interiören runt den ideala förarpositionen i mitten. Inte desto mindre har vårt mål också varit att ge PB18 e‑tron en hög grad av vardagskapacitet, inte bara för föraren, utan också för en passagerare.
När förarens monocoque är placerad i sidoposition, där PB18 e‑tron kan köras som i en vanlig bil, ger det plats för en passagerare. Sätet är då integrerat lågt över marken och utrustat med trepunktsbälte.
Inspirerad av motorsporten
Audi PB18 e-tron följer den traditionella arkitekturen i en mittmotoriserad sportbil med långt framskjuten kabin. Bilens tyngdpunkt är, till fördel för kördynamiken, placerad bakom sätena och framför bakaxeln. Och då handlar det inte om motor och transmission som i en konventionell bil, utan om ett batteripaket. En mix av aluminium, kolfiber och multi-material-kompositer borgar för en låg karossvikt. Inte minst tack vare det innovativa och jämförelsevis lätta solid-state batteriet räknar man med en totalvikt på mindre än 1,550 kg.
PB18 e-tron är 4,53 meter lång, 2 meter bred och bara 1,15 meter hög. Dimensioner som talar för en klassisk sportbil. Hjulbasen är 2,70 meter med korta överhäng. Från sidan dras ögat till den svagt sluttande taklinjen som är långt tillbakadragen med massiva C-stolpar. Tillsammans med den stora och nästan vertikala bakrutan påminner designen om en shooting brake – d.v.s. en kombination av en coupé och en kombi. Resultatet är inte bara en tydlig siluett utan även, med sina 470 liter, en tydlig bonus i bagageutrymme. Ett exklusivt och för utrymmet skräddarsytt väskset hjälper till att nyttja utrymmet maximalt, även om det för det mesta används till hjälm och racingoverall.
En smal röd ljuslist går över hela bakpartiet och understryker bilens horisontella linjer. Förarkabinen som är placerad mellan de breda hjulhusen syns knappt bakifrån. Den bakre diffusorns luftutsläpp har dragits långt upp – en annan funktion som hämtats från motorsporten. Diffusorn kan även flyttas nedåt mekaniskt för att öka downforce. Den bakre spoilern, som normalt är integrerad, kan förlängas bakåt med samma syfte.
Från varje vinkel märks de breda hjulhusen. De poängterar den extremt breda spårvidden i P818 e-tron och visualiserar potentialen i bilen med quattrodrivningen. De stora 22-tumshjulen, med åtta asymmetriskt designade ekrar, tillsammans med hjulhusens luftintag och utsläpp, säkerställer med sin rotation för tillräcklig lufttillförsel till de stora keramiska bromsskivorna.
Fronten domineras av den breda sexkantiga Singleframe-grillen med Audi-ringarna på motorhuven. Stora luftintag ser till att det finns tillräckligt med luft för att kyla bromsarna och den främre elmotorn. Breda och låga strålkastare med matrix- och laserteknik fulländar fronten hos PB18 e-tron. Laserstrålkastarna med sin enorma räckvidd har hämtats direkt från motorsporten. Tekniken debuterade med Audi R18 i Le Mans, där maximalt ljus gav en avgörande säkerhetsfördel under nattens hastigheter på över 300 km/h.
Audis designers har tagit en ny väg när det gäller luftflödet över motorhuven. Huven sluttar djupt och sammanbinder de markerade stötfångarna och tjänar samtidigt som luftflödes-deflektor. En design som känns igen från racingprototyper.
Samtidigt ger layouten föraren en unik sikt. När föraren ser ut genom den stora vindrutan rakt in i öppningen på den ventilerade huven och vägen, underlättar det vägen mot apex. I synfältet är en transparent OLED-yta monterad, där t.ex. den ideala kurvlinjen i nästa kurva kan visas med hjälp av navigationsdata och bilens elektronik. I vanlig vägtrafik, å andra sidan, visas navigationspilar och andra symboler, motsvarande en head-up display. Den stora cockpiten är fritt programmerbar och kan växla mellan olika layouter för bana eller väg.
Emotion utan emission: tre elmotorer och quattrodrivning
Konceptbilen använder sig av tre kraftfulla elmotorer – en fram och två bak, där de senare driver var sitt hjul. Upp till 150 kW levereras till framaxeln och 350 kW till bakaxeln – Audi PB18 e-tron är givetvis en äkta quattro. Systemeffekten är 500 kW och med boost kan föraren temporärt mobilisera upp till 570 kW. Det kombinerade vridmomentet på upp till 830 Nm förväntas ge en acceleration från 0 till 100 km/h på knappt mer än 2 sekunder – en hastighet som marginellt skiljer sig från nuvarande LMP1 prototype.
I normal trafik kan föraren begränsa maxhastigheten till förmån för räckvidden. Begränsningen är enkel att deaktivera på racingbanan. Det är inte bara prestanda i fokus utan även maximal effektivitet. Medan bilen körs återvinns stora delar av energin; upp till moderat inbromsning är det bara elmotorerna som bromsar. Det är bara vid hård inbromsning som de hydrauliska bromsarna aktiveras.
Konceptet med separata elmotorer på bakaxlarna ger stora fördelar när det gäller sportiga köregenskaper. Torque Control Managern, som arbetar tillsammans med den elektroniska stabilitetskontrollen (ESC), fördelar kraften till främre och bakre hjulen efter behov. Vridmomentstyrningen ger maximal dynamisk känsla och stabilitet. Tack vare den nästan omedelbara responsen från elmotorerna är styrningen blixtsnabb.
Det vätskekylda solid-state batteriet har ett energiinnehåll på 95 kWh. En fulladdad bil ger en räckvidd på över 500 kilometer i WLTP-körcykeln. Audi PB18 e-tron är redan utvecklad för att kunna laddas med 800 volt. Det gör att batteriet kan laddas fullt på bara ca 15 minuter. Audi PB18 e-tron kan även laddas trådlöst via induktion med Audi Wireless Charging (AWC) genom en laddplatta på golvet där bilen parkeras.
High-tech från LMP1: hjulupphängningen
Fram och bak är det individuell hjulupphängning vid nedre och övre tvärlänkarna, och, vad som är vanligt inom racing, ett push-rod system på framaxeln och pull-rod system på bakaxeln – i båda fallen med adaptiva magnetic ride-stötdämpare. Hjulupphängningen i Audi R18 e-tron quattro, tävlingsbilen från Le Mans, tjänade som förebild för den grundläggande arkitekturen.
Hjulen mäter 22 tum i diameter och är skodda med 275/35 däck fram och 315/30 bak. Stora keramiska bromsskivor med 19-tums diameter, tillsammans med elbroms ser till att Audi PB18 e-tron bromsas in säkert och stabilt även under tuffa förhållanden på bana.
På väg mot serieproduktion – eldriven mobilitet hos Audi
Audi har utvecklat helt eldrivna och hybriddrivna bilar sedan sent 1980-tal. Den första bilen i produktion som kombinerade en förbränningsmotor med elmotor var Audi duo från 1997 i form av en A4 Avant. Audi R8 e-tron, som avtäcktes på Frankfurtmässan 2009 och satte rekordtid för en elbil på nordslingan på Nürburgring 2012, var en annan milstolpe i teknikutvecklingen.
2014 kom plug-in hybriden Audi A3 e-tron på 150 kW (204 hk) med en räckvidd på upp till 50 kilometer enligt NEDC. Audi Q7 e-tron presenterades 2016, framdriven av en 3.0 TDI-motor och elmotor på totalt 275 kW (373 hk) och 700 Nm i vridmoment med en räckvidd på upp till 56 kilometer.
2015 avtäcktes konceptbilen Audi e-tron quattro concept på bilsalongen i Frankfurt – föregångaren till märkets första helt eldrivna bil i serieproduktion. Den nya kommande elsuven beräknas ge den en räckvidd på mer än 400 kilometer enligt WLTP-körcykeln med utrymmen och komfort som i en traditionell stor Audi. I september 2018 presenteras Audi e-tron, produktionsversionen av den helt nya elsuven.
Koncept och tjänster för olika behov
Sedan 2017 har Audi börjat bygga en ny generation visionära konceptbilar som ger en föraning om kommande generationer – eldrivna och fokuserade för respektive ändamål. Lyxbilen Audi Aicon inledde med fokus på långresor; PB18 e-tron markerar en annan milstolpe. Fler koncept, bl.a. för urban trafik, utvecklas redan och kommer att presenteras under de kommande månaderna. Samtidigt utvecklas koncept med nya former av ägande och nyttjande av premiummobilitetstjänster.
