Västerås stift i stor beredskapsövning

15-16 mars genomför Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, en stor samverkansöving i hela landet. Tillsammans med ett tjugotal organisationer, myndigheter och företag deltar krisledningsstaben på Västerås stift i övningen.
Syftet med övningsserien SAMÖ är att både pröva och utveckla det svenska krisberedskapssystemet. SAMÖ är en förkortning för samverkansövning och arrangeras av MSB vart fjärde år på nationell och regional nivå.

MSB genomför SAMÖ vart fjärde år. I år utgår övningen från en fiktiv händelse med långvarigt omfattande regn och översvämning, med risker för ras och skred i stora delar av landet. Detta ger effekter på bland annat försörjningssystem, livsmedels- och dricksvattenproduktion, liksom el- och telekommunikationer. Med stora konsekvenser på samhällsviktiga verksamheter ökar även risken för informationspåverkan.
--Den här övningen är nyttig på många sätt, säger Karin Spector, stiftsdirektor på Västerås stift. Inte minst att vi får kontakt med övriga aktörer i samhället. Det är väldigt bra, även när vi inte upplever kriser.
Förutom Västerås stift medverkar även Göteborg och Strängnäs stift från Svenska kyrkan.
-- Svenska kyrkan har ansvar för begravningsverksamheten och kulturarvet. Vi är en del av civilsamhället och tar vårt ansvar i det, säger Karin Spector.
Ett tjugotal aktörer övar under två fullspäckade dagar, i egna lokaler med egen stabsorganisation. Deras omvärld spelas av ett centralt motspel, som leds av övningsledningen.
På stiftskansliet i Västerås kommer övningen att märkas på att en del går med reflexvästar och är fullt upptagna av en skakig omvärld. Det är endast krisledningsstaben som övar. Övrig verksamhet pågår som vanligt.
--Vi är i våra egna lokaler. Vi ska se om vår samordning fungerar och att vi kan göra samlade lägesbilder, förklarar Karin Spector.

Karin Spector, stiftsdirektor. Foto: Åke Paulsson