Ving AB

Ving blir aktiv investerare inom reseindustrins gröna omställning

Dela
Nordic Leisure Travel Group, där Ving ingår, skapar nu en plattform för framtidens gröna omställning av reseindustrin tillsammans med det norska företaget och investeringsrådgivarna, ClimatePoint. Med det nya partnerskapet kommer Ving att investera i företag och projekt som verkar för lösningar inom bland annat klimatförbättrande teknologi. På så sätt kommer Ving att arbeta mer proaktivt för att reducera koldioxidutsläppen, både på kort och lång sikt.

Inledningsvis sker en investering i Green River Fund, en fond som drivs av ClimatePoint och som fokuserar på start-ups inom mobilitet, grön energi och cirkulär ekonomi. Under 2023 kommer Ving/Nordic Leisure Travel Group även stödja och investera direkt i företag och projekt som kommer branschen till godo, och i en del projekt kommer man också vara användare av slutprodukten och på så vis minska det egna koldioxidavtrycket i verksamheten, exempelvis produktion av SAF (Sustainable Aviation Fuel).  

-Vi vill vara en aktiv del av det gröna teknologiskiftet som nu sker inom reseindustrin. Vi kommer därför att investera i lösningar som gör skillnad samtidigt som vi har en tydlig strategi för att minska vårt klimatavtryck i hela resekedjan.Framtiden måste handla om reduktion, inte kompensation, säger Magnus Wikner, koncernchef Ving/Nordic Leisure Travel Group. 

Norska ClimatePoint är ett start-up bolag som möjliggör för investeringar inom klimatförbättrande teknologi och som med sin expertis inom vetenskapligt baserade metoder beräknar de effekten av olika investeringar. ClimatePoint har utvecklat en plattform som möjliggör att löpande kunna följa upp utfallet, bla kring reduktion av koldioxidutsläpp. Med det nya partnerskapet blir ClimatePoint en brygga mellan Ving/Nordic Leisure Travel Group och de olika företag och projekt som koncernen väljer att stödja och investera i. Den framtida avkastningen inom de olika investeringarna som Ving/Nordic Leisure Travel Group går in i kommer sedan att återinvesteras i klimatförbättrande teknologi via ClimatePoint. 

- Samhället behöver fler klimatmedvetna företag som agerar i alla intressenters och vår miljös intresse. Ving och Nordic Leisure Travel Group är ett sådant företag och vi är väldigt glada över att vi med vårt partnerskap kan åstadkomma verklig förändring inom den skandinaviska turism- och reseindustrin, säger Nito Simonsen, medgrundare och VD ClimatePoint. 

Om ClimatePoint 
ClimatePoint AS, grundades 2019 med säte i Oslo. Företaget arbetar med att mäta effekten av nya klimatlösningar och tillhörande investeringar. Investeringsdivisionen, ClimatePoint Investment Management, är registrerad hos norska Finansinspektionen och med ClimatePoint Green River licensierad som European Venture Capital Fund. Genom sitt tillvägagångssätt kan ClimatePoint identifiera och allokera resurser för sina kunder i deras övergång till en grön ekonomi.

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Magnus Wikner, koncernchef Ving/Nordic Leisure Travel Group
Magnus Wikner, koncernchef Ving/Nordic Leisure Travel Group
Ladda ned bild
Nito Simonsen, medgrundare och VD ClimatePoint
Nito Simonsen, medgrundare och VD ClimatePoint
Ladda ned bild

Om

Ving AB
Ving AB
Rålambsvägen 17
10520 Stockholm

https://www.ving.se/

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Följ Ving AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ving AB

Ving lanserar ny nordisk reklamkampanj: ”Semester du inte vill hem från”23.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande

På juldagen går startskottet för Vings nya reklamkoncept som ska framkalla den känsla vi alla känner igen: när man inte vill åka hem från semestern. Med igenkänning och humor, kryddat med semesterscener ska tre nya reklamfilmer – tillsammans med kreativt innehåll i digitala och sociala kanaler – skapa uppmärksamhet och få semestersugna svenskar att boka resor. Bakom det nya kampanjmanéret står svenska Perfect Fools och danska Robert/Boisen & Like-Minded i samarbete med Vings Inhouseavdelning.

Ving först ut att lansera direktcharter till Vlora i Albanien till sommaren18.12.2025 09:26:53 CET | Pressmeddelande

När portarna till en helt ny internationell flygplats i Albanien öppnas i vår, med Vlora Airport, blir Ving blir först ut i Norden att lansera direktcharter till den södra kusten av landet. Senast Ving erbjöd Albanien var till resmålet Saranda, men då med en längre transfer från grekiska Korfu. Nu erbjuds avgångar med det egna flygbolaget Sunclass Airlines direkt till Vlora med start den 3 juni och ett utökat program med fyra olika resmål.

Ving utökar chartern från Luleå med attraktiva sommaravgångar till Rhodos9.12.2025 10:07:58 CET | Pressmeddelande

Mitt under högsäsongen kan norrbottningarna glädjas åt ytterligare en charterdestination från Luleå Airport när Ving lanserar Rhodos som en nyhet. Första flyget lyfter den 24 juni och därefter erbjuds avgångar fram till och med den 19 augusti. För resenärer i Norrbotten innebär satsningen smidiga resor till en av Medelhavets mest uppskattade öar – utan mellanlandning. Satsningen kompletterar sommarens övriga destinationer; Mallorca, Cypern och Kreta.

Reseboom under Black Week2.12.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är inte bara inredning, kläder och elektronik som skapar köplust bland svenskarna under Black Week. I år passade extra många på att unna sig en resa till varmare breddgrader, där sommarresorna var extra hett villebråd. Under Black Week såg Sveriges största resebolag Ving en ökning med hela 40 procent på sålda sommarresor jämfört med samma tid i fjol. Black Week följer därmed det starka bokningsmönster som resebolaget sett under hela hösten.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye