Viktigt regeringsbesked för att öka den sunda konkurrensen i byggbranschen

Regeringen meddelade i dag att de förstärker och permanentar det uppdrag som åtta olika myndigheter haft att gemensamt arbeta mot brott i arbetslivet. Uppdraget har pågått i tre år och berört flera branscher, däribland bygg och anläggning.

- Beskedet att regeringen permanentar och utökar satsningen på den myndighetsgemensamma kontrollen är ett viktigt steg för en attraktiv, sund och säker bygg- och anläggningsbransch. Vårt gemensamma arbete för sund konkurrens i bygg- och anläggningsbranschen ställer höga ansvarskrav på alla aktörer i och kring branschen och det förutsätter att berörda myndigheter får direktiv och resurser att bedriva sin myndighetsutövning, säger Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens på Byggföretagen.

- Om bygg- och anläggning ska fortsätta att vara en framtidsbransch som bär upp den svenska ekonomin krävs att alla parter intar en nolltolerans mot alla former av fusk och svartarbete. Det gäller arbetsmarknadens parter, beställare och entreprenörer, politiken och de statliga myndigheterna.

För mer information, vänligen kontakta Claes Thunblad +46 8 698 58 28 eller claes.thunblad@byggforetagen.se

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Byggföretagen välkomnar Riksrevisionens tydlighet15.12.2020 13:21:41 CETPressmeddelande

I dag presenterar Riksrevisionen sin rapport där de granskat statens insatser mot arbetskraftsexploatering. Riksrevisionen riktar hård kritik gällande brister i regelverk, kontroller och kunskap, avsaknad av mandat och tydliga uppdrag till de berörda myndigheterna. I rapporten efterlyses också en nationell handlingsplan för att motverka problemen med arbetslivskriminalitet och arbetskraftsexploatering, där i första hand utländsk arbetskraft drabbas.

Nytt avtal stärker arbetet för en schysst byggbransch26.11.2020 13:50:51 CETPressmeddelande

Byggföretagen och Byggnads har kommit överens om ett nytt Byggavtal inom ramen för industrins märke på 5,4 procent över 29 månader. - Vi har haft som gemensamt mål att skapa en attraktiv, sund och säker byggbransch. Det finns en styrka av att kunna lösa svåra frågor tillsammans. Detta borde kunna ha löst sig utan att använda varsel och hot om strejk. Den verkliga motståndaren är de företag som gör branschen oseriös, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Byggföretagen.

Byggföretagen lanserar forskningsantologi om sund konkurrens18.11.2020 10:43:59 CETPressmeddelande

Byggföretagen har tagit fram en forskningsantologi med fokus på sund konkurrens i bygg- och anläggningsbranschen. Tvärvetenskapliga forskare från Sverige, Norge och Finland beskriver i tolv uppsatser de bakomliggande faktorerna till problemet med osund konkurrens. – Sund konkurrens är ett fokusområde för Byggföretagen. Med hjälp av forskningsantologin belyser vi arbetsmarknadens skuggsidor och tar nästa steg mot en attraktiv, sund och säker bygg- och anläggningsbransch, säger Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens, Byggföretagen.