Västtrafik

Västtrafik höjer ersättningen till försenade resenärer

Dela
Från och med den 12 december får Västtrafiks försenade resenärer hundra kronor extra vid resor med taxi eller egen bil. Den tidigare maxersättningen 1250 kronor höjs nu till 1350 kronor.
Maxbeloppet höjs för Västtrafiks försenade resenärer. Fotograf: Eddie Löthman
Maxbeloppet höjs för Västtrafiks försenade resenärer. Fotograf: Eddie Löthman

Om man som resenär bedömer att man kommer bli minst 20 minuter sen till sitt resmål med Västtrafik kan man välja att resa med annan transport, såsom taxi eller egen bil och få ersättning för det. Genom att dela taxi med andra resenärer kan man dessutom få ersättning för en längre sträcka, eftersom varje resenär i taxin får ersättning upp till 1350 kronor.

– Vi strävar alltid efter att våra resenärer ska få smidiga resor. Högre förseningsersättning ger resenärerna större möjlighet att kunna ta sig dit de behöver, även vid oväntade händelser i kollektivtrafiken, säger Malin Linekrans, avdelningschef för kundservice.

Förseningsersättningen höjs i samband med att regeringen höjer prisbasbeloppet, vilket påverkar resenärslagen som ersättningen grundas på. Ansökan om förseningsersättning sker digitalt på Västtrafiks hemsida.

Så fungerar Västtrafiks förseningsersättning

Vänta på nästa tur:
Beroende på förseningens storlek får du får en del eller hela biljettpriset tillbaka i ersättning.

Resa med bil:
Reser du i egen bil är högsta ersättning 1350 kronor oavsett hur många som åkte med. 

Resa med taxi:
Högsta ersättning räknas per person när du åker taxi. Det innebär att fyra personer kan åka taxi för 5400 kronor.

Kontakter

Västtrafiks presstjänst

Presstjänsten svarar på medias frågor om kollektivtrafiken i Västsverige.
Maila eller ring oss så hjälper vi dig.

Tel:0771-41 43 99press@vasttrafik.se

Bilder

Maxbeloppet höjs för Västtrafiks försenade resenärer. Fotograf: Eddie Löthman
Maxbeloppet höjs för Västtrafiks försenade resenärer. Fotograf: Eddie Löthman
Ladda ned bild
Malin Linekrans, avdelningschef kundservice. Fotograf: Thomas Harrysson.
Malin Linekrans, avdelningschef kundservice. Fotograf: Thomas Harrysson.
Ladda ned bild

Om

Västtrafik
Västtrafik
Box 123
541 23 Skövde

http://www.vasttrafik.se

Kollektivtrafiken bygger på en evigt modern idé. Genom att resa tillsammans minskar vi köer, reducerar utsläpp och sänker halter av skadliga partiklar i luften. Vi bidrar också till ett mer rättvist samhälle och stärker människors hälsa genom ökad vardagsmotion. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje dag reser hundratusentals personer med oss. Det är för dem vi finns till.

Följ Västtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Västtrafik

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye