Villa tog tredje raka SM-guldet - "Så himla häftigt"

För tredje året i rad är Villa Lidköping BK svenska mästare på damsidan. Detta efter att ha besegrat Västerås SK med klara 8-1 i fredagens SM-final.

Fredagskvällen på Studenternas IP bjöd på bandyunderhållning i den högre skolan när damernas 51:a SM-final avgjordes. Ettan och tvåan från grundserien, Villa Lidköping och Västerås, stod på varsin sida i vad som var en repris på finalen 2021 och nu, precis som då, fick en viss Tilda Ström en stor roll.

Den överlägsna skyttedrottningen gav västgötskorna ledningen redan efter drygt tre minuters spel och med vinden i ryggen kunde 20-åringen även sätta både 2-0 och 3-0 innan pausvilan, men inte var hon klar där. 4-0 satte Ström i matchens 65:e minut och när väl punkt skulle sättas så var det även hon som avslutade målskyttet i matchen med sitt 8-1-mål i den sista ordinarie spelminuten. En femmålsprestation som fick lagkapten Agnes Ögren att jubla.

– Tilda vill man inte ha emot sig. Hon gör det så otroligt bra och hon sätter sina lägen, så det har vi henne att tacka för, säger Ögren.

SM-guldet var Villas tredje raka, men trots vinnarvanan var glädjen påtaglig direkt efter att pokalen höjts mot Uppsala-himlen.

– Det är så himla häftigt att få göra det här ihop igen och vi har ju ett lite annorlunda lag än tidigare år, men känslan är densamma. Alla strävar mot ett och samma mål, så det är så häftigt att få göra det här en säsong till, säger guldkapten Ögren.

Nu väntar guldfest och sedan en nervös väntan på att se om Villas herrlag lyckas med samma bedrift under lördagen och i så fall sy ihop ett dubbelfirande.

– Det blir lite fest. Både idag och så hoppas vi att herrarna vinner imorgon så blir det dubbelfirande, säger Agnes Ögren.

Matchfakta SM-final dam: Villa Lidköping BK - Västerås SK
Mål:
1-0 4' Tilda Ström, 2-0 27' Tilda Ström, 3-0 45' Tilda Ström, 4-0 65' Tilda Ström (Sofie Millqvist), 5-0 66' Lisa Östman, 5-1 73' Edit Ljung (hörna), 6-1 80' Freja Lööf, 7-1 88' Moa Friman (Agnes Ögren), 8-1 90' Tilda Ström (Emma Ahlander).
Hörnor: VLBK: 10 (0) VSK: 6 (1)
Utvisningar: VLBK: 2x10 min VSK: -
Publik: 2 756 personer, Studenternas IP, Uppsala
Domare:  Ida Salomonsson (HD), Hannah Pettersson, Linus Rydell (AD), Andreas Svensson (4:e).

Se hela intervjun med Agnes Ögren nedan:

Foto: Romus Ramström

Text: Martin Gustafsson

För att se videon från bandyplay.se måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.