Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten

Startskottet för kampanjen, som är årets största marknadsaktivitet, sker på Annandag jul den 26 december och pågår sedan fram till påsk med fokus på sommarresor. Med ”Semestereffekten” tar Ving fasta på resandets alla positiva aspekter – vad som händer med oss när vi byter miljö, får mer tid för varandra och provar på nya saker. Känslan beskrivs med ett kreativt och inspirerande content.
- Vi är väldigt nöjda med resultatet. Det blir allt svårare att sticka ut och nå igenom i reklambruset, kanske särskilt i sebranchen. Här tycker vi att vi har hittat helt rätt och vi ser fram emot att jobba vidare med konceptet under lång tid framöver. Filmerna kommer att bli ett fantastiskt startskott på Semestereffekten, säger Caroline Fondelius, Head of Inhouse Marketing Production Ving.
Reklambyrån Åkestam Holst har tagit fram det kreativa konceptet tillsammans med Vings Inhouseavdelning.
- Semestereffekten är en massa saker. Som att komma närmare sina närmaste, känna sig modigare, roligare, härligare, mer närvarande och mindre stressad. Det som förenar är känslan av att livet känns lätt och luftigt – att man liksom svävar fram i tillvaron. I lanseringen är det just den här universella känslan vi går all in på. En härlig känsla som går att variera inom konceptet över tid, säger Filip Laurent, ansvarig copy Åkestam Holst.
Stjärnregisserade reklamfilmer
Reklamfilmerna, som nyligen har spelats in i Thailand, börjar visas i mellandagarna och bakom produktionen står bla den kände reklamfilmsmakaren Adam Berg som tidigare tagit fram flera uppmärksammade reklamfilmer för internationella storföretag som Apple, DHL, Über, Budweiser och till Superbowl och som nu är aktuell med Netflix-actionfilmen Black Crab med bla Noomi Rapace. Med ”Semestereffekten” skapar Adam visuell magi med bla akrobatik på hög höjd och en känsla av att sväva på moln. Totalt har fyra olika filmer á 30 respektive 15 sekunder tagits fram med taktiska budskap. Filmerna kommer bla att synas i TV4-gruppens kanaler, kanal 5, kanal 9, kanal 11 och Discovery samt på Youtube och i egna kanaler.
- Hela manéret känns väldigt spännande och filmerna visualiserar känslan av en riktigt bra semester på ett fint och annorlunda sätt. Att vi äntligen fick möjlighet att spela in filmerna i drömska miljöer var väldigt inspirerande och vi är övertygade om att de kommer att locka fram reslusten, säger Caroline Fondelius, Head of Inhouse Marketing Production Ving.
Bred mediemix
Förutom reklamfilmer satsar Ving på en bred mediemix under 15 veckor. Bland annat kommer kampanjen att uppmärksammas i såväl podcasts och radioreklam som digitalt online, sociala medier samt i egna kanaler. Ving satsar även på en rikstäckande utomhuskampanj och där man i Stockholm och Göteborg kommer att kunna se kampanjen på större ytor på bla Avenyn, Katarinahissen och Stureplan. Som vanligt kompletteras den digitala annonseringen med en hel del annonsering i print, primärt i dagspress i storstäderna, men även i lokal media och utvalda magasin.
Arbetsgrupp ”Semestereffekten” Vings Inhouse Marketing-avdelning under ledning av Caroline Fondelius, Head of Inhouse Marketing Production Åkestam HolstJohan Landin, ADFilip Laurent, CopyStina Hansson/Sebastian Stüben, strategerCaroline Sjöström, produktionsledareJessica Morales, projektledareJohan Lindström, byråproducent BkryLotta Persson, grafisk formgivare BR:F, produktionsbolagAdam Berg, RegissörBen Croker, ProducentDimona Fessahaye, ProduktionsledareNicke Johansson, Fotograf MusikJenny Ring, Music SupervisorNyinspelning av Bill Withers – Lovely Day producerat av Stefan Olsson med sång av Graciela Chin A Loi.För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.
Kontakter
Caroline Fondelius, Head of Inhouse Marketing Production, caroline.fondelius@ving.se, +46 709513233
CLAES PELLVIKKommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group
Tel:+46709513032claes.pellvik@ving.seBilder
Länkar
Om
Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.
Följ Ving AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ving AB
Ving lanserar ny nordisk reklamkampanj: ”Semester du inte vill hem från”23.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
På juldagen går startskottet för Vings nya reklamkoncept som ska framkalla den känsla vi alla känner igen: när man inte vill åka hem från semestern. Med igenkänning och humor, kryddat med semesterscener ska tre nya reklamfilmer – tillsammans med kreativt innehåll i digitala och sociala kanaler – skapa uppmärksamhet och få semestersugna svenskar att boka resor. Bakom det nya kampanjmanéret står svenska Perfect Fools och danska Robert/Boisen & Like-Minded i samarbete med Vings Inhouseavdelning.
Ving först ut att lansera direktcharter till Vlora i Albanien till sommaren18.12.2025 09:26:53 CET | Pressmeddelande
När portarna till en helt ny internationell flygplats i Albanien öppnas i vår, med Vlora Airport, blir Ving blir först ut i Norden att lansera direktcharter till den södra kusten av landet. Senast Ving erbjöd Albanien var till resmålet Saranda, men då med en längre transfer från grekiska Korfu. Nu erbjuds avgångar med det egna flygbolaget Sunclass Airlines direkt till Vlora med start den 3 juni och ett utökat program med fyra olika resmål.
Ving lanserar direktflyg till Krabi från Arlanda nästa vinter12.12.2025 09:35:26 CET | Pressmeddelande
Ving gör det nu enklare för svenska resenärer att uppleva Thailands mest älskade resmål. Inför vintersäsongen 2026/2027 startar Ving direktflyg från Stockholm Arlanda till Krabi med det egna flygbolaget Sunclass Airlines moderna Airbus A330-900neo. Destinationen finns sedan länge i Vings program, men senast direktflyg erbjöds var för närmare 20 år sedan.
Ving utökar chartern från Luleå med attraktiva sommaravgångar till Rhodos9.12.2025 10:07:58 CET | Pressmeddelande
Mitt under högsäsongen kan norrbottningarna glädjas åt ytterligare en charterdestination från Luleå Airport när Ving lanserar Rhodos som en nyhet. Första flyget lyfter den 24 juni och därefter erbjuds avgångar fram till och med den 19 augusti. För resenärer i Norrbotten innebär satsningen smidiga resor till en av Medelhavets mest uppskattade öar – utan mellanlandning. Satsningen kompletterar sommarens övriga destinationer; Mallorca, Cypern och Kreta.
Reseboom under Black Week2.12.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är inte bara inredning, kläder och elektronik som skapar köplust bland svenskarna under Black Week. I år passade extra många på att unna sig en resa till varmare breddgrader, där sommarresorna var extra hett villebråd. Under Black Week såg Sveriges största resebolag Ving en ökning med hela 40 procent på sålda sommarresor jämfört med samma tid i fjol. Black Week följer därmed det starka bokningsmönster som resebolaget sett under hela hösten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum




