Västtrafik

Västtrafiks butik i Uddevalla stänger

Dela

På grund av få besökare stänger Västtrafik sin butik på Kampenhof resecentrum i Uddevalla den 31 augusti. Resenärer kan fortsatt köpa en fysisk biljett hos Västtrafiks försäljningsombud Pressbyrån som finns i samma byggnad.

På grund av få besökare stänger Västtrafik sin butik på Kampenhof resecentrum i Uddevalla den 31 augusti. Fotograf: Thomas Harrysson
På grund av få besökare stänger Västtrafik sin butik på Kampenhof resecentrum i Uddevalla den 31 augusti. Fotograf: Thomas Harrysson

Idag köper cirka 90 procent av Västtrafiks resenärer sina biljetter i appen Västtrafik To Go. Bara 1 procent av Västtrafiks biljetter säljs i butikerna och Uddevallabutiken är inget undantag. Antalet besökare är lågt och 31 augusti stänger därför Västtrafikbutiken. 

– Vi möter resenärernas alltmer digitala vanor samtidigt som vi tar ansvar för att våra skattemedel används på ett sätt som kommer fler resenärer till nytta, säger försäljningschef Karin Wadmark.

Stora delar av butikspersonalen i Uddevalla har redan fått nya tjänster och avslutar därför sina anställningar tidigare än planerat. Det gör att Västtrafik inte kan bemanna butiken fullt ut. Sedan första juli har butiken haft ändrade öppettider. 

Flera försäljningsombudi Uddevalla

Det finns sedan tidigare fem försäljningsombud i Uddevalla dit resenärer som vill köpa fysiska biljetter kan vända sig. Hos ett försäljningsombud kan resenärer ladda eller skaffa ett Västtrafikkort med period- och dygnsbiljetter samt reskassa.

Då stänger fler Västtrafikbutiker

Västtrafik stänger flera butiker på grund av få besökare. Västtrafiks kvarvarande butiker i Angered, Frölunda, Drottningtorget, Trollhättan och Borås stänger 1 mars 2024 i samband med att nuvarande avtal för butikerna löper ut. Kvar blir ett kundcenter på Nils Ericson Terminalen i Göteborg.  Där finns fortfarande ett stort besöksantal och butiken kommer att bli ett kundcenter som kan hjälpa kunder med mer än bara biljettärenden. 

– Vi räknar med att spara ungefär 25–30 miljoner kronor per år genom att stänga butikerna. Det är pengar vi i stället kan använda på att utveckla kollektivtrafiken på ett sätt som kommer fler av regionens invånare till nytta, säger försäljningschef Karin Wadmark.

Fakta om Västtrafiks försäljningsombud i Uddevalla

Pressbyrån, Kampenhof 
Uddevalla sjukhus, infodisken  
Pressbyrån, Uddevalla Centralstation 
Pressbyrån, Torp 
Copp Konsum, Skogslyckan 

Försäljningsombuden kan ge råd om vilken biljett som passar bäst för varje resa, se kortsaldo samt skriva ut giltighetsbevis och ta emot värdecheckar. För andra frågor är resenärer varmt välkomna att kontakta Västtrafiks kundservice via telefon, chatt och mejl. Nytt är också att det finns ett telefonnummer för de kunder som har frågor om tillgängligheten för sin resa. Där svarar personal som är utbildade i just tillgänglighetsfrågor.   

Kontakter

Västtrafiks presstjänst

Presstjänsten svarar på medias frågor om kollektivtrafiken i Västsverige.
Maila eller ring oss så hjälper vi dig.

Tel:0771-41 43 99press@vasttrafik.se

Bilder

Karin Wadmark, försäljningschef. Fotograf: Eddie Löthman
Karin Wadmark, försäljningschef. Fotograf: Eddie Löthman
Eddie Löthman
Ladda ned bild

Kollektivtrafiken bygger på en evigt modern idé. Genom att resa tillsammans minskar vi köer, reducerar utsläpp och sänker halter av skadliga partiklar i luften. Vi bidrar också till ett mer rättvist samhälle och stärker människors hälsa genom ökad vardagsmotion. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje dag reser hundratusentals personer med oss. Det är för dem vi finns till.

Följ Västtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Västtrafik

Nytt avtal för drift och underhåll av Öresundstågen15.10.2024 14:00:18 CEST | Pressmeddelande

De samverkande regionerna för Öresundståg har efter avslutad upphandlingsprocess valt att tilldela VR Sverige AB avtalet för drift och underhåll av Öresundstågen. Avtalets totala värde uppgår till 1,2 miljarder kronor per år och sträcker sig från mitten av december 2025 till och med mitten av december 2030. Med detta avtal säkerställs en fortsatt hög kvalitet på den regionala tågtrafiken för resenärerna i södra Sverige och över Öresundsbron.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye