Viktigt regeringsbesked för att öka den sunda konkurrensen i byggbranschen

Regeringen meddelade i dag att de förstärker och permanentar det uppdrag som åtta olika myndigheter haft att gemensamt arbeta mot brott i arbetslivet. Uppdraget har pågått i tre år och berört flera branscher, däribland bygg och anläggning.

- Beskedet att regeringen permanentar och utökar satsningen på den myndighetsgemensamma kontrollen är ett viktigt steg för en attraktiv, sund och säker bygg- och anläggningsbransch. Vårt gemensamma arbete för sund konkurrens i bygg- och anläggningsbranschen ställer höga ansvarskrav på alla aktörer i och kring branschen och det förutsätter att berörda myndigheter får direktiv och resurser att bedriva sin myndighetsutövning, säger Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens på Byggföretagen.

- Om bygg- och anläggning ska fortsätta att vara en framtidsbransch som bär upp den svenska ekonomin krävs att alla parter intar en nolltolerans mot alla former av fusk och svartarbete. Det gäller arbetsmarknadens parter, beställare och entreprenörer, politiken och de statliga myndigheterna.

För mer information, vänligen kontakta Claes Thunblad +46 8 698 58 28 eller claes.thunblad@byggforetagen.se

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Avtalsrörelsen börjar om i ekonomiskt sargat Sverige6.10.2020 13:42:41 CESTPressmeddelande

– Som en följd av långa ledtider har vår bransch inte drabbats lika hårt av coronapandemin som andra. Men nu förväntas krisen slå även mot oss. Därför är det extra viktigt att parterna tar sitt gemensamma ansvar för att säkra framtiden för svensk byggbransch. Det är vad både byggföretagare och byggnadsarbetare förväntar sig av oss, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Byggföretagen.