Myndigheten för press, radio och tv

Viaplay fälls för två reklamavbrott i ishockeymatch

Dela

Viaplay Sweden Group AB fälls av granskningsnämnden för två felplacerade reklamavbrott i ishockeymatchen i JVM mellan Sverige och Schweiz i TV6. Det är första gången nämnden ansöker om att Viaplay ska betala en särskild avgift.

I augusti i år sände Viaplay matchen mellan Sverige och Schweiz i juniorvärldsmästerskapet i hockey. Sändningen bröts flera gånger för reklamavbrott i samband med avblåsningar. Vid två tillfällen fortsatte dock matchen under tiden som reklamen visades. Det innebar att tittarna missade 26 sekunder av matchen i första perioden och 46 sekunder i tredje perioden. Vid båda avbrotten spelade Sverige i numerärt underläge. Eftersom avbrotten var placerade så att tittarna riskerade att missa något väsentligt i matchen strider sändningen mot bestämmelsen om när program för avbrytas för annonsering (22/02364).

Reklampauser får göras när det sker ett avbrott i programmets kontinuitet. I sportprogram utan längre pauser bör avbrotten placeras så att tittaren inte riskerar att missa något väsentligt.

Första gången granskningsnämnden ansöker om att Viaplay ska betala en särskild avgift

Den 1 januari 2021 flyttade Viaplay (tidigare Nent) sina sändningslicenser från Storbritannien till Sverige. Programföretagets tv-kanaler TV3, TV6, TV8 och TV10 lyder därmed under svensk lag och det går att anmäla program i dessa kanaler till granskningsnämnden.

Det är andra gången Viaplay fälls av granskningsnämnden för att ha brutit mot bestämmelsen om när program får avbrytas för annonsering. Nämnden har därför beslutat att ansöka hos förvaltningsrätten om att Viaplay ska påföras en avgift om 25 000 kr per reklamavbrott, totalt 50 000 kr.

Övriga fällda ärenden

  • Sändningar i SVT av thrillerserien Lögnen fälls i fråga om mediets genomslagskraft för våldsamma inslag på en tidpunkt då barn kan tänkas ta del av innehållet (22/02239).

Friade ärenden

  • Inslag i SR:s Studio Ett om explosioner på Krimhalvön (22/02380).
  • Inslag i SVT:s Lokala Nyheter Stockholm om en betongmur (22/02050).
  • Inslag i SVT Barns Lilla Aktuellt om orsaker till höga elpriser (22/02464).
  • Inslag i TV4:s Nyhetsmorgon, intervju med en författare (22/02465).

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

Myndigheten för press, radio och tv
Myndigheten för press, radio och tv
Kabyssgatan 4D
120 30 Stockholm

08-580 070 00https://www.mprt.se/

Granskningsnämnden för radio och tv är ett självständigt organ inom Myndigheten för press, radio och tv som har till uppgift att pröva om de som sänder radio och tv följer de regler som gäller för sändningarna. Program som prövas av nämnden kan antingen frias, frias med kritik eller fällas.

Myndigheten för press, radio och tv lyder under regeringen och tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv

Dagspressens lönsamhet ökade under pandemins andra år19.10.2022 11:07:31 CEST | Pressmeddelande

Medieåret 2021 präglades, precis som föregående år, av coronapandemin. Under året ökade dagspressen sin lönsamhet och reklaminvesteringarna slog nytt rekord, visar rapporten Medieekonomi 2022 från Myndigheten för press, radio och tv (MPRT). Det ekonomiskt starka året kan förklaras av ökade reklamintäkter, stabila läsarintäkter och sänkta kostnader. Rapporten visar samtidigt att utvecklingen där en växande andel av reklaminvesteringarna lämnar nordiska medier - till förmån för de globala plattformarna - har förstärkts.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum