"Vi jobbar med något så viktigt som bostäder – människors hem" — fredagsporträttet med Fanny Brodin

Fanny Brodin är en uppmärksam och omtänksam medarbetare med skarpt intellekt. Efter åren som koncernledningsassistent blev hon uttagen till koncernens trainee-program. Efter lärorika år i olika funktioner i de olika bolagen så jobbar hon idag med digitalisering. Hon älskar mat, mode, litteratur och hänger med i samhällsdebatten. Men det är i Arilds bokskogar, vid havet, på vingården, som Fanny njuter som mest.

Berätta lite om dig själv, vem är du och vad har du för bakgrund?
– Jag bor i Norra Djurgårdsstaden med min man och mina två tjejer. Efter gymnasiet bodde jag i Manchester och pluggade engelska, sen läste jag internationella ekonomiprogrammet i Lund med inriktning på organisation och ledarskap. Sedan kompletterade jag utbildningen med arbetsrätt och samtals- och intervjuteknik. Jag hann också med att jobba drygt ett år med HR-frågor innan jag började på Einar Mattsson för 6,5 år sen.

Du har jobbat som koncernledningsassistent, vilket till viss del är en skola i hur vi tänker kring affären efter alla möten du närvarat på. Du har hört diskussioner och läst strategiska dokument. Har du nytta av det i din nuvarande roll?
– Ja, absolut! Det har gett mig ett annat perspektiv på saker och ting. Sen upplever jag att jag har en större förståelse för besluten som fattas.

Du är en av Einar Mattsson få utvalda trainees. Hur blir man det?
 – Det är hemligt. Nej då, man blir tillfrågad. Men det skadar nog inte att visa ett intresse för att vilja gå programmet och vara ambitiös.

Privat

Du är en aktiv och samhällsintresserad person. Hur kanaliserar du det? Vilka är dina bästa poddtips för att hänga med?
– Jag diskuterar mycket politik och samhällsfrågor med min man som tidigare drev en podd om amerikansk politik. Sen läser jag mycket, både tidningar och böcker. Jag prenumererar bland annat på tidningen ”Vi”, och den läser jag inte för att hänga med. Den är bra om man som jag har en inre tant.
Mina bästa poddtips är ”Dumma människor” och ”Radio lab”.

Vilka är din största intressen?
– Natur och odling, mat, mode, musik, kultur, bilar, böcker, tidningar och akvariefiskar. Sen jag fick två små barn, läs tidstjuvar, så har jag lagt det mesta utom läsandet och i viss mån odlandet, åt sidan.

Vad gör dig glad?
– Mina barn och paus från mina barn.

Vilket är det bästa stället du vet?
– Det är i mina föräldrars fritidshus i Arild, som ligger i nordvästra Skåne. Där luktar det riktigt hav och man kan gå långa promenader i bokskogen och avsluta dagen på Arilds vingård.

Du har ett stort matintresse. Vilken är Sveriges bästa restaurang?
– Då säger jag Frantzén, wow, vilken matupplevelse. De serverade en fattig riddare med nyriven tryffel som inte liknade något annat jag ätit. Där drack jag dessutom det godaste vin jag någonsin druckit, vina Tondonia. Importören släppte 600 flaskor av det häromveckan, det sålde såklart slut direkt.

Ledarskap

Hur når du framgångar i ditt självledarskap?
– Jag försöker lägga upp tydliga planer för vad jag ska göra och när jag ska göra det. Då försöker jag också alltid att ta ett steg tillbaka och ta tag i det viktigaste först.

Vem är den bäste chef du någonsin haft och varför?
– Det är koncernchef och delägaren Stefan Ränk. Det var inte svårt att svara på. Han delegerar uppgifter med fullt förtroende till dig och utgår ifrån att du kommer att göra ditt allra bästa – att lämna ifrån dig väl utförda arbetsuppgifter.

Trender

Vilka trender ser du inom projektutveckling och bostadsbyggande?
– Jag tror och hoppas vi går mot ett mer miljövänligt byggande. Kanske testa att bygga med trästomme?

Du har också ett stort modeintresse. Vilka trender ser du där just nu och framåt?
– Jag känner mig lite borta kring vilka trender som gäller just nu. Jag skyller på att jag gått i mammakläder länge. Nu när jag är tillbaka på jobbet sitter jag ändå mest hemma och är inte så sugen på att klä mig speciellt då.

Vilka trender ser du inom hållbarhet?
– Jag ser att bygg- och fastighetsbranschen verkligen satt strålkastarljuset på sig själv för att belysa och få ner sitt eget klimatavtryck. Det är trots allt ganska stort. Så det är kul att Einar Mattsson också börjat uppmärksamma de här frågorna allt mer med en helt ny klimatstrategi för samtliga bolag.

Vad är störst nu inom e-learning och digitalisering?
– Gamification. Jag gillar idén att ta till sig kunskap på ett lekfullt dataspelsliknande sätt och att vi på så sätt kan ta kunskapkliv framåt. En gammal spaning är att jag tror att vi kommer att få se mer av både enkla och mer avancerade robotar. Jag har via jobbet tittat på RPA, Robotic Process Automation. Det är en enkel robot som kan göra allt du kan göra med tangentbord och muspekare.

Koncernens framtid

Hur tycker du att vi ska jobba för att fortsätta attrahera talanger?
– Att fortsätta stärka vårt varumärke och synas ännu mer som den bra arbetsplatsen vi är. Vi skulle till exempel kunna pusha mer för vårt trainee-program och även låta externa personer söka till det.

Hur blir Einar Mattsson ännu bättre på att få fram fler innovationer?
Vi på digital verksamhetsutveckling, med min kollega Isak i spetsen, håller på att titta på ett erfarenhetsåterföringssystem där vi förhoppningsvis ska kunna vaska fram fler idéer som kan leda till innovationer. Sedan har vi ju även sedan ganska nyligen börjat att forma en grupp som ska hjälpa oss alla att utveckla idéer till nya innovationer i koncernen.

Hur vill du motivera en ung person, kanske lite ”kantstött” av Covids påverkan, som snart står inför arbetsmarknaden?
 Det är lite som med hanteringen av Covid, att hålla ihop och hålla ut. Allt pekar på att jobben finns där när pandemin är över och att de som försvunnit kommer tillbaka. Passa på att lära dig saker, det finns mängder av intressanta TedTalks och gratis digitala utbildningar på nätet om du har lust och tid.

Vad är det bästa med att jobba inom Einar Mattsson-koncernen?
– Att vi jobbar med något så viktigt som bostäder – människors hem och trygghet.

”Jag har fått utvecklas i en trygg miljö med duktiga och hjälpsamma kollegor” — fredagsporträttet med Boris Dundjerovic9.4.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Boris Dundjerovic är en humoristisk, genomtrevlig och vältalig Einar Mattsson-anställd i sina bästa år. Med sin nyfikenhet, med hårt arbete och förmågan att studera andra, har han tagit flera karriärskliv under sina fem år i koncernen. Boris tänkte jobba med design av tyska bilar, men blev istället ekonom. Vad skulle en reklamfilm om Einar Mattsson innehålla om Boris fick göra den? Använder han Whisky för att koppla av? Ja, hans hund Whisky alltså. Det och mycket mer får du svar på i veckans fredagsporträtt.

”Jag vill bygga hus som jag själv vill bo i” — fredagsporträttet med projektchef Lars Thorén19.3.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Lars Thorén började för bara några veckor sedan som projektchef i koncernens byggbolag. Han har inte bara en snickar-bakgrund, utan har även ett annat yrke på sitt CV. Under de kommande åren kommer Lars och hans team ha fullt upp med att bygga bostäder som han själv kan tänka sig bo i. Nu ägnas dagarna till att möta medarbetare, lära sig koncernen och inte minst att lära sig alla nya strukturer och system.

“Det som lockar är att vi ansvarar för helheten” — fredagsporträttet med Lisa Isberg12.3.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Lisa Isberg har ett brett kontaktnät. LinkedIn-gratulationerna fullkomligt vällde in till både Lisa och Einar Mattsson när nyheten att hon skulle börja kommunicerades. Nästa vecka börjar Lisa som affärsutvecklare på Einar Mattsson Projekt. Vi ställde därför frågor till henne om förväntningar, om jobbet, om stadsbyggnadsfrågor och inte minst lite om vem hon är privat.

7 mars startar Einar Mattsson försäljning i Brf Telefoncentralen4.3.2021 09:56:28 CET | Pressmeddelande

I bästa läget på Telefonplan, intill Konstfack och 100 meter från tunnelbanan, utvecklar Einar Mattsson 157 bostäder i Brf Telefoncentralen. Einar Mattsson startar normalt försäljningen efter att projektet börjat byggas så att våra kunder kan känna sig trygga med när de kan flytta in. I Brf Telefoncentralen planerar vi att våra kunder kan börja flytta in under första kvartalet 2022.