Varmt drama om mötet mellan nya och gamla svenskar

Det som i nyhetsrapporteringar och debatter benämns som flyktingvåg och volymer, kallas av andra för nya vänner, kärlekar och arbetskamrater. När vi träffade varann är ett nyskrivet drama om en oväntad vänskap mellan Eivor och Abdu. Föreställningen bygger på verkliga berättelser som samlats in från hela landet. Premiär den 30 september i Gnosjö.

Foto-Anna-Huerta

I en samtid där människor på flykt ibland beskrivs i termer som "volymer" och grund till nationella problem sätter Riksteatern upp föreställningen När vi träffade varann. En berättelse om vikten av att se individen och människors förmåga att integrera sig i varandra.

- Hösten 2016 konstaterade jag att jag på kort tid fått många nya vänner bland människor som nyligen flytt till Sverige, några hade jag till och med börjat se som familj. Överallt i landet vittnade andra om samma sak. Mängden berättelser om människor som träffats och blivit viktiga för varandra var stor och om detta ville jag berätta, säger Joakim Rindå, manus och regi.

I centrum för pjäsens handling står Eivor och Abdu. Karaktärer som baseras på intervjuer och möten arrangerade av Riksteaterföreningar runt om i landet. Pjäsens manusförfattare Joakim Rindå och Ninna Tersman har även använt manus som diskussionsunderlag och studiematerial på språkkaféer, studiecirklar och SFI på orter där föreställningen kommer att spelas.

Under skriv- och repetitionsprocessen upprättades även ett konstnärligt råd, där deltagarna själva har erfarenhet att komma till Sverige omkring samma tidpunkt som Abdu i pjäsen.

- Som människor bär vi ofta på ett stort intresse för den andre, ett intresse som kan omsättas utifrån såväl rädsla som nyfikenhet. På många orter runt om i landet har detta blivit tydligt. Polariserade åsikter har formulerats samtidigt som enskilda individer, hela byar och föreningsliv snabbt agerat för att skapa mötesplatser för samhällets gamla invånare och de som nyligen kommit dit, fortsätter Joakim Rindå.

Föreställningen spelas på svenska som huvudspråk, i delar arabiska.

Premiär den 30 september i Gnosjö

Medverkande Gunilla Larsson Robert Hannouch

Av Joakim Rindå och Ninna Tersman Regi Joakim Rindå Scenografi och kostym Johanna Mårtensson Musik och ljuddesign Cicely Irvine Ljus Jenni Aho Konstnärligt råd Ahmad Al Zeeb, Mahmoud Al Zeeb, Rahaf Alkurdi, Yas K Rashed Mask Linda Goncalves

För mer information samt turnéplan: https://www.riksteatern.se/forestallningar/nar-vi-traffade-varann