Världspremiär: IKEA erbjuder kunder el från sol och vind – Sverige först ut

Snart kan konsumenter i Sverige köpa el från sol och vind via IKEA.* Tjänsten STRÖMMA lanseras först i Sverige och ambitionen är att erbjuda fler marknader el från sol och vind. Erbjudandet har tagits fram tillsammans med solenergibolaget Svea Solar och innebär el från sol och vind med ett enkelt upplägg och till ett lågt pris. Den som väljer el via IKEA är dessutom med och driver på för en ökad produktion av el från sol och vind.

Snart kan konsumenter i Sverige köpa el från sol och vind via IKEA. Produkten STRÖMMA - framtagen av IKEA och Svea Solar - innebär el från sol och vind med ett enkelt upplägg och till ett lågt pris. Erik Martinson, VD Svea Solar, Bojan Stupar, försäljningschef, IKEA Sverige och Jonas Carlehed, hållbarhetschef, IKEA Sverige.

Erbjudandet innebär el från sol och vind till ett lågt pris och med ett enkelt upplägg där våra kunder via en app enkelt följer sin egen förbrukning. Erbjudandet gäller alla privatkunder, oavsett om de bor i hus eller lägenhet. Dessutom kan de som redan köpt ett solcellspaket från IKEA nu följa sin produktion och i appen sälja tillbaka den el de själva inte använder.

- IKEA är ett heminredningsföretag som vill göra det lättare för fler att leva ett mer hållbart liv hemma. Redan idag erbjuder vi smarta och energieffektiva produkter och tjänster som bidrar till att förlänga livet på produkter, minska avfall, spara vatten och att äta mer hälsosamt. Samt att minska el-förbrukningen. Att nu göra el från sol och vind till ett lågt pris tillgänglig för fler känns som nästa naturliga steg på vår hållbarhetsresa, säger Bojan Stupar, försäljningschef på IKEA Sverige.

Med satsningen vill IKEA dessutom sätta tryck på marknaden att bygga ut elproduktionen från sol och vind. Ambitionen är att enbart erbjuda sol- och vindenergi från max fem år gamla anläggningar. Detta för att driva på en ökad produktion av förnybar el i takt med att efterfrågan ökar.

- Det är ingen hemlighet att vi behöver ställa om hur vi använder energi och vilken energi vi använder. Solenergi kommer att spela en nyckelroll i den globala energimixen de kommande decennierna. IKEAs arbete med att hjälpa fler människor till en mer hållbar vardag går helt i linje med Svea Solars mål att göra förnybar energi enkelt, prisvärt och till en bra investering, säger Erik Martinson, VD på Svea Solar.

Sverige blir första IKEA marknad att erbjuda STRÖMMA. Ambitionen är att erbjuda fler marknader förnybara energilösningar.

- Vårt mål är att bli klimatpositiva senast 2030 genom att minska klimatutsläppen med mer än vad vi själva släpper ut. Genom STRÖMMA el-avtal vill vi nu tillsammans med medarbetare, kunder och partners skapa världens största rörelse för förnybar energi, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.

Ingka Group är den största franchisetagaren inom IKEA. Ingka driver 378 varuhus och 58 planeringsstudios och mindre citybutiker på 30 marknader – Sverige är en av dessa.

* Tjänsten STRÖMMA är ett samarbete mellan Svea Solar
och IKEA Sverige – ett bolag inom Ingka Group. Våra kunder ingår ett avtal med Svea Solar som ansvarar för byte, fakturering, kreditkontroll, betalning, inköp och support.

Fakta om priset

STRÖMMA är ett elavtal där du betalar en fast månadsavgift på 39 kronor plus en rörlig kostnad beroende på hur mycket el du eller din familj använder. Den rörliga kostnaden för elen följer prisutvecklingen per kWh på elbörsen Nord Pool. Tjänsten har ingen bindningstid.

Den totala kostnaden omfattar fem delar:

1. Spotpris
IKEAs partner Svea Solar köper STRÖMMA elen per timme och säljer den vidare utan påslag.

2. Handelskostnad
Handelskostnaden är Svea Solars faktiska kostnad för att handla STRÖMMA elen på elbörsen. Det görs inget påslag utan handelskostnaden består av avgifter till Svenska Kraftnät, Nord Pool, balanskostnad samt avgift för elcertifikat.

3. Ursprungsgaranti
Ursprungsgaranti är ett certifikat som visar att STRÖMMA elen kommer från sol och vind (och vid behov vattenkraft). Kostnaden för ursprungsgarantin adderas på varje använd/såld kWh. Kostnad för ursprungsgarantin är rörlig och kan variera varje månad beroende på Svea Solars inköpspris.

4. Bra Miljöval
STRÖMMA har Bra Miljöval-märkning, vilket betyder att elen är producerad på ett sätt som lever upp till Naturskyddsföringens miljökrav. Bra Miljöval är ett av elbranschens hårdaste miljökrav.

5. Moms
Utöver det tillkommer 25 procent moms.

Bojan Stupar, försäljningschef på IKEA Sverige.
Jonas Carlehed, hållbarhetschef på IKEA Sverige.
Erik Martinson, VD på Svea Solar.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 161 miljoner besök under verksamhetsåret 2020. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Vintern hos IKEA3.9.2021 09:10:01 CEST | Pressmeddelande

Vintern på IKEA hämtar även den inspiration från natur och tradition. Neutrala toner tillsammans med detaljer i skogens gröna skapar en lugn och mysig stämning. I dekorationerna återfinns material som papper gjort på restprodukter från annan produktion och växtdelar samt kannor tillverkade av hantverkare av vår partner inom socialt entreprenörskap, Doi Tung. På IKEA tycker vi att vardagen ska kännas lite mer speciell den här tiden på året. Tänd fler ljus inomhus, lys upp balkongen och trädgården. Lys upp vardagen för din granne också! VINTER 2021 Bringare och mugg i stengods är handgjord av duktiga hantverkare hos vår sociala entreprenör Doi Tung i norra Thailand. Ett initiativ som ger utsatta människor möjlighet till en hållbar inkomst. Bringaren och muggen har en rustik, ojämn utsida och en blank insida med vinterns gröna glasyr. - De är perfekta till julglöggen, men du kan såklart använda dem året om. För mig var det viktigt med en grov utsida och att den glaserade insidan skulle ha