Se video med Audi PB18 e-tron
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldInformations- och PR-chef
Tel:+46 (0)8-553 865 51 +46 (0)8-550 881 33irene.bernald@audi.seBilder
Dokument
Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Audi-koncernen: Utmanande marknadsförutsättningar präglar den finansiella utvecklingen under de första nio månaderna6.11.2024 13:02:47 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernens finansiella resultat under de första nio månaderna återspeglar det utmanande makroekonomiska läget. Till detta räknas en krävande marknadsmiljö och förväntade omstruktureringskostnader, bland annat på grund av en möjlig alternativ användning eller möjlig nedläggning av anläggningen i Bryssel. Under de första nio månaderna 2024 uppgick försäljningsintäkterna till 46,3 miljarder euro, rörelseresultatet till 2,1 miljarder euro och nettokassaflödet till 3,8 miljarder euro. Varumärkesgruppen Progressive** levererade mellan januari och september totalt 1 251 381 bilar, varav 115 788 var helt eldrivna. Som ett led i en stor produktoffensiv lanserar Audi för närvarande elbilar och högeffektiva bilar med förbränningsmotor i viktiga modellserier. Med Audi Agenda ökar företaget också sin konkurrenskraft och förbättrar sina processer och organisationsstrukturer.
GABRIEL BORTOLETO FRAMTIDA AUDI F1-FÖRARE6.11.2024 10:59:34 CET | Pressmeddelande
Neuburg a. d. Donau, 6 november 2024 – Förarparet för Audis inträde i Formel 1 2026 är klart. En av de mest lovande talanger kommer att representera de fyra ringar i motorsportens kungaklass: Brasilianaren Gabriel Bortoleto (20) kommer att köra tillsammans med tyska Nico Hülkenberg (37) för Stake F1 Team Kick Sauber nästa år, som transformeras till Audi F1-fabriksteamet 2026. Den erfarna Hülkenberg, som bekräftades i april, och den lovande F1-rookien Bortoleto bildar ett välmatchat förarpar för Audis Formel 1-projekt.
Säljstart för eldrivna A6 e-tron i instegsversion och med quattro fyrhjulsdrift24.10.2024 08:33:55 CEST | Pressmeddelande
Audi öppnar nu orderböckerna för fyra nya eldrivna modellvarianter som förväntas passa den svenska marknaden extra väl. Den bakhjulsdrivna instegsversionen A6 Sportback e-tron med 286 hk börjar prismässigt på attraktiva 699.000 kr med 20.000 kr i Avant-tillägg och har en räckvidd på 62 respektive 59 mil*. För alla som föredrar fyrhjulsdrift erbjuds nu även en vässad quattro-version på 428 hk med större batteri och en räckvidd på hela 71 mil för Sportback-modellen och 69 mil i Avant-utförande.
Nya A3 Sportback TFSI e. Kraftfull och effektiv laddhybrid.15.10.2024 08:00:46 CEST | Pressmeddelande
Med större batterikapacitet, DC-laddning vid snabbladdningsstationer och eldrift i upp till 143 kilometer har laddhybriden Audi A3 Sportback TFSI e fått en omfattande teknikuppgradering. Det intelligenta drivsystemet säkerställer effektivitet, hög regenereringseffekt och lokalt utsläppsfri körning på längre sträckor i vardagen. Laddhybriden kombinerar dynamiska köregenskaper med ökad komfort.
Premiär för nya Audi Q6 Sportback e-tron. Längst räckvidd i modellfamiljen.14.10.2024 13:56:45 CEST | Pressmeddelande
Med nya Q6 Sportback e-tron breddar Audi elbilsprogrammet ytterligare. Den sportiga siluetten tilltalar designintresserade samtidigt som den aerodynamiska formen bidrar till att Audi Q6 Sportback har den längsta räckvidden i modellfamiljen, med upp till 655 kilometer. Q6 Sportback e-tron är ännu ett exempel på skalbarheten i Premium Platform Electric, som bidrar med prestanda, räckvidd, effektivitet och ultrasnabb laddning. Audi Q6 Sportback erbjuds dessutom i en instegsversion med 83 kWh batteri.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum