Svensk Betong

Viktigt att regeringens speciallag för tryggad cementförsörjning står fast

Högsta förvaltningsdomstolen har i dag lämnat besked avseende överklagande av regeringens beslut om tillfälligt tillstånd till Cementas täktverksamhet på Gotland. Domstolen bekräftar att regeringens beslut står fast.

-  Det är ett viktigt besked från domstolen idag om att den speciallag som den dåvarande regeringen tog fram och en enig riksdag beslutade om i september 2021 står fast. Speciallagen var nödvändig för att lösa den akuta situation som uppstod kring cementförsörjningen förra sommaren, säger Malin Löfsjögård, vd på Svensk Betong.

- I en otrygg omvärld behöver nödvändiga råvaror i Sverige säkras, bland annat cement, för att kunna fortsätta bygga landet med nödvändig infrastruktur och bostäder och inte minst för att kunna säkerställa vårt svenska samhällskydd. Men också för att kunna möjliggöra viktiga projekt för att klara klimatomställningen.

Svensk Betong

Svensk Betong är branschorganisation för företag som till­verkar fabriksbetong, utövar betongpumpning samt företag som tillverkar och/eller monterar betongprodukter. Medlems­företagen finns över hela Sverige och bidrar till sysselsättning och samhällsutveckling på många orter i landet.

Betong- och cementindustrin omsätter årligen mer än 30 mdkr och sysselsätter nästan 9 000 personer. Till detta kommer betongarbetare som är anställda av byggentreprenörsföretag. De senaste åren har det årligen producerats mer än 6 miljoner kubikmeter betong i Sverige.

Följ Svensk Betong

Senaste pressmeddelandena från Svensk Betong

Långsiktig råvaruförsörjning av cement i fara trots positivt besked för Cementa13.12.2022 13:03:32 CET | Pressmeddelande

”Vi stod inför en allvarlig cementkris som skulle drabbat alla som jobbar i betongbranschen. Krisen skulle även strypt den svenska samhällsekonomin för utan cement och betong stannar bostads- och infrastrukturbyggandet i landet. Mark- och miljödomstolens beslut att godkänna Cementas ansökan om ett fyraårigt tillstånd att bryta kalksten i Slite på Gotland är positivt för landet," säger Malin Löfsjögård.

Svensk Betong: ”Ulf Kristerssons nya regering måste lösa cementkrisen”17.10.2022 12:01:00 CEST | Pressmeddelande

Ulf Kristersson (M) är nu landets statsminister efter Magdalena Andersson (S). ”Nu är det bråttom för Ulf Kristerssons regering att lösa cementkrisen,” säger Malin Löfsjögård, VD på Svensk Betong. Hösten 2021 sa en enig Riksdag ja till den dåvarande regeringens förslag till speciallag för att möjliggöra ett tillfälligt tidsbegränsat tillstånd för företaget Cementa till fortsatt täktverksamhet vid Slite på Gotland. Tillståndet gäller till och med den 31 december 2022. ”Cementas tillfälliga tillstånd går ut vid årsskiftet. Cementa har lämnat in en ansökan för ett kortsiktigt, fyraårigt, tillstånd att bryta kalksten i Slite. Finns inte ett nytt tillstånd på plats till årsskiftet skapar det osäkerhet som får stora delar av byggbranschen att undra om det finns tillräckligt med cement om ett halvår. Om cementkrisen inte får en långsiktig lösning snart riskerar den att leda till allvarliga ekonomiska konsekvenser,” säger Malin Löfsjögård. Enligt branschorganisationen Byggföretagen kan ett sto

Mattias Borrelid ny kommunikationsansvarig på Svensk Betong5.9.2022 14:01:00 CEST | Pressmeddelande

Svensk Betong har rekryterat Telias pressansvarige Mattias Borrelid till ny kommunikationsansvarig. Rollen är en nyinrättad tjänst för att stärka organisationens kommunikations och påverkansarbete. - Det var många kandidater som visade intresse för den här tjänsten. I Mattias har vi hittat en person med bred kommunikativ kompetens som kommer att passa in perfekt i vårt team. Han har en bred erfarenhet av journalistiskt hantverk men även påverkanskommunikation från politik och branschorganisation samtidigt som han arbetat som talesperson på ett av Sveriges största företag. Jag ser fram emot att jobba tillsammans med Mattias för att fortsätta stärka Svensk Betongs arbete med fokus på betongens viktiga roll för samhällsutveckling och klimatomställning, säger Malin Löfsjögård, VD på Svensk Betong. Mattias Borrelid kommer senast från en position som pressansvarig på Telia. Han har en bakgrund av press- och kommunikationsarbete som tidningsredaktör på mediekoncernen Tidningar i Norr AB, poli