Vi ger inte upp – alla är värda en trygg uppväxt!

Vi ser en oroande utveckling i samhället med ökat våld och kriminalitet som kryper ner i åldrarna. Det påverkar givetvis ett stort bostadsbolag som Stångåstaden. Den här veckan har Expressens fokus på frågan med satsningen Fem dagar om framtiden – så blir samhället efter corona. Idag hade jag förmånen att få vara med på ett seminarium med min kollega i Botkyrkabyggen Chris Österlund och justitieminister Morgan Johansson där vi bland annat pratade om vad vi som bostadsbolag gör.

VD Stångåstaden Fredrik Törnqvist, Justitieminister Morgan Johansson, VD Botkyrkabyggen Chris Österlund

Botkyrkabyggen är ett föredöme bland bostadsbolag i branschen som vi gärna samverkar med. Hela frågan är oerhört stor och komplex och ingen kan ensam vända utvecklingen i samhället. Då gäller det att hitta samverkan med många andra aktörer, inte minst polisen och kommunen. Det gäller att vara väldigt långsiktig och uthållig och arbeta med både trygghetsskapande och förebyggande åtgärder.

Så hur bidrar vi? Ett bostadsbolag kan som sagt inte lösa alla samhällsproblem men vi försöker arbeta på många fronter och jag ska ge några exempel. Vi har drivit en lyckad satsning i Ryd och Skäggetorp med Trygghetsvärdar. Idén bygger på att anställa personer som bor i stadsdelarna och har kontakter och respekt, framför allt bland ungdomar. Trygghetsvärdarnas arbete går ut på att vara ute i stadsdelarna och träffa människor på kvällar och helger. Det är alltså inga poliser eller ordningsvakter utan mammor och pappor, systrar och bröder som bor i och känner området. Dom pratar med ungdomar, skapar kontakter och kan också vara en brygga till andra aktörer. Resultatet är positivt och vi kan mäta en ökad upplevd trygghet bland handlare och bostadshyresgäster och vi kan även se att skadegörelsen har minskat.

Jag tror själv att det allra viktigaste för att inte hamna i utanförskap är att ha en sysselsättning och då menar jag givetvis inte brottsliga vägen. Den som är vuxen behöver ha ett jobb att gå till för att få ett sammanhang och för sin försörjning. Tidiga insatser behövs för att fånga upp barn och ungdomar så att de också får en meningsfull sysselsättning, här är föreningslivet en oerhört viktig samarbetspartner. Vi försöker hitta flera olika vägar för att hjälpa människor att komma i arbete. Vi driver till exempel ett kompetensförsörjningsprojekt som heter Linkstep. Vi hittar personer i våra stadsdelar som egentligen är ganska nära arbetsmarknaden och har kompetens men ändå är långt ifrån för att de kanske inte kan och förstår hur systemet fungerar. Sedan matchar vi ut dem till olika arbetsgivare. På lite drygt ett år har vi hjälpt över 100 personer att få ett arbete. Vi försöker även via upphandlingar att ställa krav på anställningar inom exempelvis skötsel och har samverkat med våra entreprenörer kring sommarjobb i många år. Räknar vi ihop alla olika åtgärder vi genomfört de senaste åren har vi hjälpt flera hundra ungdomar och vuxna in i arbetslivet.

Kriminalitet och utanförskap har tyvärr krupit ner i åldrarna. Då känns det ännu viktigare att fånga upp de yngre och hitta alternativ och andra förebilder. Vi samarbetar med ett 40-tal olika föreningar för att skapa aktiviteter i våra stadsdelar. Förr jobbade vi och många andra med sponsring men idag vill vi ha samarbeten och någonting tillbaka till våra kunder när vi stöttar föreningar. Det är mycket idrott men vi har breddat våra samarbeten på senare år för att även få in kultur och teknik.

Stångåstadens uppdrag är mycket bredare idag än det var förr i tiden. Då jobbade vi i huvudsak med bostadsförsörjning. Idag är vårt uppdrag att bidra till att Linköping blir en attraktiv stad, både att bo i och driva näringsverksamhet i. Att vara med och utveckla stadsdelar och arbeta med både trygghet och sysselsättning är därför en självklarhet för oss både före och efter coronakrisen. Jag tror också att det kommer att leda till att vi får både nöjdare kunder och bättre ekonomi.

Fredrik Törnqvist
VD, AB Stångåstaden

Jag hoppas med mina blogginlägg bidra till en ökad förståelse för vår verksamhet och vad vi som bostadsbolag bidrar med till att göra samhället och Linköping i synnerhet till en bättre stad att bo och leva i. Har du tips och idéer vad jag borde ta upp så tveka inte att ta en kontakt med mig via LinkedIn eller Twitter.

Twitter: @f_tornqvist

LinkedIn: Fredrik Törnqvist

Ebbepark – vi skapar framtidens stadsdel15.10.2020 13:36:19 CESTBlogginlägg

Tidigare i veckan hade vi en enklare invigning av ett mycket spännande showroom i Ebbepark. Det är både en utställning om historien bakom Ebbepark och om visionen framåt. Vi håller på att bygga en ny, unik stadsdel som också ska hjälpa oss att utveckla framtidens boende. Stångåstaden är en stor aktör och har en vision att ligga ett steg före. Då är det en självklarhet att vi måste vara med och bryta ny mark och investera i nya koncept, teknik och miljöer.

Äntligen återflytt i explosionsdrabbad fastighet2.10.2020 13:20:44 CESTBlogginlägg

Explosionen i centrala Linköping den 7 juni 2019 var en traumatisk händelse för hela staden och förstås allra mest för de som drabbades. Hos Stångåstaden fick nästan 200 lägenheter skador i olika omfattning. Ett stort antal hyresgäster evakuerades. Vissa hyresgäster fick komma hem redan efter några dagar när glassplittret sanerats och fönsterrutorna bytts ut. Andra fick vänta ett antal veckor på att komma hem. Allra värst drabbades de boende på Ådalagatan 1-3. De fastigheterna, med totalt 37 lägenheter, krävde omfattande renovering och reparationer. Den här veckan är äntligen återställningsarbetet klart och husen fylls med människor igen.