Ving först ut att klimatkompensera samtliga flygresor

Vinggruppen i Norden blir först ut bland de större researrangörerna att klimatkompensera för utsläppen från samtliga flygresor. Från och med den 29 april klimatkompenserar företaget för alla 1,5 miljoner gästers flygresor, både med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia och med andra flygbolag. Parallellt fortsätter arbetet med att minska klimatpåverkan i hela företaget.

Thomas Cook Northern Europe, även kallad Vinggruppen, strävar hela tiden efter att minimera företagets klimatpåverkan både hemma, på semesterdestinationer och på flygresan och tar nu ännu ett viktigt steg i hållbarhetsarbetet. Parallellt med att fortsätta minska företagets klimatutsläpp, där det egna flygbolaget som ett exempel minskat sina utsläpp med 20 % de senaste 15 åren, så kommer nu samtliga 1,5 miljoner gästers flygresor samt medarbetares tjänsteresor att klimatkompenseras.

- Vi vill göra det enkelt för våra gäster att resa mer hållbart på sin efterlängtade semester och har därför valt att kompensera för samtliga gästers flygresor. Turismen skapar arbetstillfällen och möten mellan kulturer men bidrar även till utsläpp av växthusgaser. Vårt huvudfokus är självklart att fortsätta minska våra utsläpp. I tillägg till det tar vi nu ännu ett viktigt steg mot att bli ett klimatneutralt företag och kompenserar därför för de utsläpp som ännu inte kan förhindras, säger Magnus Wikner, koncernchef för Vinggruppen i Norden.

Effekt på klimat, människor och samhällen

Vinggruppen klimatkompenserar nu för alla flygresor genom att investera i projekt som reducerar samma mängd utsläpp av växthusgaser och som även bidrar till en positiv inverkan på människor och lokala samhällen. Projekten fokuserar utöver minskade utsläpp bland annat på vatteninfrastrukturprojekt i Östafrika och Gambia, vattenkraftverk i Sri Lanka, vindkraft i Turkiet och Indien samt även ett trädplanteringsprojekt i Spanien. Genom projekten skapas tillgång till rent vatten, arbetstillfällen, infrastruktur och hälsofrämjande insatser. Tillsammans kommer projekten nå fler än 125 000 människor. Läs mer om samtliga projekt här.

Vinggruppen samarbetar med Natural Capital Partners, NCP, en global ledare inom utsläppsminskningar. Samtliga projekt följer den globala standarden The Carbon Neutral Protocol, som inte bara täcker koldioxidutsläpp utan samtliga växthusgasutsläpp. Projekten är certifierade och uppfyller kriterierna för FN:s Clean Development Mechanism (CDM) eller Gold Standard, en kvalitetsstandard framtagen av bland annat WWF och som stöds av fler än 80 miljöorganisationer.

Paketresan – ett mer hållbart sätt att resa

Att kompensera för de utsläpp som ännu inte kan förhindras är ett komplement till Vings övriga hållbarhetsarbete. Thomas Cook Airlines (Vinggruppens egna flygbolag) är ett av de mest klimateffektiva flygbolagen per passagerare i världen och arbetet fortsätter med att minska utsläppen ytterligare. Förutom flygresan så arbetar Vinggruppen med den globala hållbarhetsstandarden Travelife på sina egna hotell som bland annat Sunwing Family Resorts och Sunprime Hotels. Vinggruppen har ansvar för och kontrollerar hela resekedjan och har i över 60 år haft nära samarbeten med lokala partners. Genom att optimera flyg, hotell och transferbussar med så få tomma säten och rum som möjligt är paketresor till semesterdestinationer, som bland annat Kanarieöarna och Mallorca, effektiva ur klimathänsyn.

Företaget planerar också för att utveckla erbjudandet med tågresor.

Läs mer om satsningen på klimatkompensation här >>>

Om NCP

NCP som bland annat samarbetar med H&M, SAS och företag som Microsoft, PwC och Sky grundades för 20 år sedan: De var med och grundade branschorganisationen ICROA och utformade standards för att kunna sätta mål och mäta företags utsläpp. 2002 lanserades The Carbon Neutral Protocol, som uppdateras årligen och innehåller fem tydliga steg för att företag ska kunna vara tydliga, mätbara och transparenta kring sin strävan att bli carbon neutral.

Fredrik HenrikssonKommunikationschef Thomas Cook Northern Europe/Ving

Tel:08-55513124

Thomas Cook Northern Europe, även kallad Vinggruppen, säljer resor från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia samt hotellbolaget Hotels & Resorts där de egna hotellkedjorna Sunwing Family Resorts, Ocean Beach Club och Sunprime Hotels ingår.

Vinggruppen är ett modernt semesterföretag som arrangerar paketresor med egna flyg och hotell, säljer flexibla paketresor med reguljärflyg, kryssningspaket, samt enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar. Gruppen har en integrerad affärsmodell där alla delar; researrangörerna, flygbolaget och hotellverksamheten, är helt integrerade och de fyra nordiska länder arbetar tillsammans och på samma sätt.

Fullbokade charterflyg när Ving drar igång sommarsäsongen5.5.2021 07:43:19 CEST | Pressmeddelande

Nu på morgonen lyfter Vings första flyg för sommarsäsongen från Arlanda och avgången, som går till Gran Canaria, är helt fullbokad. Och trenden fortsätter även de närmaste veckorna där de kommande tre avgångarna är så gott som fulla. På övriga flyg senare i maj finns fortsatt platser kvar, men det gäller att vara snabb då platserna går åt snabbt. Gran Canaria är först ut att öppna av Vings sommarresmål, därefter kommer Mallorca, Kreta och Rhodos, följt av övriga Medelhavsdestinationer.

EU:s Covid-19-certifikat öppnar för resor i sommar30.4.2021 13:45:58 CEST | Pressmeddelande

Den 29 april 2021, röstade EU-parlamentet igenom förslaget om ett gemensamt certifikat inom EU för att möjliggöra ökat rörlighet inom unionen. Ving välkomnar det nya certifikatet som i tillägg till företagets omfattande trygghetsprogram, Safe Travel, möjliggör för ett säkert och tryggt resande för alla resenärer i sommar. Vaccinutrullningen och att allt fler länder nu öppnar upp ger också ett tydligt uppsving i bokningarna hos Ving.

Sverigesuccén fortsätter – Vings maskotar Lollo & Bernie ger sig ut på turné27.4.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

När många barnfamiljer i fjol fick semestra på hemmaplan, lanserade Ving ”Hemester med Lollo & Bernie” i samarbete med Nordic Choice. Satsningen blev en succé och i sommar blir maskotarna och deras populära Kids Club fasta inslag på tre hotell i Stockholm, Göteborg och Malmö där Ving erbjuder prisvärda hotellpaket för hela familjen. I tillägg lanseras även ”Lollo & Bernie On Tour” där maskotarna ger sig ut på Sverigeturné med besök på ett tiotal Quality-hotell från norr till söder.

Ving utökar tillgängligheten av egna Lollo & Bernie-produkter genom nytt partnerskap8.4.2021 10:14:25 CEST | Pressmeddelande

Genom ett licenssamarbete med Teddykompaniet blir Vings populära maskotar Lollo & Bernie nu mer tillgängliga än någonsin tidigare. Förutom i Vings egen Lollo & Bernie-shop kommer bla pussel, kramdjur och handdukar att finnas till försäljning hos stora återförsäljare som Jollyroom, Babyland, Boozt, Adlibris, Babyland samt i utvalda leksaksbutiker. Ving planerar även för fler nya och spännande produkter på hyllorna inom kort med fler licenspartners.