Västtrafik storsatsar på elbussar på flera orter

Från nästa sommar kan Västtrafiks kunder åka elbuss i Lidköping, Borås och Uddevalla. Foto: Stina Olsson

Västtrafik fortsätter sin satsning på elektrifiering av kollektivtrafiken och inför elbussar i flera västsvenska städer. Från och med nästa sommar kommer elbussar rulla i Borås, Lidköping och Uddevalla. Det beslutade Västtrafiks styrelse idag.

Nu ska stadsbussarna i flera västsvenska städer bli tystare och renare. Efter ett beslut i Västtrafiks styrelse, står det klart att 25 nya elbussar ska börja rulla i Borås, Lidköping och Uddevalla med start i juni 2019.

– Det här är en mycket viktig satsning för att vi ska kunna nå målen om ett fördubblat resande samtidigt som vi ska minska utsläppen i kollektivtrafiken. Elbussarna kommer att bidra till renare luft, mindre buller och inte minst en behagligare resa för våra resenärer, säger Lars Holmin (M), ordförande i Västtrafiks styrelse.

I Borås kommer 10 elektriska ledbussar att rulla på linje 2. I Uddevalla blir det 4 elektriska citybussar på linje 5 och i Lidköping elektrifieras hela stadstrafiken med 11 elektriska citybussar.

Stora miljövinster
Det finns många fördelar med elbussar, inte minst i stadstrafiken. Eldrivna bussar är tysta och utsläppsfria och minskar problem med buller och dålig luftkvalitet. Tystare bussar möjliggör också en förtätning av bebyggelsen vilket många städer har ett behov av på grund av en ökande befolkning.

Laddas i depå
Hur bussarna kommer att se ut är ännu för tidigt att säga. Tekniken väljs utifrån hur trafiken på respektive ort ser ut, där linjens längd och sträckning är avgörande faktorer. Men klart är att bussarna kommer att laddas i depån.

Teknikskiftet sker inom de befintliga trafikavtal som Västtrafik har med Nobina i Borås och Lidköping samt Buss i Väst (Bivab) i Uddevalla. Nu påbörjar trafikföretagen ett arbete med att köpa in bussar och förbereda depåer för laddning av bussarna.

Mer elbuss framöver
Västtrafik har fått i uppdrag av sin ägare, Västra Götalandsregionen, att påbörja en övergång till elbussar. Just nu utreds även elektrifiering av linje 60 i Göteborg och möjligheten att göra om hållplatsen Eketrägatan i Göteborg till ett elladdningsnav.

Lars Holmin (M), styrelseordförande Västtrafik 0705-62 62 79
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Lars Holmin, styrelseordförande Västtrafik