Svensk Dagligvaruhandel

Vegokebab från Schysst käk är Årets Dagligvara 2021

Dela

Produkten Vegokebab från Schysst käk har av en jury bestående av handelsrepresentanter och forskare på Handelshögskolan, tillsammans med röster från dagligvarubranschen utsetts till vinnare av det prestigefyllda priset Årets Dagligvara.

Fotograf Evan Pantiel
Fotograf Evan Pantiel

Produkten Vegokebab från Schysst käk har av en jury bestående av handelsrepresentanter och forskare på Handelshögskolan, tillsammans med röster från dagligvarubranschen utsetts till vinnare av det prestigefyllda priset Årets Dagligvara. 

– Kebab, vem vill inte äta kebab? Tidigare har det enbart erbjudits de som äter kött, men Schysst käk gör det nu möjligt för alla. Försäljningsdata visar att konsumenterna har tagit emot Vegokebab med öppen famn och även vi i juryn blev imponerade över Schysst käks produktutveckling och lanseringsstrategi, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel och juryns ordförande.

Förutom äran kommer dagligvaruhandelsaktörerna ge Vegokebaben omfattande exponering i de egna kanalerna.  Dessutom får vinnaren 400 000 kronor att använda hos Nielsen IQ.

www.svdh.se/aretsdagligvara.se går det att läsa mer om hur Vegokebab klarade kriterierna för att bli nominerad till priset och juryns motivering till nomineringen.

OM PRISET ÅRETS DAGLIGVARA

  • Priset Årets Dagligvara delas ut av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. NielsenIQ är samarbetspartner och bistår med försäljningsdata till juryns nomineringsarbete.
  • Syftet med priset är att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling.

För ytterligare frågor kontakta;

Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Fotograf Evan Pantiel
Fotograf Evan Pantiel
Ladda ned bild

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA Food, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Dagligvarubranschen och Stockholms Stadsmission vill i nytt samarbete rädda uppemot 3000 ton mat per år29.9.2021 08:20:00 CEST | Pressmeddelande

Nu kraftsamlar Stockholms Stadsmission och dagligvarubranschen för att inom ett år öppna ytterligare tre sociala matbutiker i Stockholmsområdet. Det nya samarbetet är en gemensam satsning för att minska matsvinnet, motverka matfattigdom och skapa fler möjligheter för arbetsträning. Satsningen beräknas minska det årliga matsvinnet med upp till 3 000 ton.

Dagligvaruhandeln välkomnar Statskontorets kritik mot Havs- och Vattenmyndighetens nationella spårbarhetssystem för fisk och skaldjur.28.9.2021 13:32:34 CEST | Pressmeddelande

När Statskontoret under tisdagen (28 september) publicerade en rapport blev det tydligt att Svensk Dagligvaruhandel och fiskbranschen hade fog för sin kritik. Statskontoret konstaterar bland annat att systemet levererar mindre kontrollnytta, att kostnaderna blivit högre än förväntat, brister i användarvänlighet samt att systemet utvecklats utan tillräcklig dialog och insikt om näringens förutsättningar och behov.

Svensk Dagligvaruhandel - en av aktörerna bakom världens största och modernaste plaståtervinningsanläggning31.8.2021 13:48:09 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterade Svensk Plaståtervinning en rekordinvestering i världens största och modernaste anläggning för plaståtervinning, Site Zero i Motala, som planeras stå klar 2023. Anläggningen kommer att kunna hantera 200 000 ton plastförpackningar, vilket skapar förutsättningar att återvinna alla plastförpackningar från svenska hushåll.

Tillväxt i dagligvaruhandeln i juli trots höga jämförelsetal17.8.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,2 procent under juli 2021 jämfört med samma månad 2020, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Branschen möter höga jämförelsetal då motsvarande siffra för juli i fjol var 6,1 procent. Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 1,4 procent under månaden. Det är första gången sedan Dagligvaruindex startade som försäljningsutvecklingen i butik var högre än e-handelsutvecklingen, och andra månaden i rad som försäljningen i fysisk butik uppvisar tillväxt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum