”Vi bygger fina lägenheter med bra materialval, och du hittar det där lilla extra”— fredagsporträttet med Åke Strömgren

Med norrländsk trygghet, lugn och lång erfarenhet och kunskap hanterar platschef Åke Strömgren de flesta utmaningar. Lagkänslan är viktig på projektet Elddonet som han nu basar över. Han är stolt över att bygga Einar Mattsson-lägenheter som har det lilla extra. Ett SM-guld finns att stoltsera över och golf var ingen sport förrän Åke testade på det. Möt honom här:

Foto: Erika Norell/Einar Mattsson

Hur hamnade du på Einar Mattsson?
− Det var en ren tillfällighet. En rekryterare ringde och det passade mig bra just då att byta arbetsgivare.

Idag har du rollen som platschef. Hur ser din yrkeskarriär ut?
− 1987 började jag som snickarlärling på ett Skanska-bygge, jobbade senare på Skanska, Ohlsson och Skarne som snickare och spikade på där i cirka 18 år innan jag fick ett erbjudande om att bli arbetsledare. Efter det så har det rullat på.

Vad är det bästa med att jobba på Einar Mattsson?
− Det är mina arbetskamrater. Vi har god stämning, vi lär oss tillsammans och har trevligt ihop.

Vad är det mest fascinerande med att jobba med bostäder?
− Jag gillar att se saker växa fram. Produktionen är själva huvudnumret, det roligaste. Slutresultatet är ju någonstans målet, men resan dit kan se väldigt olika ut och det gillar jag.

Vad är det svåraste med att sitta som spindeln i nätet?
− Att det ibland uppstår tidsbrist. Det är svårt att vara med överallt, då gäller det att prioritera och delegera rätt saker. Svårt, men nödvändigt.

Hur får man ett team att fungera bra tillsammans?
− Att låta alla vara delaktiga och ha möjlighet och tillfällen att komma med egna lösningar och förslag.

Vad är ledarskap för dig? Vem är din förebild gällande ledarskap?
− För mig är ledarskap att vara ett tryggt bollplank dit alla känner att de kan vända sig med vilka frågor som helst. Lars Thorén, projektchef här på Elddonet, är en bra förebild för mig. Han visar stort intresse för det vi gör och stöttar i utmanande stunder. Det sistnämnda är det absolut det viktigaste för mig.

Av de ledarskapsutbildningar du genomgått, vad har varit det viktigaste du lärt dig?
− Att jag omöjligen kan och ska lösa alla problem själv. Vissa saker behöver jag hjälp att komma vidare med.

Varför ska jag köpa en lägenhet av Einar Mattsson?
− Jag tycker att vi bygger fina lägenheter med bra materialval, och du hittar det där lilla extra hos oss som konkurrenterna saknar.

Vilken är din favoritbyggnad i Stockholm?
− Där är mitt svar Nordiska museet på Djurgården. Jag tycker att fasaden är otroligt vacker med alla detaljer. Det byggdes klart 1873, och det slutar aldrig att fascinera mig, vilka hjälpmedel fanns det att kunna bygga så då?

Var finns ditt smultronställe? Där du kopplar av och kopplar bort jobbet.
− Jag gillar att påta i trädgården, vi åker också upp till Norrland på sommaren för att fiska och hälsa på släkten. Sen har familjen ett litet ställe i Spanien som inte är så dumt heller.

Vad har du för intressen? Vad fick dig att bli intresserad av det?
− Jag spelar golf och tennis. Min sambo har spelat mycket golf, medan jag har hållit på mer med lagsporter tidigare. Förutom tennisen då. Jag tyckte inte att golf är någon sport, men prövade på efter mycket övertalning. Jag slog några bollar och fastnade direkt …

Berätta något vi inte vet om dig.
− Jag har ett SM-guld i DDC, det är en en gren i frisbee, en gång i tiden. Nu finns inte grenen kvar.

Nu när allt blir dyrare försöker vi alla dra in på olika saker. Vilket är ditt bästa spartips?
− Sänk värmen 1–2 grader hemma, det ger mest ekonomiskt. Gör veckomatsedel, planera dina inköp och veckohandla. Du kan också byta ut de flesta av dina lampor till LED.

Foto: Erika Norell/Einar Mattsson

”Här finns en speciell gemenskap som jag tycker om”— fredagsporträttet med Mikael Andersson27.1.2023 10:00:00 CET | Blogginlägg

Idag porträtteras Mikael Andersson, projektledaren för fiber. Med en passion för att alla kan, ska förstå och lära sig mer, sprider han glatt sina kunskaper. Han är förtjust i familjeföretagandet som han har i sig sedan barnsben. Han kan tyckas snabb, men för att spela ett brädspel som tar 1,5 år att spela klart, så visar han enorm uthållighet. Lär känna Mikael:

Einar Mattssons logistikcenter – en hållbar och lönsam investering18.1.2023 08:49:16 CET | Nyheter

På Einar Mattssons logistikcenter är det en slående ordning och reda. Här samordnas behoven av verktyg och maskiner för de olika byggprojekten. Här finns en stor maskinpark och de hjälpmedel som behövs under en nybyggnation eller en ombyggnation av ett äldre hus. Allt det som behövs i olika byggfaser, som inte ska finnas kvar på platsen, utan som är tillfälliga behov. Att ha ett eget logistikcenter för koncernen är lönsamt, effektivt och hållbart både för oss själva och miljön.