Vind i seglen för både radio och tv – dagspressen kämpar i hård motvind
- Analysen av de svenska medieföretagens ekonomiska resultat under 2018 förstärker bilden av att dagens alltmer globala medielandskap har såväl tydliga vinnare som tydliga förlorare också här i Sverige, säger Jonas Ohlsson föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet, som tagit fram rapporten på uppdrag av MPRT.
Den nya hårdare konkurrenssituationen på mediemarknaden har satt sina spår hos de flesta bolag, men det är dagspressen som är den enskilda mediegren som drabbats hårdast. En stadigt sjunkande försäljning återspeglar sig alltmer i de svenska tidningsföretagens ekonomiska resultat. Den genomsnittliga bruttomarginalen för den del av tidningsbranschen som helt eller i huvudsak finansierar sin verksamhet utan statlig hjälp (driftsstöd), föll från +0,9 till -2,2 procent. Det är det sämsta resultatet hittills och det är framförallt landsortspressen som har tagit stryk, där 14 av 19 företag gick med förlust. För stödberättigade tidningar gick det däremot bättre. För tredje året i rad presterade gruppen landsortstidningar med driftsstöd ett samlat resultat över nollstrecket.
- Rapporten visar på det stora behovet av ett fortsatt stöd för dagspressen, vars betydelse för demokratin inte kan underskattas säger Charlotte Ingvar-Nilsson, generaldirektör vid MPRT. Det är framförallt oroande att se utvecklingen för den lokala journalistiken – där ju dagstidningarna svarar för ca 70 procent av de kommunala nyheterna.
Den viktigaste förklaringen till de sjunkande intäkterna i den svenska tidningsbranschen är en fallande annonsförsäljning. Under 2018 sjönk annonsförsäljningen i tryckta tidningar med 12 procent medan den digitala annonseringen ökade med 5 procent. Under de senare åren har samtidigt satsningarna på digitala publikintäkter ökat. Förra året redovisade många av landets tidningsföretag en stark tillväxt i försäljningen av digitala prenumerationer. Tillväxten kompenserade dock inte för nedgången för tryckta tidningar, vilket innebär att tidningsförsäljningen som helhet fortsatte att minska under året.
Den svenska tv-branschen är däremot inte en bransch i kris. Både TV4 och Nent Group hör till de mer lönsamma rörelserna på den svenska mediemarknaden. TV4 AB:s rörelseresultat på 1 374 mkr var det starkaste någonsin för företaget. En förklaring till TV4s rekordstarka resultat var att investeringarna i tv-reklam visade på god tillväxt. Likaså visar sig investeringarna i radioreklam ge en positiv utveckling för det ekonomiska utfallet. Även för Bauer Media, den största aktören på den kommersiella radiomarknaden, slutade 2018 med både ökad omsättning och ett förbättrat resultat.
För mer information, kontakta
Jonas Ohlsson, 031-786 61 25
Läs mer i Medieekonomi 2019 om de samband som finns mellan konjunkturen, reklammarknaden, mediekonsumtionen och de svenska medieföretagens ekonomi. Rapporten har tagits fram i samverkan med Nordicom vid Göteborgs universitet. För analysen svarar docent Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom.
Rapporten
Bilder
Om
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Granskningsnämnden friar SVT:s program Teodorescu & Suhonen4.4.2024 11:50:26 CEST | Pressmeddelande
Granskningsnämnden friar SVT:s program Teodorescu & Suhonen - som sändes 29 november 2023 - i fråga om opartiskhet och saklighet.
Nu möjligt att ansöka om stöd för tidningsdistribution vid varannandagsutdelning2.4.2024 11:41:20 CEST | Pressmeddelande
För fjärde gången går det att söka det så kallade varannandagsstödet. Allmänna nyhetstidningar som påverkats av neddragningen av postutdelning kan nu skicka in ansökningar för år 2024.
SVT fälls för partiskt inslag om Israel-Palestinakonflikten18.3.2024 11:44:31 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller SVT:s inslag i Rapport den 11 november 2023 om en israelisk bosättare. Inslaget gav en ensidig bild och strider därför mot kravet på opartiskhet.
Regeringen ger Mediemyndigheten uppdrag att stärka medie- och informationskunnighet nationellt15.3.2024 14:03:15 CET | Pressmeddelande
Mediemyndigheten får i uppdrag av regeringen att genomföra en nationell satsning för att stärka medie- och informationskunnigheten (MIK) i befolkningen. Syftet är att stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av snabb teknikutveckling.
SVT:s Rapport fälls för osaklighet4.3.2024 11:32:37 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller ett inslag i Rapport den 23 oktober för osaklighet. I inslaget visades en missvisande karta över Israel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum