Ving AB

Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten

Dela
När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.

Startskottet för kampanjen, som är årets största marknadsaktivitet, sker på Annandag jul den 26 december och pågår sedan fram till påsk med fokus på sommarresor. Med ”Semestereffekten” tar Ving fasta på resandets alla positiva aspekter – vad som händer med oss när vi byter miljö, får mer tid för varandra och provar på nya saker. Känslan beskrivs med ett kreativt och inspirerande content.

Vi är väldigt nöjda med resultatet. Det blir allt svårare att sticka ut och nå igenom i reklambruset, kanske särskilt i sebranchen. Här tycker vi att vi har hittat helt rätt och vi ser fram emot att jobba vidare med konceptet under lång tid framöver. Filmerna kommer att bli ett fantastiskt startskott på Semestereffekten, säger Caroline Fondelius, Head of Inhouse Marketing Production Ving.  

Reklambyrån Åkestam Holst har tagit fram det kreativa konceptet tillsammans med Vings Inhouseavdelning.

Semestereffekten är en massa saker. Som att komma närmare sina närmaste, känna sig modigare, roligare, härligare, mer närvarande och mindre stressad. Det som förenar är känslan av att livet känns lätt och luftigt – att man liksom svävar fram i tillvaron. I lanseringen är det just den här universella känslan vi går all in på. En härlig känsla som går att variera inom konceptet över tid, säger Filip Laurent, ansvarig copy Åkestam Holst.

Stjärnregisserade reklamfilmer

Reklamfilmerna, som nyligen har spelats in i Thailand, börjar visas i mellandagarna och bakom produktionen står bla den kände reklamfilmsmakaren Adam Berg som tidigare tagit fram flera uppmärksammade reklamfilmer för internationella storföretag som Apple, DHL, Über, Budweiser och till Superbowl och som nu är aktuell med Netflix-actionfilmen Black Crab med bla Noomi Rapace. Med ”Semestereffekten” skapar Adam visuell magi med bla akrobatik på hög höjd och en känsla av att sväva på moln. Totalt har fyra olika filmer á 30 respektive 15 sekunder tagits fram med taktiska budskap. Filmerna kommer bla att synas i TV4-gruppens kanaler, kanal 5, kanal 9, kanal 11 och Discovery samt på Youtube och i egna kanaler.

Hela manéret känns väldigt spännande och filmerna visualiserar känslan av en riktigt bra semester på ett fint och annorlunda sätt. Att vi äntligen fick möjlighet att spela in filmerna i drömska miljöer var väldigt inspirerande och vi är övertygade om att de kommer att locka fram reslusten, säger Caroline Fondelius, Head of Inhouse Marketing Production Ving.                    

Bred mediemix

Förutom reklamfilmer satsar Ving på en bred mediemix under 15 veckor. Bland annat kommer kampanjen att uppmärksammas i såväl podcasts och radioreklam som digitalt online, sociala medier samt i egna kanaler. Ving satsar även på en rikstäckande utomhuskampanj och där man i Stockholm och Göteborg kommer att kunna se kampanjen på större ytor på bla Avenyn, Katarinahissen och Stureplan. Som vanligt kompletteras den digitala annonseringen med en hel del annonsering i print, primärt i dagspress i storstäderna, men även i lokal media och utvalda magasin.

 
Arbetsgrupp ”Semestereffekten”
 
Vings Inhouse Marketing-avdelning under ledning av Caroline Fondelius, Head of Inhouse Marketing Production
 
Åkestam Holst
Johan Landin, AD
Filip Laurent, Copy
Stina Hansson/Sebastian Stüben, strateger
Caroline Sjöström, produktionsledare
Jessica Morales, projektledare
Johan Lindström, byråproducent
 
Bkry
Lotta Persson, grafisk formgivare
 
BR:F, produktionsbolag
Adam Berg, Regissör
Ben Croker, Producent
Dimona Fessahaye, Produktionsledare
Nicke Johansson, Fotograf
 
Musik
Jenny Ring, Music Supervisor
Nyinspelning av Bill Withers – Lovely Day producerat av Stefan Olsson med sång av Graciela Chin A Loi.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

Kontakter

Caroline Fondelius, Head of Inhouse Marketing Production, caroline.fondelius@ving.se, +46 709513233

Bilder

Länkar

Om

Ving AB
Ving AB
Rålambsvägen 17
10520 Stockholm

https://www.ving.se/

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Följ Ving AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ving AB

Ving vittnar om ”skatteeffekt”: Rekordstor skatteåterbäring skapar reserusning15.4.2024 14:26:48 CEST | Pressmeddelande

Med ökade räntekostnader är årets skatteåterbäring rekordstor och i förra veckan fick en stor andel svenskar ett extra tillskott i kassan. Och är det något som utbetalningen skapar så är det reslust. Hos Sveriges största researrangör Ving ökade antalet bokningar under helgen med hela 55 procent jämfört med samma helg i fjol och på ving.se ökade sökningarna på resor med 32 procent.

6 av 10 charterresor med Ving till Cypern från Umeå redan slutsålda12.4.2024 06:21:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges största researrangör Ving vittnar om ett högt tryck på charterresorna från Umeå Airport. Bara under förra veckan ökade försäljningen med 100 procent jämfört med samma tid i fjol. Redan nu är 6 av 10 platser på sommarens avgångar till populära Cypern bokade och Ving räknar med ett fortsatt högt tryck, även på vinterns resor till Gran Canaria som bokningsmässigt ligger i linje med fjolåret.

6 av 10 charterresor med Ving redan bokade från Luleå i sommar12.4.2024 06:14:40 CEST | Pressmeddelande

Efter en lång vinter börjar Luleåborna och norrbottningarna nu blicka söderut. Strax innan Valborg, den 27 april, lyfter sommarsäsongens första charterflyg med Ving från Luleå Airport och dagen därefter ytterligare ett, då med destination Rhodos. Och efterfrågan på Vings charterresor i sommar är stor. Redan nu är 6 av 10 platser slutsålda och första avgångarna är helt fullbokade. Men även vinterns resor till Gran Canaria lockar. Jämfört med samma tidpunkt i fjol ser Ving en ökning med 45 procent när det gäller inbokade resenärer till vintern.

Ving dubblerar antalet platser till Gran Canaria från Östersund till vintern12.4.2024 06:05:54 CEST | Pressmeddelande

Sveriges största researrangör Ving vittnar om en hög efterfrågan på direktchartern från Åre Östersund Airport. Så pass att antalet platser på vinterns avgångar till Gran Canaria nu fördubblas. Och jämtarnas stora resesug märks även på sommarbokningarna. I maj avgår två flyg till sommarens stora semesterland Grekland och avgångarna till både Rhodos och Kreta är redan fullbokade.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye