"Vi jobbar med något så viktigt som bostäder – människors hem" — fredagsporträttet med Fanny Brodin

Fanny Brodin är en uppmärksam och omtänksam medarbetare med skarpt intellekt. Efter åren som koncernledningsassistent blev hon uttagen till koncernens trainee-program. Efter lärorika år i olika funktioner i de olika bolagen så jobbar hon idag med digitalisering. Hon älskar mat, mode, litteratur och hänger med i samhällsdebatten. Men det är i Arilds bokskogar, vid havet, på vingården, som Fanny njuter som mest.

Berätta lite om dig själv, vem är du och vad har du för bakgrund?
– Jag bor i Norra Djurgårdsstaden med min man och mina två tjejer. Efter gymnasiet bodde jag i Manchester och pluggade engelska, sen läste jag internationella ekonomiprogrammet i Lund med inriktning på organisation och ledarskap. Sedan kompletterade jag utbildningen med arbetsrätt och samtals- och intervjuteknik. Jag hann också med att jobba drygt ett år med HR-frågor innan jag började på Einar Mattsson för 6,5 år sen.

Du har jobbat som koncernledningsassistent, vilket till viss del är en skola i hur vi tänker kring affären efter alla möten du närvarat på. Du har hört diskussioner och läst strategiska dokument. Har du nytta av det i din nuvarande roll?
– Ja, absolut! Det har gett mig ett annat perspektiv på saker och ting. Sen upplever jag att jag har en större förståelse för besluten som fattas.

Du är en av Einar Mattsson få utvalda trainees. Hur blir man det?
 – Det är hemligt. Nej då, man blir tillfrågad. Men det skadar nog inte att visa ett intresse för att vilja gå programmet och vara ambitiös.

Privat

Du är en aktiv och samhällsintresserad person. Hur kanaliserar du det? Vilka är dina bästa poddtips för att hänga med?
– Jag diskuterar mycket politik och samhällsfrågor med min man som tidigare drev en podd om amerikansk politik. Sen läser jag mycket, både tidningar och böcker. Jag prenumererar bland annat på tidningen ”Vi”, och den läser jag inte för att hänga med. Den är bra om man som jag har en inre tant.
Mina bästa poddtips är ”Dumma människor” och ”Radio lab”.

Vilka är din största intressen?
– Natur och odling, mat, mode, musik, kultur, bilar, böcker, tidningar och akvariefiskar. Sen jag fick två små barn, läs tidstjuvar, så har jag lagt det mesta utom läsandet och i viss mån odlandet, åt sidan.

Vad gör dig glad?
– Mina barn och paus från mina barn.

Vilket är det bästa stället du vet?
– Det är i mina föräldrars fritidshus i Arild, som ligger i nordvästra Skåne. Där luktar det riktigt hav och man kan gå långa promenader i bokskogen och avsluta dagen på Arilds vingård.

Du har ett stort matintresse. Vilken är Sveriges bästa restaurang?
– Då säger jag Frantzén, wow, vilken matupplevelse. De serverade en fattig riddare med nyriven tryffel som inte liknade något annat jag ätit. Där drack jag dessutom det godaste vin jag någonsin druckit, vina Tondonia. Importören släppte 600 flaskor av det häromveckan, det sålde såklart slut direkt.

Ledarskap

Hur når du framgångar i ditt självledarskap?
– Jag försöker lägga upp tydliga planer för vad jag ska göra och när jag ska göra det. Då försöker jag också alltid att ta ett steg tillbaka och ta tag i det viktigaste först.

Vem är den bäste chef du någonsin haft och varför?
– Det är koncernchef och delägaren Stefan Ränk. Det var inte svårt att svara på. Han delegerar uppgifter med fullt förtroende till dig och utgår ifrån att du kommer att göra ditt allra bästa – att lämna ifrån dig väl utförda arbetsuppgifter.

Trender

Vilka trender ser du inom projektutveckling och bostadsbyggande?
– Jag tror och hoppas vi går mot ett mer miljövänligt byggande. Kanske testa att bygga med trästomme?

Du har också ett stort modeintresse. Vilka trender ser du där just nu och framåt?
– Jag känner mig lite borta kring vilka trender som gäller just nu. Jag skyller på att jag gått i mammakläder länge. Nu när jag är tillbaka på jobbet sitter jag ändå mest hemma och är inte så sugen på att klä mig speciellt då.

Vilka trender ser du inom hållbarhet?
– Jag ser att bygg- och fastighetsbranschen verkligen satt strålkastarljuset på sig själv för att belysa och få ner sitt eget klimatavtryck. Det är trots allt ganska stort. Så det är kul att Einar Mattsson också börjat uppmärksamma de här frågorna allt mer med en helt ny klimatstrategi för samtliga bolag.

Vad är störst nu inom e-learning och digitalisering?
– Gamification. Jag gillar idén att ta till sig kunskap på ett lekfullt dataspelsliknande sätt och att vi på så sätt kan ta kunskapkliv framåt. En gammal spaning är att jag tror att vi kommer att få se mer av både enkla och mer avancerade robotar. Jag har via jobbet tittat på RPA, Robotic Process Automation. Det är en enkel robot som kan göra allt du kan göra med tangentbord och muspekare.

Koncernens framtid

Hur tycker du att vi ska jobba för att fortsätta attrahera talanger?
– Att fortsätta stärka vårt varumärke och synas ännu mer som den bra arbetsplatsen vi är. Vi skulle till exempel kunna pusha mer för vårt trainee-program och även låta externa personer söka till det.

Hur blir Einar Mattsson ännu bättre på att få fram fler innovationer?
Vi på digital verksamhetsutveckling, med min kollega Isak i spetsen, håller på att titta på ett erfarenhetsåterföringssystem där vi förhoppningsvis ska kunna vaska fram fler idéer som kan leda till innovationer. Sedan har vi ju även sedan ganska nyligen börjat att forma en grupp som ska hjälpa oss alla att utveckla idéer till nya innovationer i koncernen.

Hur vill du motivera en ung person, kanske lite ”kantstött” av Covids påverkan, som snart står inför arbetsmarknaden?
 Det är lite som med hanteringen av Covid, att hålla ihop och hålla ut. Allt pekar på att jobben finns där när pandemin är över och att de som försvunnit kommer tillbaka. Passa på att lära dig saker, det finns mängder av intressanta TedTalks och gratis digitala utbildningar på nätet om du har lust och tid.

Vad är det bästa med att jobba inom Einar Mattsson-koncernen?
– Att vi jobbar med något så viktigt som bostäder – människors hem och trygghet.

Pågående grundförstärkning i Hovings Malmgård6.7.2021 06:06:00 CEST | Blogginlägg

På inrådan från Stockholms stad förvärvade Einar Mattsson år 2000 tomträtten till kvarteret Sommaren 10. I samband med övertagandet av tomträtten fick Einar Mattsson en markanvisning vilket var en förutsättning för att kunna finansiera upprustningen av malmgården. Det har hela tiden varit vår ambition att rusta upp malmgården och då göra det samtidigt som vi ger ett tillskott av nybyggnation i någon form. Just nu genomför vi en grundförstärkning av själva malmgården.

Einar Mattsson – en trygg stad är en attraktiv stad 28.6.2021 14:06:12 CEST | Blogginlägg

Einar Mattsson-koncernen förfogar över hela värdekedjan med eget projektbolag och byggbolag, egen förvaltning och ett långsiktigt ägande. Här råder inga tvivel om att trygga och trivsamma bostadsområden utgör grunden för en attraktiv och hållbar stad. För att bäst berätta fördelarna med vår värdekedja, så intervjuade vi tre skarpa medarbetare från Einar Mattsson Projekt AB; affärsutvecklingschef Li Cederwall Frizzo, senior affärsutvecklare Lisa Isberg och projektutvecklingschef Sara Albrecht Merkel.

”Einar Mattsson vill hela tiden framåt, följer med i tiden och utvecklas” — fredagsporträttet med Jeanette Skierus18.6.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Systemekonom Jeanette Skierus är i princip född in i företaget. Med sin tidiga karriärstart tillhör hon den lilla skara som hann arbeta med Einar när han levde. Hon är en synnerligen kreativ person även privat och har strävsamt jobbat sig upp genom koncernen. Jeanettes egen ekonomi-erfarenhet och blick för helheten gör henne till en utmärkt systemekonom.

”Einar Mattsson vill på riktigt lämna efter sig fastigheter alla kan vara stolta över” – fredagsporträttet med Martin Berglund11.6.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Han förmedlar trots högt arbetstryck en känsla av stort lugn. Med denna approach tar sig Martin an försäljningsansvaret för de stora bostadsprojekt som Einar Mattsson uppför med eget byggbolag. Hans vardag är fylld av jobb, barn, familj, vänner och bollar och det blir inte många minuter över till någon bokläsning. Här är vår metodiske teamspelare Martin Berglund: