Victor Harju ny presschef hos Akademikerförbundet SSR

Idag välkomnar vi Victor Harju som ny presschef hos Akademikerförbundet SSR. Han kommer närmast från Sveriges läkarförbund och har tidigare arbetat som pressekreterare i Regeringskansliet.
Victor Harju

–  Vi är mycket glada för rekryteringen av Victor Harju. Han har gedigen erfarenhet av press- och opinionsarbete, fackliga frågor och politisk påverkan. Nu ska vi växla upp och ta ännu mer plats, säger Cecilia Sandahl, kommunikationschef och Lars Holmblad, förbundsdirektör.

– Det snackas mycket om kriminalitet i medierna, men alldeles för lite om hur den kan förebyggas. Jag hoppas kunna bidra till att lyfta yrkesgrupper som behövs för att stoppa rekryteringen till gängen. Jag hoppas även kunna stärka alla våra medlemmars röst i lokalmedia, säger Victor Harju.

Victor Harju har tidigare varit pressekreterare åt både socialminister Annika Strandhäll och inrikesminister Anders Ygeman. Han har även erfarenhet som heltidspolitiker i Region Stockholm och från press- och kommunikationsarbete i andra fackförbund både inom SACO och LO.

Kontakt:
Victor Harju, presschef Akademikerförbundet, 070-690 44 23,
victor.harju@akademssr.se

Victor Harju

Vi är det ledande fackförbundet för samhällsvetare. Du hittar oss i offentlig såväl som privat sektor. Medlemmar är beteendevetare, ekonomer, folkhälsovetare, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare, men också chefer och egenföretagare. Det som förenar våra drygt 75 000 medlemmar är att vi alla är akademiker som strävar efter ett samhälle och ett arbetsliv som tillvaratar, utvecklar och värderar akademisk kompetens.

Filmer: Otillåten påverkan, kris i offentliga Sverige4.9.2024 07:15:00 CEST | Pressmeddelande

I två nya filmer sätter Akademikerförbundet SSR fokus på den påverkan som många av våra medlemmar i offentlig sektor utsätts för. Det kan handla om att fatta ett beslut, att inte fatta ett beslut eller att skriva underlag i en viss riktning. De som påverkar är medborgare, näringsidkare, politiker, medborgare, klienter eller anhöriga. Det här sättet att påverka kan vara skadligt för tilltron till det allmänna, att rättssäkerheten sätts ur spel.

Ny undersökning: Socialsekreterare kritiska till angiverilag6.8.2024 10:18:26 CEST | Pressmeddelande

En undersökning gjord av Akademikerförbundet SSR som presenteras i TV4 Nyheterna idag visar att socialsekreterare är skarpt kritiska till förslaget om anmälningsplikt eller angiverilag som nu utreds på uppdrag av regeringen. 38 procent skulle överväga att säga upp sig vid införandet av en angiverilag. 6 av 10 socialsekreterare säger att de inte skulle ange papperslösa oavsett påföljd.