Vilken är Svenska kyrkans uppgift vid en särskild händelse?

En särskild händelse är en händelse som den ordinarie polisverksamheten inte är anpassad för. Det kan behöva tillföras fler poliser eller speciella kompetenser för att hantera situationen. Den 29 maj bjuder Lunds stift in till ett offentligt samtal om erfarenheter av samverkan vid skjutningar i Malmö.
Hur kan Svenska kyrkan dela den mänskliga utsattheten när det krisar i samhället?  Foto: Magnus Aronson/Ikon.
Hur kan Svenska kyrkan dela den mänskliga utsattheten när det krisar i samhället? Foto: Magnus Aronson/Ikon.

Journalister hälsas välkomna att närvara vid ett samtal öppet för alla intresserade måndagen den 29 maj klockan 13.30-16 på Artillerigatan 2 i Landskrona. De medverkande delar med sig av sina erfarenheter av och tankar om Svenska kyrkans roll vid särskilda händelser. Vi får också höra om "Lokal Beredskap NHL" som är en trygghetsskapande samverkansmetod.

Medverkande:
Ebba Älverbrandt, diakon i Fosie kyrka
Viktor Pålsson, Svenska Röda Korset
Romdhane Boussaidi, Islamiska Förbundet i Malmö/Ibn Rushd studieförbund
Beatrice Eriksson, Malmö stads krisstödsamordnare

För mer information och anmälan senast 21 maj:
Lena Andersson, stiftspedagog, 046-15 56 60
Per Kristiansson, stiftsadjunkt, 046-15 55 29

Läs om diakonen Ebba Älvebrandts arbete inom satsningen "Sluta skjut" på Tidningen Visions webb: https://vision.se/tidningenvision/arkiv/2022/nr2/talar-fran-hjartat-om-valdets-forodande-konsekvenser/

Läs mer på Polisens webb om vad som gäller vid en särskild händelse: Särskild händelse | Polismyndigheten (polisen.se)