VD-byte i SBAB Bank AB (publ)

Klas Danielsson, som varit VD i SBAB Bank AB (publ) (”SBAB”) sedan 2014, lämnar idag SBAB och ersätts av Mikael Inglander som tillförordnad VD.

”Klas Danielsson har med framgång lett bolaget genom en kulturresa och utvecklat SBAB:s varumärke, vilket är något som banken tar med sig in i framtiden. Under de senaste åren har SBAB stärkt marknadspositionen och tagit marknadsandelar.

För att i en allt snabbare omvärldsförändring ta SBAB till nästa nivå anser styrelsen att det krävs ett nytt ledarskap. Detta inkluderar fortsatt fokus på kund och digitalisering med tydligare prioriteringar för att uppnå operationell effektivitet i den fortsatta tillväxtresan. Processen att hitta en efterträdare inleds omgående”, säger Jan Sinclair, styrelseordförande.

I väntan på ny VD har tillförordnad VD Mikael Inglander i uppdrag att fortsätta den strategiska utvecklingen av banken. Mikael Inglander har sedan 2014 varit CFO. Denna befattning lämnar han i samband med att han utsetts till tillförordnad VD.

Till Klas Danielsson utgår avgångsvederlag enligt regeringens riktlinjer för ledande befattningshavare i företag med statligt ägande.

Denna information är sådan information som SBAB Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 november 2021 klockan 09.00 CET. För mer information om SBAB Bank AB (publ) hänvisas till: www.sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 288 000 och 391 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 juni 2021). Antal medarbetare (FTE) är 811. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Riksbanken tvingas troligen till lappkast20.1.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

De längre marknadsräntorna har gått upp snabbt sedan årsskiftet i kölvattnet av kraftigt stigande inflation. Det har dragit upp även de längre bundna bostadsräntorna som också väntas fortsätta uppåt. I januari 2025 väntas den femåriga bostadsräntan uppgå till 3 procent jämfört med dagens 1,7 procent. Sannolikheten för en reporäntehöjning redan i år och därmed även höjda rörliga bostadsräntor i närtid har ökat markant, men Riksbanken spås ändå vänta till i februari 2023 för att slippa ett alltför tvärt lappkast. Fönstret att binda räntan billigt håller också på att stängas. Det är några av slutsatserna i SBAB:s rapport Boräntenytt nr 1, 2022 som publiceras idag.

Brett fallande bostadspriser i december3.1.2022 06:15:00 CET | Pressmeddelande

Huspriserna sjönk i alla regioner i december och allra mest i Storgöteborg följt av Norra Sverige. Lägenhetspriserna föll i fyra av sex regioner och som mest i Norra Sverige. Prisnedgångarna på både hus och lägenheter i Norra Sverige de senaste tre månaderna sticker ut jämfört med övriga regioner. Detta visar SBAB:s och Booli:s prisindex HPI baserat på samtliga registrerade bostadsförsäljningar på Booli under december.

Trögare marknad för små än för stora lägenheter under 202110.12.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

SBAB har kartlagt hur bostadsrättsmarknaden, sorterat på olika lägenhetsstorlekar, utvecklades under 2021. För att försöka fånga upp eventuella pandemieffekter har årets siffror jämförts med 2019 med fokus på antal budgivare, förmedlingstid och andel prissänkta bostadsrätter. Sammanställningen visar att det under året varit trögare att förmedla ettor jämfört med övriga bostadsstorlekar, men att det inte varit någon generell försämring för ettor jämfört med innan pandemin, med undantag för marginellt färre budgivare.