Västtrafiks kretskortsannons driver med elbilshysterin

De första elektriska spårvagnarna rullade ut på Göteborgs gator i början av 1900-talet. I Västtrafiks senaste annons påminner de om att klimatsmarta elfordon är gamla nyheter.

Elektriskt sedan 1902. Bild: Västtrafik

Nya elbilar lanseras på löpande band just nu – den här veckan till och med i Västtrafiks egen hemstad Göteborg. På lanseringsdagen av den första helelektriska bilen från ett stort svenskt bilföretag publiceras en annons som påminner om att Göteborg har haft elektriska spårvagnar sedan 1902.

Genom att göra om den ikoniska spårvagnskartan till ett elektriskt kretskort vill Västtrafik visa att kollektivtrafiken har varit ett hållbart sätt att resa i över hundra år.

– Vi välkomnar alla satsningar på grön transport och elektrifiering. Samtidigt måste vi minska antalet fordon på vägarna, och då spelar det faktiskt ingen roll om bilarna är eldrivna eller ej. En elbil är bättre än en fossilbil, men det viktigaste är att fler människor reser tillsammans, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Elektriskt sedan 1902. Bild: Västtrafik
Västtrafiks kretskortsannons. Bild: Västtrafik
Inzoomat utsnitt av kretskortsannonsen. Bild: Västtrafik

Varje dag reser 430 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.